Negyven év, negyven együttes XL.

 

A magyar jazz páratlanul gazdag színképét adta a 40. Debreceni Jazznapok idei prog­ramja. Négy nap alatt 11 ország 40 együttese lépett fel a cívisvárosban, méltóan ün­ne­pelve a fesztivál negyvenedik évfordulóját.

Étlen, szomjan jazz – adódna a cím, a szervezőket ugyanis értelmetlen helyi rendelkezés akadályozta meg abban, hogy ne csak a fülnek, hanem a gyomornak is vonzó kínálattal áll­janak elő. A vendéglátás immár rendszeresnek tekinthető anomáliái csökkentették az öt hely­színen olykor párhuzamosan zajló koncertek élvezeti értékét, holott zenei táplálékban nem volt hiány. 

Világsztárok nélkül nincs valamirevaló jazzfesztivál, és a debreceni szűkös költségvetési keretek ellenére is felvonultatott néhányat. Ilyen volt a lélegzetállító technikai képességeket mutató amerikai Chris Potter szaxofonos és az egyenrangú partnernek bizonyuló Budapest Jazz Orchestra közös koncertje, valamint a lenyűgöző intelligenciájú és kreativitású Omar Hakim dobos Trio of Oz nevű együttesének fellépése. A spanyol Chano Domínguez míves triója a flamenco jazzből adott lírai ízelitőt, és a külföldiek közé sorolható a Finnországban élő Süle László zongorista és Pentti Lahti szaxofonos bensőséges, elmélyült zenével je­lent­kező kettőse is.

A 40 év - 40 együttes rendezőelv zsúfolttá tette a kínálatot, olykor három esemény is zaj­lott egy időben, ami új helyszínek bevonását tette szükségessé. A legtöbb érdeklődőt ezúttal is a Baltazár téri koncertek vonzották, de remekül bevált a Gyémánt László festőművész képei­vel dekorált kiállítóterem, a hangulatos emeleti bálterem és a MODEM belső udvara. Pezsgett az élet, a színes műsor sokakban a ’70-es, ’80-as évek fesztiváljainak hangulatát idézte fel.

A legidősebb és a legfiatalabb nemzedék hangja szólalt meg a többször is fellépő Szakcsi Lakatos Béla zongorista és a fiatal Subicz Gábor trombitás játékában. Előbbi szólóban, a Szakcsi Climate Change elnevezésű, „környezettudatos” jazzt játszó, Dresch Mihállyal kiegészült kvartettel, sőt tradicionális zenei keretben, a Debrecen Dixieland Jazz Band ven­dégeként is színpadra lépett. A sokoldalú Subicz Gábor saját, SG5 nevű együttesével és más formációk vendégeként száz év jazztörténetét fogta át játékában. Harcsa Veronikát is há­rom­szor hallhatta a közönség, mindannyiszor lelkesen fogadva az énekesnő szenvedélyes előa­dás­módját.

A jazz kísérleti, avantgárd vonulata leginkább Peter Rom és Andy Manndorff osztrák gi­tárosok révén jelent meg a fesztiválon. Bőven akadtak viszont a modern főáramba illeszkedő produkciók (Tzumo Trió, Fekete-Kovács Kornél Kvintett, Gayer Mátyás Trió, Rozsnyói Péter Trió, Tóth Sándor Kvintett, Trio Acoustic), illetve a fúzió különféle változatait képviselő együttesek (Szabó Dániel Kvintett, New Soul Band, Vasvári Pál Soul Six Band, Fusio Group, Egri-Pluto Active Electric Basses). A duók közül a Tamarazene szólalt meg a legegyénibb hangon, a visegrádi országokat képviselő együttesek közül a cseh Vertigo Quintet zenéje emelkedett ki, és megnyerő színpadi személyiséget ismerhettünk meg a román Luiza Zan énekesnőben.

A fesztivál stílusosan a Cívis Big Band Debrecen lendületes játékával zárult, ami biztatás arra: lesz folytatása az elmúlt negyven évnek.

(40. Debreceni Jazznapok, szeptember1-4.)

(Magyar Nemzet, 20011)