Színházpárti vagyok (Kertész Gyula)

 

Hihetetlen, de igaz: Ker­tész Gyula, a Csokonai Szín­ház operarendezője a na­pokban ünnepelte pályakez­désének harmincadik évfor­dulóját. A harmincból huszonkettő Debrecenhez köti. Az indulás szegedi és buda­pesti évei után e város ope­ratársulatával jegyezte el magát, s ez a házasság most már végérvényesnek tekint­hető.

– Önkéntelenül adódik a kérdés: az ilyen végleges megtelepedések vajon meny­nyiben befolyásolják az al­kotókedv ébren tartását?

– A helyhez kötöttség Budapesten sokkal jellem­zőbb – feleli Bethlen utcai, hatodik emeleti lakásának ablakán kitekintve –, csak ott ez a természetes állapot. Mikó András negyven éve tagja az Operaháznak, Ádám Ottó is legalább har­minc éve van a Madách Színház státusában. Elma­rasztaló értelemben ezt csak a vidéki színházakkal kap­csolatban szokták említeni. A vidéki városok kétségte­lenül kötni igyekeznek törzs­gárdájukat, s ez teljességgel érthető törekvés. Ettől füg­getlenül magam is úgy vé­lem, a tartós helyhez kötött­ség nem egészséges, jobban kellene működni a rotáció­nak. Én egyébként gyakran járok Pécsre és Budapestre is.

– Budapest: ha a prózai színházakról elmondható, hogy majdnem minden út oda vezet, akkor ez a megál­lapítás az operánál feltétel nélkül érvényes. Milyen ér­zés úgy vezetni egy vidéki operatagozatot, hogy az em­ber tudja: minden vágy a fővárost célozza, s csak idő kérdése az igazán tehetsége­sek elvándorlása?

– Nagyon fárasztó álla­pot, mert állandóan min­dent elölről kell kezdeni. Ugyanakkor jóleső érzéssel tölt el, hogy a távozók mind elismerőleg szólnak az itte­ni munkáról, mint olyan műhelyről, ahol sokat tanul­hattak. Bizony, a vidéki ren­dezőnek tanár bácsinak is kell lennie, s nem tagad­hatom, hogy a felgyülemlett indulatok engem néha elra­gadnak. Ideges reakcióimon azonban hamar túlteszem magam, s talán ezért is mondhatják rólam kollégá­im, hogy „igazságos vagy, veled lehet dolgozni”.

– Mi jut eszébe, ha az elmúlt harminc évre gon­dol?

– Az, hogy hol ápoló vol­tam, hol ápolt. Kevesen va­gyunk ilyen hosszú szolgála­ti idővel, a velem egykorúak egyre-másra hullanak ki közülünk.

– Most éppen ápolt vagy ápoló?

– Jó kérdés... Ez na­ponta változik. Tény, hogy sokszor elcsüggedek.

– Mi csüggeszti el?

– Gyakran nagyon nehéz körülmények között dolgo­zunk.

– Az operatagozat hely­zete olybá tűnik a kívülálló számára, mint államé az ál­lamban.

– Igen, kicsit elkülönül a prózai és az operarészleg, de ez természetes. A probléma a magyar színházi élet egé­szére jellemző: az impresszáló rendszerű vezetési gyakorlatra kellene áttérni, menedzser típusú igazgatók­kal, erős művészeti irányí­tókkal. A múltkor összeszá­moltam: felü­gyeleti szinten a mi színházunkkal 23 em­ber foglalkozik munkaköré­ből adódóan.

– Jut tehát elég bába a gyerekre. Színházon belüli elkülönültségük milyen ön­állósággal jár?

– Lényegében a zenei ve­zetés javaslata alapján ve­szi fel az igazgatóság az új tagokat. A kiválasztás ab­szolút a hangkvalitások sze­rint történik, s mi minden jelentkezőt meghallgatunk, lehetőleg a teljes vezetés előtt. Egy időben alábbha­gyott, most hál’ istennek új­ra megindult a mozgás. So­kan jelentkeznek hozzánk kórusokból; a főiskolát vég­zetteket elcsábítja Budapest.

– A három évtizedre visszatekintve milyen csú­csokat és mélypontokat tud­na megnevezni az életben?

– A mélypontok mindig akkor következtek be, ami­kor olyan vezetők álltak a színház élén, akik nem hagyták létezni az operát, hanem olykor kifejezetten gyűlölködő irigységgel fi­gyelték. Az egyik főrendező például a Hunyadi László bemutatója után egyenesen sárgaságot kapott. Számom­ra érthetetlen, ostoba dolog ez a szembenállás. A szín­pad nemcsak a prózát bírja el. A prózai részlegnek nem velünk kellene versengenie, hanem a kaposvári, miskol­ci színházakkal; mint ahogy nekünk is inkább Pécsre, Szegedre kell figyelnünk.

– És a csúcsok?

– Mindig az énekesi ál­lománytól függtek. A szín­házat a színészek, az ope­rát az énekesek csinálják igazában. Nagyszerű garni­túrának kell ahhoz lenni, hogy szép előadás születhes­sen. A rendező dolga az, hogy a szintézist megte­remtse, és sokszor nem is művészi kérdésekkel kell foglalkozni ahhoz, hogy megszerveződjön egy elő­adás. Tudatában kell len­nünk annak, hogy az operá­kat nem a rendezőknek és a karmestereknek, hanem az énekeseknek és a zene­karnak írják.

– Ez rendezői ars poeti­cának is felfogható?

– Én színházpárti va­gyok, a színház ismérve pe­dig a színpad és a közön­ség kapcsolata. Figyelje meg, hogy a nagy rendezők­nek mind zseniális társula­taik vannak. Nálunk most derül ki, hogy a rendezők önmagukban semmire sem mennek. Hol vannak a szí­nészek? Nem a pénzen múlik a dolog, hanem a kivá­lasztódáson, a képzésen és a felkészültségen. A több pénz nem hozna nagyobb művé­szi eredményt.

– Öt éve, amikor ne­gyedszázados jubileuma al­kalmából beszélgettünk, még megrágnivaló témánk lehetett az opera válsága, amiről akkortájt elég sok szó esett. Azóta a kérdés mintha lekerült volna a na­pirendről.

– Megbukott a teória. A művészetben az egyik leg­nehezebb dolog megkülön­böztetni a divatot a hala­dástól, a felszínt a lényeg­től. A válságelmélet mester­ségesen szított ügy volt, ami­ben sajnos az újságírók, kritikusok az élen jártak. A közönség erre azóta alapo­san rácáfolt. Az alapvető emberi értékek, mint a ze­ne és a szép hang, soha nem vesztik érvényüket. Ha jól em­lékszem, öt évvel ez­előtt is ennek megállapítá­sával zárult beszélgetésünk.

(Hajdú-bihari Napló, 1986)