A reklám helye
Vajon a Magyar Rádió honnan szerzi az óránkénti műsoraiban, krónikáiban és magazinjaiban sugárzott híreket? Van-e saját forrása, hírszolgálata, avagy a Magyar Távirati Iroda, azaz a nemzeti hírügynökség kínálatából állítja össze adásait?
A halandó hallgatónak nincs ismerete erről a demokratikus nyilvánosság alapfeladataiból következő kérdésről. Bekapcsolja a készüléket, meghallgatja a közleményeket, s legfeljebb arra figyel fel, hogy némelyik hír után elhangzik az utalás: ez és ez a napilap írta.
Hogy miért kell a rádiónak napilapokból idézni olyan híreket, amelyekhez az MTI napi szolgáltatása révén, vagy saját forrásból is hozzájuthat, az a rendszerváltozás óta téma. Az idézett napilapok ugyanis, különös módon, szinte kivétel nélkül azok köréből kerülnek ki, amelyek a korábbi, jobbközép kormány elleni és a jelenlegi, balközép kormány melletti irányvonalukról ismeretesek. A minap például két olyan hírrel kezdődött a Kossuth rádió híradása, amelynek forrása két országos napilap, a NG és a NA volt. Természetesen nem kellett sokat várni ahhoz, hogy hivatkozás történjen a harmadik, e körbe illeszthető napilapra, az MH-ra is (ez itt nem a reklám helye), s ezzel a kör bezárul.
Nem egyedi példákról, hanem hosszú évek óta folyó tudatos gyakorlatról van szó, amely a gomba módra szaporodó kereskedelmi létesítmények konkurenciája idején kétszeresen is károsan hat a Magyar Rádió tekintélyére.
A napilapoktól ilyen rendszerességei és mennyiségben kölcsönzött hírek közreadása megkérdőjelezi saját hírszolgáltatásának szakszerűségét és hitelképességét (mi történik például akkor, ha az idézett közlemény hamisnak bizonyul?). A legtöbbször csak korlátozott hírértékkel bíró közlemények ilyen módszeres és politikailag egyoldalú válogatása azt a benyomást kelti, hogy a cél nem az egyéb forrásból beszerezhetetlen, elemi fontosságú tények közlése, hanem egyes napilapok folyamatos, ingyenes reklámja. Amivel tetemes bevételtől esik el az adófizetők pénzén fenntartott Magyar Rádió.
Van ennek a maffiózó gyakorlatnak lehangolóbb következménye is. Mégpedig az, hogy az állampolgárok bizalma megrendülhet a közszolgálati intézményeket létrehozó, azok működésének felügyeletét ellátni hivatott jogállamban is. A hírektől, amúgy kelet-közép-európai módon, így jutunk el a rendszerváltozás nagy vívmányáig: a sokirányú információkhoz való hozzáférés demokratikus jogáig.
(Hajdú-Bihari Napló, 1997)