SZAKCSI LAKATOS BÉLA
1943
Sokak szerint a legjobb magyar jazzmuzsikus. Zongorista. Felsorolni is nehéz, hány zenekarban játszott; ezek közül a Rákfogó és a Saturnus együttesek számítanak huzamosabb ideig tartó, jelentős vállalkozásnak. Sok hazai és külföldi muzsikussal játszott együtt fesztiválokon, több lemez közreműködői között olvashatjuk a nevét. Többféle stílussal kísérletezett avantgárd, rock, szabadzene -, szinkronban a nagyvilágban ható áramlatokkal. Saját kifejezőeszközeit tudatosan kereső zenészalkat.
Interjúnak tervezett beszélgetésünk monológgá alakult. Nem láttam értelmét, hogy ezt a spontánul áradó mondatfüzért utólag közbeiktatott kérdésekkel dialógussá formáljam.
(Fotó: magánarchívum)
Nyolcéves koromban kezdtem zenei tanulmányaimat zongorán, állami zeneiskolában. Komolyzenei pályára akartam menni, az volt az elképzelésem, hogy zongoraművész és zeneszerző leszek. Tizenkét éves koromban felvettek a Bartók Béla konzervatóriumba, ahol Kadosa Pálné volt a tanárom. Úgy alakult a dolog, hogy innen majd Zeneakadémiára megyek, a tanárnő mondta is, hogy nem kell végigjárnom a négy évet, hamarabb átvesznek. De olyan buta voltam, hogy két év elteltével a jazz miatt teljesen abbahagytam tanulmányaimat. Ma már úgy látom, jobb lett volna, ha párhuzamosan csinálom a kettőt, mint például Pege tette.
A jazzt úgy ismertem meg, hogy egy Lakatos Géza nevű dobos egyszer feljött hozzám Lakatos Dezsővel, aki akkor hegedült. Tudták, hogy én zongorázom, s hívtak. Mondtam hogy nem tudok semmiféle jazzt játszani, de ők erősködtek, aztán elvittek egy próbára. A bugit persze tudtam játszani, mert azt mindenki tudta, de azt hittem, a jazz azért valami más is. Hát nekik csak a bugi volt. Próbáltunk, s azt mondták, jók leszünk. Ekkor kezdtem el jazzt hallgatni a rádióból, s nagyon megszerettem. Próbáltam improvizálni is, de ez eleinte nagyon keservesen ment, mert amikor rám került a szóló, egyszerűen nem jutott eszembe semmi, csak le-föl skáláztam.
Tehát úgy kezdtem el jazzt játszani, hogy egyből a mélyvízbe dobtak. Ők már picivel előbbre voltak, mert már hallgatták ezt a zenét. Én is könyörögtem a szüleimnek mert nem voltunk gazdag emberek -, hogy vegyenek egy magnót, amire aztán átmásoltam lemezeket, Tal Farlow, Stan Getz, Russ Freeman, meg az akkori sztárok felvételeit Fogarasi Jánostól. Már kezdett valami kép kialakulni, de harmóniailag még gyenge voltam. Találkoztam egy amatőr zenésszel, aki két Shorty Rogers-kottát mutatott. El voltam ájulva. Rögtön megtanultam azokat a harmóniákat és szekvenciális harmonizálást, amit azelőtt nem tudtam, hogyan kell helyesen megfogni a zongorán. Egyszer Pege Aladár eljött egy próbánkra, s nagyon tetszett neki, hogy ilyen akkordokat fogok. Azt mondta, nagyon jó, így tovább.
így történt aztán, hogy két éven belül már improvizálgattam is. Akkoriban nyílt meg a Dália, ahol minden csütörtökön volt jazz, és ott én is többször felléptem. Nagyon gyenge volt, az biztos, na de az egész gyenge volt. Egyedül Garay Attilára és Pege Aladárra néztünk fel. Lakatos Dezső közben szaxofonozni kezdett, úgy játszogattunk együtt. Engem Kovács Andor fedezett fel, mert addig csak összevissza játszottunk pártházakban, KISZ-klubokban, ahol ingyen próbálhattunk és néha kísértünk egy-egy bált. Tudtuk az akkori slágereket, és még jazzt is játszottunk, amire swinget táncoltak de semmi komolyabb nem volt. A klasszikus zenét azért nem hagytam abba, jártam az OSZK stúdióba, és továbbra is gyakoroltam.
Az akkori idők legjobb zongoristája a fiatalon meghalt Tihanyi Péter volt, aki jobban zongorázott Oscar Petersont, mint Garay. Később Bill Evanst is felvette; szerintem ő lett volna az egyik nagy egyénisége az élvonalbeli magyar jazz-zongoristáknak. Körössy János szerint is akitől szintén sokat tanultam ő volt a legjobb zongorista.
