Két út közben (Bobby Watson, Pat Metheny)

 

Csaknem egykorúak. Bobby Watson 1953-ban, Pat Metheny 1954-ben született. Mindketten korosztályuk kiválóságai. Az út azonban, amelyet a dzsesszben megtettek, ellentétes irányba vitte őket.

A fekete Watson a nagy nevelő, Art Blakey „Jass Messengers" nevű hard bop együttesében kezdte pályáját 1977-ben. Két évig volt Blakey zeneigazgatója, játékával és szerzeményeivel nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a zenekar túlélje a fúziós zene okozta apályt. Amikor 1981-ben a maga útjára lépett, kiforrott egyéniség volt: virtuóz technikájával új mércét szabott az altszaxofonnak. Azóta önálló együttesei élén és a 29. Utcai Szaxofonkvartett tagjaként sorozatban készíti lemezeit. Legújabb korongja meglepetés. Az Advance egy 1984-es tübin­geni fesztiválszereplés felvétele: a laza légkör nagy energiákat szabadított fel benne, s az alig negyvenpercnyi anyagon elsöprő lendülettel és elképzelhetetlen virtuozitással kezeli szaxo­fonját. Szinte szárnyal az ütemvonalak fölött, hajlításai a boszorkányság határát súrol­ják. Három számot is kíséret nélkül, a capella indít, hihetetlen tempója ujjongásra készteti a közönséget. Alkalmi együttese kiváló muzsikusokból Jim McNeely – zongora, Jodd Coolman – bőgő, Adam Nussbaum – dob áll: így együtt ritka forró hangulatú felvétellel gazdagítják a dzsessz történetét. (Enja)

Míg Watson lemeze a hangszeres képességekre és az egyéni teljesítményre épít, Pat Metheny legújabb CD-jén a hangzás és a kompozíció áll a középpontban. A fehér Metheny a hetvenes évek közepén a dzsessz-rock stílus gitáros képviselőjeként tűnt fel. Szívesen kísér­letezik a textúrákkal, a ritmusokkal, a „gitárszintetizátor" és az akusztikus hangzás elegyével. Az újromantikus dzsessz, amelyet az elmúlt két évtizedben együttesei élén ki­alakított, kétfelé nyit, közérthető hangzásával, dallamosságával a széles közönséghez, igényes szerkesz­tés­mód­jával és színvonalas szólóival az ínyencekhez is szól. A Pat Metheny Group mára intéz­ménnyé vált. Az Imaginary Day különleges betűjeleket használó borítójával, távol-keleti hangütésével különbözik elődjeitől, s a változatos hangszerelésű anyagban megjelenik a Metheny-hangzás minden jellegzetessége. A megszokott kvartett tagjain kívül jelentős szere­pet kap a szöveg nélküli énekével és hangfogós trombitajátékával kitűnő Mark Ledford, Da­vid Blamires énekes, Mino Cinelu, Glen Velez, David Samuels és Don Alias ütőhang­sze­re­sek. Metheny, mint mindig, most is nagy harmóniai biztonsággal és dallamképző érzékkel rögtönöz. (Warner)

(Napi Magyarország, 1998)