Csűrdöngölő
Mire valók az emlékek? - indította Végh Antal kérdésével Tájak, hagyományok, emberek című sorozatának Szatmárt bemutató részét vasárnap délután a Bartók rádióban Máder László. Különös ez a védekező önerősítés: mintha mindig igazolni kellene valamilyen felsőbb ítélőszék előtt, hogy egy nép törődik a múltjával, hagyományaival, kultúrájával, mi több, azt át akarja örökíteni az ifjabb nemzedékeknek. Azoknak, akik ezt másként gondolják, természetes gyógymódként ajánlható, hogy üljenek le a sorozat adásaikor a rádiókészülék elé, és nyissák nagyra a fülüket. Nem kell félni, nem fog fájni.
Máder László nem kisebb útitársakat hívott segítségül a szatmári emberek és a szatmári zene lefestéséhez, mint Móricz Zsigmond és Tersánszky Józsi Jenő. Móricz annak idején, maga is szatmáriként, jobb híján gyalog járta be a Szamos-hátat és a Tisza-hátat, s élményeit riportokban örökítette meg a Nyugatban. Ami azt illeti, egyedi sarka ez a világnak. „A magyar paraszt igen gazdag anyag, minek fő oka minden bizonnyal az ősisége. Úr a magyar paraszt, a nemes magyarságnak szellemi örököse" – állapítja meg az író. „Sehol se szebb a magyar paraszt faja, különösen sehol sem gazdagabb, romlatlanabb, értékesebb a nyelve, a szelleme, a humora, a lelki tartalma, mint éppen errefelé" – szögezi le Móricz, aztán leírja az ököritói húsvéti bált, ahol a hirtelen fellobbanó pusztító tűzben 325-en égtek benn azért, mert a falu büszke, kemény legényei bedeszkázták a csűr bejáratát, nehogy valaki ingyen jusson be a nagy mulatságba.
Az urbánusabb beállítottságú Tersánszky Szatmár távolabbi részén, a Szilágyságra és a Mezőségre nyíló Nagybánya környékén csöppent ünnepnapi mulatozásba, bányászok, urak, parasztok közé, s a csodálkozástól tágra nyílott szemmel figyelte az ottani nép összetartozásának és fegyelmezettségének jeleit. Merthogy előkántáltak valakit, amúgy félszegen és esetlenül mozgó embert, aki, miután unszolásra beállt a körbe, olyan fergeteges, életkedvtől duzzadó táncot mutatott be, hogy csak ámultak a vendégek, és gyönyörükben sikoltoztak az asszonyok. Nem más volt ez, mint a malacbanda „oláhos" zenéjére járt ősi csűrdöngölő. S mindenki más csak akkor kezdte a táncot, amikor emberünk befejezte a magáét.
Ahogy Tersánszky megjegyezte: „A középszerűség nem moccanhat addig, amíg a kivételes át nem adja neki a helyét." Bizony, emlékeznünk kell Madarász Pável csűrdöngölőjére.
(Hajdú-bihari Napló, 1997)