Frekvencia
Csaknem ezer évvel azután, hogy államalapító István királyunk felvette a kereszténységet, és ezzel bevezette országa népét Európába, újra nagy horderejű változások színtere a Kárpát-medence. Ez év augusztusában a Magyar Rádió európai normán kezdte sugározni a Petőfi és a Bartók adó műsorát. A hazai rádiózás történetében ezzel lezárult Jalta korszaka. A hallgató, aki eddig hiába kereste nyugati készülékein a keleti normán sugárzó magyar közszolgálati adásokat, immár hanyag mozdulattal elérheti azt, amire évtizedeken át hiába áhítozott: értelmes magyar szót és minőségi zenét hallhat rádiójából Magyarországon,
A változás persze, mint oly sok minden ebben a hányatott sorsú térségben, nem zökkenők nélküli. Közkedvelt fordulattal élve: a helyzet csak fokozódott, hiszen a Kossuth rádió továbbra is a keleti normán és a középhullámon fogható, a másik kettő pedig az ország második városában hol fogható, hol nem. A szakemberek felmérései ugyan azt támasztják alá, hogy a térerő mindenütt kielégítő, sőt kiváló, ám a szakemberek az utcán végezték felméréseiket, az emberek meg házakban laknak, ahol különös módon nem úgy érvényesülnek a fizika törvényszerűségei, ahogyan azt a szakemberek szabad ég alatt bemérik. Ez a tény nem érte meglepetésként a jó debrecenieket, hiszen évtizedeken át úgy maradtak ki a sztereó sugárzás áldásaiból, mint a Gundel-palacsintából Gundel. Mi rendkívüli van abban, hogy a két közszolgálati adótól sztereóban csak sutyorgásra futja, miközben a helyi és az országos kereskedelmi adók térhatású minőségben harsogják üzeneteiket? A szakemberek azt mondják erre, hogy a helyzet majd év végére rendeződik megnyugtatóan, amikor a helyi átjátszó adó sugározza ezt a két műsort is. Készségesen hitelt adunk ígéreteiknek, legalább kerül valami a karácsonyfánk alá.
Akárhogy is, a helyzet összehasonlíthatatlanul bonyolultabb, mint az ötvenes években, amikor az államilag gyártott néprádió gombján mindössze két állás volt: a Kossuthé meg a Petőfié. Ma már - elvileg - csak a nyugati normán legalább öt adás fogható, és tartani lehet attól, hogy ez kiszámíthatatlan folyamatokat indít el az országban. Ha belegondolunk, milyen konfliktuslehetőség rejlik abban, hogy az ifjúságnak ezután az Emergency House Party legújabb slágere és Beethoven vonósnégyese között kell választania, fogalmat alkothatunk arról a veszélyről, amelyet a hirtelen nyakunkba zúdult választási szabadság idézhet elő. Aggodalomra azonban még sincs ok: ez az ország túlélt már tatárt, törököt, osztrákot, németet, oroszt; miért éppen néhány, mérsékelt erejű frekvenciahullámtól rendülne meg.
(Hajdú-bihari Napló, 1997)