Utak az időben (John Coltrane, Sam Rivers, Pat Metheny)

 

Hogy melyik muzsikusból lesz klasszikus, az rendszerint halála után derül ki. John Coltrane, a modern jazz egyik újítója már rövid életében kivívta a szakma és a közönség elismeré­sét, de akkor még aligha volt sejthető, hogy úttalan utakra csábító kísérletező kedve a jazz legnagyobbjai között je­löli ki a helyét. Kiadói, a Prestige, az Atlantic és az Impulse újab­ban reprezentatív albumokban jelentették meg összes felvéte­lét, s időről időre piacra kerülnek válogatások, amelyek egy-egy korszakára nyitnak ablakot. A The Very Best Of John Coltrane című CD a Coltrane-Tyner-Garrison-Jones összeté­telű klasszikus kvartett megala­kulása előtti időszakból, az 1959-60-ban készült, a Giant Steps, a Coltrane Jazz, a My Favorite Things, a Coltrane Plays The Blues, valamint a Coltrane's Sound c. lemezeken kiadott felvé­telekből választott ki tizenegyet. Coltrane ebben az időben saját lemezei, illetve a Miles Davis-kvintettel készített felvételei révén már a fiatal tenorszaxofonos nemze­dék kiemelkedő alakjának szá­mított. Egyéni hangjának megta­lálásában a nagy ugrást a Giant Steps c. albuma hozta el, ame­lyen először mutatkozott meg teljes vértezettségében átható, erőteljes szaxofontónusa, brili­áns technikai képzettsége és ki­apadhatatlan ötletgazdagsága. Ez és a következő hónapokban rögzített lemezei a jazz klasszikus alkotásainalt számítanak, minden gyűjte­mény­ben helyük van. A válogatás szükségképpen csak ízelítőt adhat Coltrane eme alko­tói szakaszából. Arra azonban al­kalmas, hogy a zenéjével most ismerkedők szembesüljenek energiáinak .szüntelen áradásával.

Az 1926-os születésű, 1967-ben meghalt Coltrane-nál négy évvel fiatalabb, ugyancsak szaxofonos Sam Rivers ma is aktív, sőt másodvirágzását éli. A New York-i avantgárd egykori meghatározó sze­mélyisége pár éve Floridába költözött, tavaly az RCA kiadó­hoz szerződött, s az új műhely­ben a Rivbea All-Star nagyzene­karral készült Inspiration c. CD-jét mindjárt Grammy-díjra jelöl­ték a kritikusok. Rivers elsősor­ban zeneszerzőként jegyzi a le­mezt, az elhangzó hét kompozíció három évtizedet fog át. Előadási idejük egyenként mintegy ötven perc volna, de az időbeli kötöttsé­g miatt ez a lemezen 8-13 percre csök­kent. Rivers rendhagyó, eseten­ként meghökkentő ze­nei és hangszerelési megoldá­sokkal él: van, ahol szerzemé­nyeit egy akkord pernutációira, van, ahol a dallam, s van, ahol hangszínek, atonális textúrák változataira, egymással kontrasztáló ütembeosztásokra építi. A megkomponált részek hullám­szerűen szabad hangszereszólókba torkollanak, amelye­ket kiváló improvizatív muzsiku­sok sora (Steve Coleman, Greg Osby, Chico Freeman, Gary Thomas, Hamiett Bluiett, Ray Anderson, Baikida Carott, Bob Stewart) ad elő. A nem könnyen befogadható, de minden percében izgalmas zene annak bizonysága, hogy vannak muzsikusok, akik nem öregsze­nek, hanem érnek az idővel.

Ha a mai jazznek vannak sztárjai, a 46 éves Pat Metheny közéjük tartozik. Az elektronikus és akusztikus hang­zás melodikus ötvözetét megteremtő, lenyűgöző improvizáci­ós készséggel megáldott gitáros együttesével sorozatban kiadott lemezei mellett időnként más muzsikusokkal készített fel­vételekkel is jelentkezik. Trió 99-00 című CD-jén a Brad Mehldau együtteséből is­mert Larry Grenadier bőgős, valamint Bill Stewart dobos a partnerei. A tematika a jazzörökzöldektől a modern jazz­kom­pozíciókon át a country ihletésű, balladákig terjed, a gitár hangja ezúttal is bódítóan kellemes, a trió játéka energiával teli. Mégis, a lemez inkább arra példa, hogy még egy ilyen tehetségű muzsikus sem képes minden megnyilatkozásával alátámasztani a tételt: van új a nap alatt.

(Magyar Nemzet, 2000)