Művészfórum (Greg Osby)

 

Jack DeJohnette újabb Special Editions együttesének szólistájaként jó tíz éve ismerhette meg nevét a jazzvilág. 1987-es bemutatkozó lemeze (Greg Osby And Sound Theatre - JMT) óta olyan muzsikusokkal játszott, mint David Murray, John Scofield, McCoy Tyner, Herbie Hancock, Andrew Hill, Mark Helias, Michael Formanek, Michele Rosewoman, Steve Coleman és az M-Base Collective. 1990-ben lemezcéget váltott, az újjászerveződött Blue Note szerződtette fiatal sztárként.

New York-i kortársaihoz, elsősorban a Steve Coleman vezette M-Base csoportosuláshoz hasonlóan Greg Osby jó ideig az új nagyvárosi fúzió létrehozásának, a hip-hop, a rap, a funky és a jazz elegyítésének szentelte energiái nagy részét. A kísérlet az ő esetében sem hozott maradéktalan eredményt, a különféle ritmikai és hangzásbeli elemek eklektikájából nem született egységes, átütő stílus. Osby mégis előnyére fordította a tapasztalatokat: önálló hangú szólistává fejlődött. Sőt, nemcsak hangszerének lett mestere, hanem zeneszerzőként is egyre tudatosabban építi világát. Art Forum című CD-je egyszerre vissza- és előrelépés pályáján. Visszalépés abban az értelemben, hogy a nyolcvanas évek divatos csoportzenéjével szemben a jazzhagyományokban, korábbi stílusokban keres kapcsolódási pontokat; és előrelépés oly módon, hogy az irányváltás jegyében az eklektikát meghaladva sikerült egységes lemezanyagot kifor­málnia.

Az Art Forum a kilencvenes években felerősödött neotradicionalista irányzat markáns példája. Nem véletlen, hogy a muzsikusok között az évtizeddel korábban jelentkezett új bop­nem­zedék két tagja, Jaff Watts dobos és James Williams zongorista, valamint az újító törekvések képviselői, Robin Eubanks harsonás és Lonnie Plaxico basszusgitáros is megtalálhatók. Osby letért az M-Base nyomvonaláról, de nem az avantgárd tagadását követte: kiindulásként kvázi main stream-környezetet választott, amit nyitott harmóniákkal, ötletes hangszerelési megoldásokkal és szikáran feszes szólókkal formált modern érzetű improvizatív zenévé.

A kilenc szám két kivétellel (I didn`t Know About You – Ellington, Don`t Explain – Billie Holiday) saját szerzemény; ezredvégi, szintetizáló intellektus terméke. Nem energiazene, nem is a jazz-funk vulgáris ösztönössége: nem hatja át világmegváltó szándék, a dühödt elhatá­rolódás indulata, nincsenek benne igazán nagy belefeledkezések, kitárulkozások. A tempók többnyire lassúak, a kifejezésmód visszafogott, a folyamatok gondosan megtervezettek, a spontaneitás ellenőrzött. A rövidebb-hosszabb, szemlélődő karakterű darabok feszültségét az azonosságkeresés és a távolságtartás ambivalenciája teremti meg. Ez alighanem tudatos magatartás: azt jelzi, hogy a dolgok, a szempontok, az értékek viszonylagosak, s éppen ez által nyerik el értelmüket. A hagyomány: létezik, de nem önmagában, nem önmagáért, hanem az újraértelmezés, az újrafogalmazás révén.

Greg Osby visszanyúl és továbbfejleszt. Az M-Base-éveket idéző szögletes témáit (Miss D`Meena, Dialectical Interchange, Art Forum) absztrakt drámaiság jellemzi, kibonta­kozásukhoz hol szabályosan swingelő ritmikai alapot, hol amorf szerkezetet használ. A dara­bok másik csoportjában (Half Moon Step, Mood For Thought és a standardek) balladisztikus hangulat uralkodik. Osby lenyűgöző balladajátékos, frazírozása mértéktartó, érzelmileg mégis intenzív. Szaxofontónusa hűvösen metsző, rögtönzései szaggatottan formálódnak. Jelenléte olyannyira meghatározó, hogy érdemleges szólisztikus lehetőség rajta kívül csak a kompo­zíciók jellegét kitűnően érző James Williamsnek jut. Az Art Forum 57 percnyi elmélyült zenéje rokonszenves törekvés a hagyományok megújítására. Aki a választékos hangszerelés ellenére is kissé egysíkú hangvételével képes azonos hullámhosszra kerülni, az a sokadik hallgatás után is új értékeket fedezhet fel benne.

Greg Osby – alt- és szopránszaxofon, James Williams – zongora, Bryan Carrott – vibrafon, Lonnie Plaxico – bőgő, Jeff "Tain" Watts – dob, Marvin Sewell – akusztikus gitár, Robin Eubanks – harsona, Cleave Guyton – fuvola, tenorszaxofon, Alex Harden – basszusklarinét, Darrell Grant – zongora

****

(Gramofon, 1997/1)