Jazz, bor és vaskerítés (Debreceni Bor- és Jazznapok)

 

Három színpad, 42 koncert, 12 országból 161 jazzmuzsikus. Nincs jazzfesztivál Magyarországon, amelyik számaiban felülmúlná a borkarnevállal egybefonódott debreceni rendezvényt.

A fellépők zömét természetesen a magyarok tették ki, akik között tizenéves zsengék és nyolcvanéves veteránok is akadtak. Az életkor átlaga jóval negyven alatt maradt, ami azt jelzi, hogy a Maloschik Róbert által összeállított műsor továbbra is a fiatal korosztályokat részesíti előnyben. Annak, aki képet akar kapni az új zenei elképzelésekről, törekvésekről, Debrecenben a helye. De jó, ha tudatában van annak, hogy már nem sétálhat kénye-kedve szerint a Nagyerdőn. Az idén belépődíjas lett a fesztivál, a területet kerítéssel vonták körül, a bejáratokat őrző-védő egyenruhások tartották szemmel. A napi 1000-1500 forintos belépődíj persze barátságosnak mondható, az időben megváltott bérlet mindössze 2500 forintba került, amiért – ellentétben az ugyanakkor zajló palóznaki jamborree-vel – igazi jazzprodukciókat láthatott-hallhatott a közönség.

Érdeklődésben ezúttal sem volt hiány, a bor- és jazznapok fiatalok ezreit vonzó társasági esemény lett Debrecenben. Legfeljebb a borászok panaszkodhatnak a csökkenő fogyasztás és az elmaradt bevételek miatt; ők aligha pártolják a belépődíj bevezetésének ötletét. A zene iránt érdeklődőknek a napi tíz-tizenöt koncert bőséges elfoglaltságot kínált. A látogatók száma este nyolc és tíz között ért a csúcspontra; egyesek a zene, többen a bor, mások az esemény miatt zarándokoltak a Nagyerdőre. Balszerencsés előadók délután négykor rekkenő hőségben vagy a fárasztó nap végén, éjfélkor léptek színpadra még és már alig számlálható hallgatóság előtt; ők kárpótlásra jogosultak helytállásukért.

Aki minden fellépőt meg akart hallgatni, szedhette a lábát a három színpad között korzózva. A kalandtúrára vélhetően csak a legmegátalkodottabb jazzkedvelők vállalkoztak, pedig minden színpadon akadt érdemleges, esetenként felvillanyozó produkció. Voltak érdekességek is: a Játszótér színpad péntek este hölgyeket állított a középpontba, míg az Artist in Residence program keretében Pecze Balázs három formációban is szerepelt. De nemcsak ő lépett többször a dobogóra: a jelek szerint Tálas Áron zongorista, Pecek Lakatos Krisztián bőgős és Csízi László dobos a mai magyar mezőny jónéhány formációjának nélkülözhetetlen tagja. 

Tételes beszámolók a jazzma.hu oldalon olvashatók, a plusz-mínusz jegyében itt most csak két produkcióról essék szó: a grazi jazzakadémia növendékeiből alakult, Hofecker Dániel vezette Nexus Lineup szextet modern main stream zenéje nemcsak a mai időkben ritka felállásával, hanem kitűnő hangszereléseivel, precíz összjátékával és remek egyéni teljesítményekkel tűnt ki a mezőnyből, míg a Csík Gusztáv trió és Joan Faulkner énekesnő amúgy nagy tapssal honorált műsora egy nyugat-európai hotel jól szituált vendégeinek jazzről alkotott képzeteibe vág leginkább.

Minden további helyett néhány alkalmi kép a fesztivál néhány szereplőjéről.

Gereben Zita

Rozbora Ádám

Rieger Rhodes Kvartett

Pecze Zsófi Kvartett

Tóth Lajos Trió

Szakcsi jr.

Csík Gusztáv triója és Joan Faulkner

Váczi Eszter

Pecze Balázs Kvartett és Elek István

Nexus Lineup