De ott tartottam, hogy Kovács Andor csinált egy zenekart, amiben Kovács Gyula dobolt - akkoriban borzalmas nagy sztár volt -, „Orosz" Gyuri [Váradi György] szaxofonozott, Pege bőgőzött. Ez a zenekar egy hónapig a Béke bárban helyettesített, és az egész szakma odajárt. Mi is, fiatal, 16 éves gyerekek ott ültünk, és bámultuk Kovács Gyulát, ahogy muzsikált. Pege improvizált a bőgőn, ez Amerika, meg minden. Az egyik alkalommal Pege odajön, és azt mondja nekem: te, azt üzeni Kovács Andor, hogy a következő menetben szállj be! Abban a pillanatban lemerevedtem. Ez volt az első nyilvános szereplésem egy bárban, a sok zenész előtt, s profikkal még soha nem játszottam; ez borzalmas, hiszen, ha olyan számot kezdenek el, amit én nem tudok... A többiek biztattak: Béla, menjél! De hát mit csináljak? Ne viccelj, neked olyan jó füled van, meghallod, amit kell. Tudták, hogy abszolút hallásom van, megmondtam minden hangot, levettem a harmóniákat. Muszáj volt menni, mert Pege akkoriban nagyon szeretett, gardírozott bennünket. Leültem, beszámoltak, nem is szóltak semmit, hogy mit és hogyan. Az I got rhythm-t kezdték Gershwintől, amit tudtam is. Azonnal meghallottam, hogy B-dúrban van, elkezdtem rögtön, idegesen kísérni. Egyszer csak hallom, hogy Kovács Öcsi minden hangra fog akkordot. Kifüleltem, mit csinál, s ugyanúgy mentem le meg föl vele, kicsit még improvizáltam is. Játszottunk néhány számot, jó, rendben van, de nem szóltak egy szót sem. Közben a hiúság is motoszkált bennem, hogy ezek engem akarnak zongoristának? Mert az emberben feljött ilyen remény. Ez valami próba volt! A többiek meg mondták, hogy ne viccelj Béla, ezekkel fogsz játszani, hát ez fantasztikus!
Valóban, aztán Kovács Öcsi feljött hozzánk, beszélt a szüleimmel, s két hét múlva már velük voltam. Itt-ott szerepelgettünk, KISZ-klubokban, vendéglátóhelyeken, gálákon. Mondhatnám azt, hogy „repülés" volt, de egy ilyen előkelő zenekarra mégsem lehet ezt mondani. Csak ezek nem akartak elmenni vendéglátóba játszani. Néha koncerteztünk, néha tánczenét, néha jazzt játszottunk, még pénzt is kerestünk. Rögtön szárnyra kelt a szakmában, hogy Kovács Andorékkal új zongorista van. Aztán mégsem sikerült, anyagi problémák miatt felbomlottunk. Utána Kovács Andorral és Pegével a Zöldfában játszottunk trióban. Mindenfélét kellett játszani, tőlük állandóan zenei nevelést kaptam, bele is véstem a zongorába, hogy itt „szenvedett" Lakatos Béla. Pege akkoriban gimnáziumba járt, este muzsikált, hogy nappal tanulhasson; ő sem volt valami jól elengedve anyagilag. Mielőtt felmentünk a hangszerekhez, a fehér asztalnál kávéztunk, és Pege mindig megkérdezte, hogy aznap mit csináltam, menynyit gyakoroltam. S ha semmit, akkor nagyon letoltak, hogy mit akarok, hogyan képzelem az életemet.
Aztán ez is abbamaradt, s 17 éves koromban már a Moulin Rouge műsorát kísértem egy tíztagú zenekarban működési engedély nélkül. De közben, el ne felejtsem, még a Zöldfa előtt Chappy-vel kint voltam Romániában, az volt az első profi szereplésem. Cirkuszba mentünk egy magyar revüvel, Bogár Richárd tánckarával. Jól összehaverkodtunk a tánckarral, engem nagyon megszerettek, mert szerény gyerek voltam, lehetett forgatni, tiszteltem az időseket. Romániában megismerkedtem Kőrössy Jánossal, aki nemsokára másodszor is Budapestre jött.
