Dzsesszfesztivál Varsóban
A varsói 25. jubileumi dzsesszfesztivál – a tavalyi kényszerszünet után is – rendkívüli élményt ígért: találkozást a dzsessz irányait megszabó amerikai sztárokkal, neves európai muzsikusokkal és a legjobb lengyel együttesekkel. A retrospektív, tartalmas műsorfüzet 25 formáció fellépését hirdette az ötezer személyes kongresszusi terembe, jelezve, hogy a kortárs zenei fesztivál mellett a dzsessz jamboree a lengyel főváros legjelentősebb őszi kulturális programja. Igen, Lengyelországban a dzsesszmuzsika már régóta kiérdemelte a „művészet" minősítést: szervezettsége, színvonala, a kulturális és szellemi életben betöltött szerepe is ennek megfelelően progresszív. Irigylésre méltóan az.
Valami azonban megváltozott ezen a fesztiválon. Hiába az előzetes izgalomba felfokozott várakozás; olyan spontán örömkitöréseket ezúttal nem vált ki zene, mint a korábbi alkalmakkor. Vannak ünneplések, ráadáskérések most is, de azt az elementáris lelkesedést, amit például Sonny Rollins két évvel ezelőtti játéka keltett, nem tudja kicsiholni együttes. Úgy látszik, a vastag falak mégsem képesek teljesen kiszűrni a külvilág diszharmonikus zajait, Még az élő legenda, Miles Davis hangversenyét is inkább megilletődött ováció, az érzelmek kontrollált áradása fogadja, mintsem az öröm felszabadult kinyilvánítása.
A HAZAI ZENEKAROK szereplését természetesen eleve rokonszenvvel figyeli az amúgy is élményekre váró közönség. Régóta ismert (Majewski, Wroblewski, Trzaskowski, Muniak, Namyslowski, Stanko) és újabban népszerűvé vált nevek (String Connection, Sojka, Heavy Metal, Kulpowicz) reprezentálják a lengyel dzsessz élvonalát. Kitűnő, jól felkészült muzsikusok, összeszokott együttesek, amelyek a dzsessz amerikai típusú előadási gyakorlatát tartják követendő mércének és példának.
Nagyszerűen beszélik a swing, a bebop vagy a dzsessz-rock nyelvét, játékuk magas fokú szakmai elhivatottságról tanúskodik – de mintha hiányozna belőle a sajátosság méltósága, a megkülönböztetően egyéni karakter. Különösen ellentmondásosan jelentkezik ez a „leglengyelebbnek" tartott muzsikus, a csodálatosan lírai hajlamú Zbigniew Namyalowski esetében, aki az újvilágból hazatérve felhagyott korábbi törekvéseivel, és populárisabb irányt véve fiatal zenészekből szervezte meg új, dzsessz-rockot játszó együttesét.
AZ EURÓPAI DZSESSZ ezen a fesztiválon a szokásosnál mérsékeltebb mennyiségben és minőségben volt jelen. Korrekt vagy kevésbé kielégítő main stream muzsikával érkezett a cseh Milán Sloboda, a bolgár Simeon Sterev és a francia René Utreger. Az ECM lemeztársaság sajátos hangzáseszményét képviselte a Brüninghaus-Mariano-Studer nemzetközi trió romantikus, rockos és távol-keleti motívumokat egyesítő zenéje. „Észak-fok, titok, idegenség" áradt ezzel szemben a norvég Jan Garbarek nemzetközi kvartettjének gondosan megkomponált, fájdalmasan szép műsorából, amely jellegzetes formája volt a kifinomultabb, intellektuálisabb európai dzsessznek. Megint más világba vitt a 18 tagú, fehér és színes bőrű muzsikusokból álló angol Orchestra Jazira inkább rockfesztiválra való látványos show-programja.
