Kettőt jobbra, kettőt balra
Szorongásos álmaimban még ma is gyakran felidéződik elsős gimnáziumi évem hideglelős emléke, amikor – szüleim erőteljes hatására – néhány hetet tánctanulással töltöttem.
Előttem áll akkori jómagam, amint öltönyben, fehér ingben, nyakkendőben feszengve felkéri az éppen esedékes s nem kevésbé félénk leányzót, majd a tánctanár vezényletére ide-oda lépeget a koreográfia kívánalmai szerint. Izzadó tenyerek, csetlő-botló lábak, szégyenlős pillantások emléke kísért az egykori tánciskolából, s noha egyáltalán nem voltam ügyetlen, a heti két este kimért hangulata, a csoportos gyakorlatok kötött kényszerjellege kínos időszakként rögzítette agyamban azt a két hónapot.
Amit megtanultam, természetesen egykettőre elfelejtettem, hiszen akkoriban a hatvanas évek közepén tört be mindent elsöprő lendülettel a beathullám s vele a „rázós" tánc, a shake, amely elválasztotta egymástól a partnereket, és néhány mozdulatra mérsékelte a lépésvariációk korábban megismert számát. Mi persze nem azt fedeztük fel benne, hogy „tánctörténeti” szempontból primitív változata volt a különféle táncfajtáknak, hanem azzal ragadott magával, hogy felszabadította az embert az előírt lépésektől, és teret adott az önálló kezdeményezéseknek. Erre persze igazában nem voltunk képesek, hiszen híjával voltunk az ahhoz szükséges mozdulatkészletnek, de kezeink és testünk laza, rögtönzésszerű mozgatása mégis mámoros érzéssel töltött el bennünket. A mi táncunk volt ez, és mi boldogan oldódtunk fel benne.
Ha jól tudom, hetente rendeztek táncdélutánokat az egyik osztályteremben, amihez a talpalávalót a gimnázium szépreményű zenekara húzta; de az igazi izgalmat a szalagavatók és a nagy, össznépi bálok nyújtották, amelyeken az iskola minden diákja részt vett, és friss információkat kaphatott a páros frontok állásáról. Sok minden történt egy ilyen monstre mulatságon: szerelmek lobbantak lángra és múltak ki, a bimbózó szexualitás feszültsége vibrált a levegőben, is közben persze táncoltunk, lekérettünk és felkértünk, várakoztunk és bevetésre indultunk, fojtott izgalommal adtuk át magunkat a nagy játéknak. S a buli végén megdicsőülve vagy kókadt reményekkel tértünk vissza szigorú életű kollégiumi tanyánkra.
Nehéz nosztalgia nélkül gondolni erre az időre, már csak azért is, mert a tánc azóta jószerével kiiktatódott az életemből. Bánom-e vagy sem, még igazában nem is gondolkodtam el rajta. Talán hiányzik, de hát megváltoztak körülményeim, és velük változtam én is. Annyit azért tudok, hogy tizenöt év alatt, ha voltak is átfutó divatok, lényegében nem módosult az a bizonyos, laza rázó táncmód; úgy látszik, ez felel meg legjobban a kor jellegének és lelkületének. Ma már - nem tagadhatom - némi idegenkedéssel nézem az egymás mellett kifejezéstelen arccal, uniformizáltan ugrabugráló partnereket, akik valójában nem egymásra, hanem csupán önmagukra figyelnek. Változatosságot, fantáziáról árulkodó mozdulatokat csak igen kevesek képesek a shake-be vinni: lám, nem elég a szabadságot megszerezni, azzal élni is tudni kell, hogy értelme legyen.
Ma a diszkókban siralmas látvány tárul a szemlélődök elé, monoton ütemre monoton mozgás, a tánckultúra tökéletes hiánya, amit az öltözködés szabadossága sem tud leplezni. Fogalmam sincs arról, hány tánctanár lett öngyilkos a közbeeső időben, s arról sem, hogy hány tengeti napjait tétlenül, de úgy tetszik, a zenében, öltözködésben, magatartásban bekövetkezett radikális változásoknak nincs nyoma a táncban, csak az óriási űr érezhető, amit a népzene és a néptánc átmeneti reneszánsza sem volt képes betölteni. Tíz és huszonöt éves kora között pedig elemi igénye a fiatalnak az efféle mozgás, s ha ez a mostan divatos táncra redukálódik, akkor ott bizony tánckultúráról nem nagyon lehet beszélni.
A hetvenes évek közepén, amikor sokat jártam Budapestre, a villamosok tele voltak tánciskolák plakátjaival. Most mintha eltűntek volna ezek a hirdetések; helyükben aerobicra, művészi balettre és kondicionáló tornára hívó feliratok találhatók. Mind az individuumhoz címzettek. A tánc mindig is közösségi természetű volt, s a közösségek válságával, úgy látszik, a tánc válsága is „lépést tartott". A diszkóban gépzene szól, s a száj néma marad, mert képtelen túlüvölteni a fülsiketítő zajt. A kommunikáció nemcsak a táncból, de a beszédből is ki van zárva; a magány burka észrevétlenül fogja körbe a résztvevőket.
A hagyományok és szokások azonban vidékenként még eltérőek. A burgenlandi kis faluban jelentőségük van a báloknak: az együttlétek a közösségi érzet erősítését szolgálják. Egy atomizálódó világban az azonosság illúzióját kínálják vacsorával, családi jelenléttel, a generációs folytonosság hangoztatásával, gemütlich, de visszafogott mulatozással. Nálunk alig kerülhető el, hogy ne fulladjanak tömeges alkoholizálásba és verekedésbe az ilyen falusi összejövetelek, amelyek – talán éppen ezért? – generációkat sem képesek átfogni, s csak a fiatalság egy részét vonzzák.
Illetve – mint hírlik – sokfelé már azt sem. Kisvárosban újságolják népművelők, hogy egyre csökken az érdeklődés a táncos rendezvények iránt. Az igényeseknek nem kielégítő az a környezet, amit a művelődési központ tud nyújtani, s a vendéglátóhelyek közönségessége is inkább riasztó hatású. S ami új jelenség: a középiskolások is inkább szűkebb osztályközösségük számára rendeznének bulikat; beszabályozott világukból menekülve, a tömegességtől irtózva kisebb társaságokban, meghittebb keretek között érzik jól magukat. Érdekes: a szabadság, a szabadulás ösztönös motívuma ugyanúgy jelen van a mostani nemzedékben, mint ahogy annak idején bennünk megvolt; csakhogy míg az akkori időszakban a nagy összejövetelekben kívánt feloldódni, ma az elkülönülésben, az elhatárolódásban véli megtalálni magát. Annyi diktátum, imperatívusz után az ember maga akarja megteremteni élete kereteit; most így, akkor úgy. Korhoz kötötten, de végső soron természete által vezérelve.
S mindez áttételesen vagy közvetlenül, de megjelenik a táncban is: módozataiban, divatjaiban, kapcsolatrendszerében, környezetében, rejtett tartalmaiban; létében és hiányában. Azt hiszem, képes vagyok érzékelni az idő váltását, de nem tudom, melyik a nyugtatóbb: az álombéli tánciskola vagy az ébrenlét tudata.
(Hajdú-bihari Napló, 1985)