Gershwin világa (Herbie Hancock, Brad Mehldau)

 

A legtekintélyesebb jazzmagazinnak tartott chicagói Down Beat minden év augusztusában közzé­teszi a kritikusok által az előző esztendőben legjobbnak itélt elő­adók és felvételek listáját. Az idei szavazáson meglepetés született: olyan muzsikus lett az év művésze és a legjobb album szerzője, aki, jóllehet egy év múlva a hatvanadik évébe lép, még sohasem került az élre ezekben a kategóriákban.

A Magyarországon is járt és jól ismert Herbie Hancock zongoris­táról van szó. A Miles Davis klasszikus kvintettjében a hatvanas évek közepén feltűnt, tehetségét azóta különféle együttesekben iga­zoló – olykor aprópénzre váltó – muzsikus a XX. század jeles amerikai zeneszerzője, George Gersh­win születésének századik évfor­dulójára készített Gershwin's World című al­bummal vívta ki a kritikusok elis­merését. A figyelem a rendhagyó vállalkozásnak szól: a CD tizenkét számának csak egy részét szerezte Gershwin, a többi a különféle műfajokban alkotó kortársak, W. C. Handy, James P. Johson, Duke Ellington és Maurice Ravel nevé­hez fűződik, az előadók között pedig olyan nevek találhatók, mint Wayne Shorter, James Carter, Kenny Garrett jazzszaxofonosok, Joni Mitchell pop- és Kathleen Battle operaénekes, afri­kai ütősök, valamint az Orpheus kamarazenekar. A széles körű szerzői és előadói gárda az ünne­pelt zenéjének kapcsolódási pont­jait és sokszínűségét volt hivatott érzé­keltetni. A létrejött zenei anyag, mint az eredmény mutatja, méltó emléket állít a zeneszerzőnek, de hasonlóképpen megőrzi az utókor számára a tervet kiötlő Robert Sadin felvételvezető és a megvalósításhoz teljes zeneiségét adó Hancock nevét.

Ha Herbie Hancock a modern jazz második nemzedékének nagy öregje, a huszas évei közepén járó Brad Mehldau zongorista a legfiatalabb korosztály nagy reménysége. A már eddig is sok elismerést szerzett The Art of the Trio (A trió művészete) című sorozatinak harmadik darabja, a Songs második lett az év lemezei között, a zongorista-zeneszerző azonban további sikereket is elkönyvelhetett: a nagyobb figyelmet érdemelő tehetségek kategóriájában hang­szerén és triójával is az élen végzett. Mehldau diadalmenete bizonyára meglepi azokat, akik játékát hallgatva Keith Jarrett előadásmódjára asszociálnak. A párhuzam nem alaptalan, hiszen a két muzsikust hasonló, újromantikus előadói felfogás jellemzi, s mindketten páratlan dal­lamatkoló és rögtönzőkészséggel vannak megáldva. De a különbségek is legalább ennyire nyilvánvalók: eltérő egyéniségekről van szó, ami Jarrettnél az improvizáció parttalanul szabad értelmezésében, Mehldau esetében viszont (egyelőre) a formák tiszteletében és a darabok átlényegítésérc irányuló törekvésben jut kifejezésre. A Songs bensőséges zenei világa nem annyira az előadó technikai képességeivel, mint mélységeivel tagadja magával a hallgatót.

(Napi Magyarország, 1999)