Szép sikert aratott a gitár-tenorszaxofon-altszaxofon összeállítású trió, amelyben két német zenész, Uwe Kropinsky, Volker Schlütt és a magyar Lakatos Antal játszott szokatlan hangszerelésű darabokat. S bár összeállításában rendhagyónak ígérkezett (zongora és ütőhangszerek), nem tudta átütő erővel előadni kétségtelenül érdekes, de szerkezeti fogyatékosságokkal bíró kompozícióit Kőszegi Imre Percussion Workskop Orckestrá-ja. (És itt zárójelbe kívánkozik egy megjegyzés. Hosszú évek tapasztalata, hogy mintha a magyar muzsikusok vagy az őket közvetítő intézmény nem lenne tisztában a varsói szereplés jelentőségével. Nem érzékelik, hogy a magyar dzsessz reprezentánsaiként értékeli teljesítményüket a közönség. Pedig az esetleges siker további külföldi meghívások felé nyithatná meg az utat; ezt azonban csak rendkívül pontosan kidolgozott, magabiztosan előadott produkciókkal lehet elérni. Sajnos, erre az utóbbi években alig akadt példa.
AZ IGAZSÁGHOZ TARTOZIK persze, hogy bármennyire felnőtt az évtizedek során az európai dzsessz az amerikai mellé, a fesztiválok savát-borsát mind a mai napig a színes bőrű muzsikusok szereplése adja. Varsóban öt vezető amerikai zenekar fellépésén lehetett lemérni, hogy anyanyelvi szinten legjobban még mindig az onnan érkezettek tudják artikulálni a dzsesszt. A bonyolult ritmusképletek iránti kifinomult érzék, a virtuóz hangszertudás és a kifejezés spontánnak tűnő természetessége leginkább az ő játékukat jellemezte. Az új csodatrombitás, a 22 éves Wynton Marsaiis tökéletes technikai képzettségével valósággal elkápráztatta hallgatóit, s noha még nem teljesen kiforrott egyéniség, a swingben és a bopban gyökerező, de azok elemeit újszerűen felhasználó játékmódja a fekete dzsessz legjobb hagyományainak folytatását sejteti. Hasonlóképpen, a poliritmika mestere, a dobos Jack DeJohnette Special Edition nevű együttese és még inkább a kiváló szaxofonos, David Murray oktettje a main streamből kiindulva – és a dzsesszhagyományokkal közösséget vállalva –, de attól a free (szabad zene) irányába elmozdulva igyekezett alkotó módon továbbfejleszteni az ismert stiláris eszközöket. Vitatható, a rock, a punk és a free elemeit ötvöző zenéjével, Ornette Coleman harmolodikus rendszerét gitár-hegedű-dob felállású együttesére alkalmazva az ortodox dzsesszisták körében alighanem ellenérzéseket váltott ki James „Blood” Ulmer: kétségtelen viszont, hogy a trivialitás és az elvontság határán egyensúlyozó muzsikáját valami nyers őserő hajtotta belülről – hatásosan.
ÉS VÉGÜL a fesztivál csúcspontja, a dzsessztörténet egyik legnagyobb stílusteremtője és talán legtöbbet vitatott egyénisége: Miles Davis. Fellépése méltó befejezése volt a seregszemlének, és rácáfolt azokra, akik zsákutcának nevezik a hatéves hallgatása óta kiadott három lemezének zenei anyagát. Egy minden mozdulatában, gesztusában eredeti, óriási személyiség jelent meg kivételes élményként a varsói színpadon, testében megtörten, de szellemében hallatlan vitalitással. Star People című legújabb albumának számait megszólaltatva, a feszes ritmusalapokat dissszonáns szintetizátorakkordokkal ellenpontozó koncentrált zenéjével nem is a jelen, hanem a jövő dimenzióit körvonalazta úgy, hogy a sokszor erőszakos, hideg hangzásokat eszményien szép lírai trombitaszólókkal töltötte meg humanizmussal. Mintegy példázva, hogy igazi művészet csak a kor nagy kérdéseivel szembesülő erőfeszítés eredményeként születhet.
(Magyar Nemzet, 1983)