Kalandozó magyarok a jazz nemzetközi piacán (BMC Records)

 

Egy itthoni lemezkiadó, a BMC két évtizede fáradozik a hazai muzsikusok külföldi meg- és elismertetésén

A globalizáció és a technika fejlődése új utakat nyitott meg a zenehallgatás előtt. Az ifjabb korosztályok körében általánossá vált a gyakorlat, amely a világhálót tekinti a mindennapi zenei táplálék forrásának. A CD-forgalom ugyan világszerte visszaesett, de szép számmal vannak kiadók, amelyek hagyományos adathordozókon is forgalomba hozzák termékeiket. Ilyen az 1998-ban alapított, kortárs-, klasszikus- és jazz-zenére szakosodott BMC Records, amelynek katalógusa mára meghaladja a kétszázat. Az imponáló mennyiség olyan, a Nemzeti Kulturális Alap támogatását is élvező céltudatos művészi politika eredménye, amely a nemzetközi hanglemez-kereskedelemben is tényezővé avatja a kulturális missziót betöltő magyar zenei műhelyt.

A BMC profiljában megkülönböztetett helyet foglal el a jazz, következetesen felvállalva az önálló hang kimunkálására irányuló, kísérletező, olykor a kortárs zenébe hajló törekvéseket. Felismerték, hogy pusztán magyar nevekkel esélytelen betörni a nemzetközi piacra; stilárisan sokszínű művészi irányvonalukat ezért koprodukciókra és külföldi előadók felvételeinek megjelentetésére is kiterjesztették. Az utóbbi idők termése mindegyik változatra kínál példákat.

Babos Gyula Makrokozmosz című új CD-je egyértelmű utalás Bartók Béla Mikrokozmosz sorozatára, amelynek bolgár tánctételei ihlető forrásként szolgáltak a négy hosszabb koncertfelvételt tartalmazó anyaghoz, amely új fejezet nyitánya a fúziós zene iránt korábban elkötelezett, majd a roma zenei hagyományokra építő érdemes gitáros pályáján. A progresszív anyag nagy ívű témáit Fekete-Kovács Kornél (trombita), Winand Gábor (szaxofon/vokál) és a zenekarvezető modern hangvételű improvizációi emelik magasabb régiókba. Az 1705 nevű formáció szellemi vezére Kaltenecker Zsolt, a magyar jazz középnemzedékének kiemelkedő zeneszerzője és hangszerese. A billentyűsök-bőgő/basszusgitár-ütőhangszerek felállású trió Zone című, a jazzhagyományokat napjaink korszerű hangzásvilágával ötvöző, sokféle irányba mutató CD-je izgalmas zenei tour de force. Trióval készítette legújabb lemezét Tóth Viktor, a negyvenes korosztály egyéni hangú szaxofonosa is. Climbing with Mountains című opusa 2007-ben az év lemeze címet nyerte el; annak szárnyaló lendületéhez képest a Szemed kincse balladai hangulatú, a jazz nagyjaihoz és a magyar népzenéhez is kapcsolódó, belső ösvényeket bejáró meditációsor, amely a szaxofon, a citera és a bőgő szentháromságának köszönheti egyedi hangzását.

A jazzben szokatlan cimbalom, azaz Lukács Miklós jelenléte a BMC-lemezeken nemcsak hangzásban, hanem az együttműködésekben is új dimenziókat nyitott meg. Az európai jazzben egyedülálló énektechnikát meghonosító német Michael Schiefel vokalista Platypus triója (ének/elektronika, cselló, cimbalom) nemcsak szokatlan hangszerpárosításával, hanem témaválasztásával (az állatok egyik rendjébe sem tartozó kacsacsőrű emlős), iróniájával és humorával is különlegessé teszi a CD-n hallható szvitet. Konzseniális közreműködője Lukács az ugyancsak rendkívül eredeti lengyel Grzegorz Karnas vokalista triójával rögzített Vanga című CD-nek is, amely egy híres bolgár jövendőmondó látomásai körül forogva a hangszínekkel, ritmusokkal, gesztusokkal kísérletező szabad rögtönzésekben tágítja ki az emberi hang kifejezési lehetőségeit. Lukács új, nemzetközi siker előtt álló Cimbalom Unlimited című CD-jét vezető amerikai muzsikusok, Larry Grenadier bőgőssel és Eric Harland dobossal készíthette el.

Szakcsi Lakatos Béla zongorista sem először szerepel nemzetközi csapattal BMC-lemezen. A neves amerikaiakkal, Tim Ries szaxofonossal, Robert Hurst bőgőssel és Rudy Royston dobossal rögzített Climate Change koncertfelvétel: ízig-vérig modern, helyenként szabad tartományokba kalandozó, míves szólókkal megtűzdelt környezettudatos zene, amely hatásosan figyelmeztet a klímaváltozás veszélyeire. Otthonra talált a BMC-nél Grencsó István, a magyar szabadzenélés zászlóvivője is. Kollektívájával, majd kvartettjével kiadott kitűnő lemezek után ironikus önmeghatározásként is felfogható a Rudi Mahall német klarinétossal felvett Rétegzene című CD-je, amely a muzsikusok spontán interakciójára építve a jazzben is külön iránynak számító zenélés érvényességét példázza. A délvidéki Kovács Tickmayer István zongoristával és Geröly Tamás ütőhangszeressel alkotott Trio Kontraszt CD-je kötött, illetve töredéknek nevezett darabok spontán rögtönzéseiben érvényesít hasonló zenélési elveket.

A kiadó külföldi művészeinek felvételei közül kiemelkednek az akusztikus és elektronikus hangzásokkal egyedi módon élő Hans Lüdemann német zongorista lemezei. Friss példa a német Melanoia jazzkvartett, a francia Quatour iXi vonósnégyes és a svájci Luzia von Wyl zeneszerző együttműködéséből született Red című CD, amely a jazz, a kortárs zene és a populáris zenék elemeinek felhasználásával a kompozíció és az improvizáció harmonikus egységét teremti meg     

Következetes művészi koncepciójának megvalósításán túl a BMC Records nagy hangsúlyt fektet kiadványaik nemzetközi jelenlétére is. Másfél tucat országban forgalmazott jazzlemezeik jelentős szakmai visszhangot váltanak ki. A különböző lapokban publikált, a kiadó honlapján is olvasható, elismerő írások a magyar(országi) jazzművészet jó hírvivői határainkon innen és túl.

(Magyar Nemzet, 2016)