Nagy múltú fesztivál keresi helyét és önmagát XLIII.

 

Szerencsésnek mondhatták magukat a 43. Debreceni Jazznapok nézői: egy széken ülve kétféle zenét hallhattak. Előttük a színpadon a Budapest Jazz Orchestra játszott, amihez a háttérből a Tankcsapda szolgáltatta a ritmusalapokat.

Debrecenben az ország második városához méltóan gazdag és sokrétű a kulturális élet. A múlt hét végén két nagyrendezvény is kínálta magát az érdeklődőknek: az egyetemi érdekeltségű Campus Fesztivál és a város által szervezett Debreceni Jazznapok. A helyszíneket mindössze pár száz méter választja el egymástól, ami a hangtechnika mai fejlettségét tekintve elenyésző távolság. A párbajban a hangzási feltételeket és a látogatottságot illetően a jazz húzta a rövidebbet.

Az évtizedekkel ezelőtt emlékezetes jazzkoncerteknek is helyet adó, impozáns betonteknővé ala­kított Nagyerdei Szabadtéri Színpad amerikai sztárvendége, Joe Lovano tenorszaxofonos éppen har­minc éve lépett az akkori deszkákra, amelyek körül emlékezete szerint több volt a zöld. A kü­lönb­ség azonban nem zavarta abban, hogy a külső hatásokat leszámítva kitűnő akusztikájú, ezer fő befo­gadására alkalmas térben felvillanyozó produkcióval emelje magasba a nagy múltú fesztivál hanyatló zászlaját. A Budapest Jazz Orchestra szólistájaként és az előadott számok többségének szer­zőjeként olyan produkcióval rukkolt elő, amely évekig tarthatja a lelket a megcsappant közön­ségben.

A jazz vezető szaxofonosai közé tartozó muzsikus folytonosan új utakat és hangzásokat kereső, impulzív személyiség. Dinamikailag árnyalt, a szólókat előtérbe állító hangszerelései, virtuóz rögtön­zései megmutatták, milyen a jazz, ha erős egyéniség kezébe kerül az irányítás. Figyelméből arra is futotta, hogy korábban Magyarországon vásárolt tárogatójával egy új kompozíciót szólaltasson meg. A koncerten Lovano méltó partnere volt a csiszolt hangzású BJO, elsődlegesen is annak ritmus­szek­ciója. (Szomorú kötelességünk megemlékezni a fényes tehetségű Mohay András dobosról, aki útban hazafelé közlekedési baleset áldozata lett. Halála a magyar jazzélet súlyos vesztesége.)

A Budapest Jazz Orchestra kiválóan oldotta meg az este másik, ha lehet, még bonyolultabb feladatát is. Zakar Zoltán Debrecenben élő szerző/hangszerelő Az erdő titkai című, ősbemutatóként elhangzó héttételes szvitje a gondolatok, hangulatok és zenei karakterek olyan tárházát vonultatta fel, amelynek megfogalmazására kevesen képesek a magyar jazzéletben. A BJO tagjai nemcsak precíz összjátékkal, hanem remek szólóikkal is hozzájárultak a polifonikus hangszerelések magas színvonalú megszólaltatásához. (Sajnálatos, hogy akusztikus zongora hiányában minden billentyűs elektromos hangszeren volt kénytelen játszani.)

A kétnaposra szűkült fesztivál big band parádéját másnap különböző stílusú formációk követték. A Maloschik Róbert művészeti tanácsadó kezdeményezésére fiatal jazzmuzsikusokból ala­kult Syrius Legacy a legendás jazz-rock csapat annak idején forradalmian új hangzású szerzeményeit keltette életre az eredetihez hű, a jazz-improvizációk irányába elmozduló előadásban, elnyerve a jelen lévő egykori tag, Ráduly Mihály tetszését is. Újabb bizonyítéka ez annak, hogy a magyar jazz(rock) kul­tikus alkotásai tovább élnek/élhetnek a mai (muzsikus)nemzedékek tudatában.

A fesztiválon régi-új összetételben fellépő Debreceni Jazzegyüttes repertoárját megújítva, Miles Davis, Herbie Hancock, Cannonball Adderly ’50-es, ’60-as évekbeli, népszerűvé vált szerzemé­nyeinek lendületes előadásával fejelte meg korábbi produkcióit. A fesztivált a Debrecen Dixieland Jazz Band remek szólókkal tűzdelt, jó hangulatú műsora zárta.

Az emlékezetes pillanatok ellenére sokakban erősödött meg az érzés, hogy jelenlegi for­májában végpontjához érkezett a Debreceni Jazznapok. Költségvetése az utóbbi években minimálisra csökkent, holott a ’70-es, ’80-as években ez a rendezvény tette leginkább ismertté a város nevét az ország­ha­tárokon túl is. A kör bezárulni látszik: kellő források hiányában nincs mód neves külföldi muzsikusok meghívására, vonzó program nélkül pedig távol marad a közönség. Tessék-lássék meg­oldásoknak nincs értelme: ideje dönteni, hogy Debrecen milyen jövőt szán nagy múltú rendez­vé­nyének.

(Magyar Nemzet, 2014)

http://mno.hu/grund/nagy-multu-fesztival-keresi-helyet-es-onmagat-1240354