Ez nagy sztori volt. Teljesen névtelenül, beharangozás nélkül érkezett. Akkor még nem ismerték, csak hallottak róla - Bukarestben élt -, mert a Magyar Rádió néhányszor leforgatta felvételeit. Volt híre, fellépett a varsói jazz fesztiválokon is. Bement a Klub kávéházba, és egy nagy üveg cseresznyepálinkát vitetett oda Garay Attilának ezzel a szöveggel: kollégámnak Körössy Jánostól. Attila elájult. Akkor Jancsi beült zongorázni. Attilát ez nagyon tönkre tette, mert Jancsi rettenetesen jól zongorázott, tiszta Amerika volt, tökéletes Bill Evans, és az ingabasszust is tudta. Tönkretette az összes magyar zongoristát. Átmentek a Bristol bárba, ahol Szabó Józsi játszott Beamterrel. Ott is beültették, és Szabó Józsi is kikészült. Néhány nap múlva Turán László zuhant össze. Egy éjszaka reggel hétig zongorázott nekik Körössy, ők meg sírtak, és leitták magukat. Garay azt mondta, jobb, mint Oscar Peterson. Véleményem szerint tényleg nagyon jól zongorázott, és nagyon jó fülű ember volt. Bukarestben megvolt neki minden felvétel. Nyilvánvalóan azért volt ez a nagy ájulás, mert Magyarországon a jazz zenészeknek és a jazz-zenei világnak nem nagyon volt összehasonlítási alapja, ez volt az első ilyen találkozás. De én már akkor megmondtam Attilának, hogy ő nekem jobban tetszik, mert jobb a kiejtése, sokkal jazz-szerűbben játszik. Jancsinak talán az volt a baja, hogy ritmussal igazából nem tudott olyan jól zongorázni jazzt. Inkább egyedül volt fantasztikus.
Aztán hazament. Én akkor Kovács Andorral játszottam a Royalban. Duka Norbert volt a bőgős, aki feljött Pege mellett, de inkább a mi társaságunkhoz csapódott. Pege ekkor már nem játszott velünk. Így voltunk négyen egy bandában: Lakatos Géza (Pecek), Lakatos Dezső (Ablakos), Duka meg én. Dukával mi Kovács Andorral játszottunk, Pecek Holéczyhez került, Ablakos pedig Garayhoz. Aztán Duka átment a Garay kvartettbe, ami nagy port vert fel. Tarkői Viktor dobolt, Ablakos már rettenetesen jól szaxofonozott, és jóllehet Duka nem volt olyan szólista a jazzben, mint Pege Aladár, de nagyon jól kísért, nagyon szép basszusokat és jó, biztos alapot hozott.
Így hát a csapat szétszéledt, de még ma is nagyon erős a kapcsolat. Nem írunk leveleket, de irtózatos nagy barátság van, olyan telepátiás, mindig gondolunk egymásra. Együtt kezdtük négyen. Pegét mindig tiszteltük, de ő eggyel fölöttünk volt. Eggyel alattunk viszont már ott sorakozott a következő generáció. Ez mind Mátyás tér és VIII. kerület volt, akkoriban mondták is, hogy cigány jazz-zenészek. Ma már kevesen tudják, hogy a jazz a Mátyás téren alakult ki. Pegéék, Ungár Pista és társaik a Konti utcáról valók. Az volt az első kör, ami inkább zsidó származású fiúkból állt. Ők aztán vendéglátóztak, szétszéledtek. Pege ott ismerte meg velük a jazzt, mint bőgős. Aztán jöttünk mi, a Mátyás tér környékiek hozzánk tartozott még Balogh Jenő zongorista is, és már nőtt fel az alattunk levő generáció: Ablakos testvére, Jávori Vilmos, Németh János. És aztán voltak a budai úrifiúk: Tihanyi Peti, Scholz Peti, Bergendy, Tánczos Gábor, Dugó, Latzin Norbert, Sasvári Attila. Ők konzervatóriumba jártak. Voltak vetélkedések is, főleg a konzis bálokon. Ilyenkor sajnáltam azokat, akik ott akartak táncolni. Mi is bementünk, s akkor kezdődött a buli, egymás túllicitálása. De jóhiszemű versengés volt, nem durva. Emlékszem, akkor úgy tartották, hogy Ungár Pista a legjobb szaxofonos. Ekkor dőlt el, hogy Ablakos nála is jobb. Cseréltek tenort is meg altot is, és mindkettőn fantasztikusan jól fújt. Ezek még abban az időben voltak, amikor félprofik voltunk.
Garay Attila és Pege már a vendéglátóban dolgoztak. Mi viszont tanulók voltunk, és úgy játszogattunk jazzt. Később a budaiakból megalakult a Nebuló együttes, az első koncertzenekar, amelyik pódiumon játszott. Hogy folytassam: én aztán Kovács Öcsivel átmentem az Astoria bárba. Akkor megtudtam, hogy Holéczy kimegy, és szervez egy kis bandát Nyugat-Németországba. Ez 1963-ban volt, még csak a Martiny zenekar játszott kint egy-két koncerten, de a vendéglátóba nem nagyon lehetett menni. A vasfüggöny ekkor kezdett felemelkedni, de fiatal zenészeket nem engedtek ki huzamosabb időre. Holéczynek ekkor már lefelé ment a big banddel, nem volt pénz annyi emberre. A Rádióban is leépítették a big bandet, mert valaki hülye kitalálta, hogy jönnek a beatzenekarok.
Egy nap Pecek újságolja, hogy én kellek zongoristának. Hű, ezt megint nem hittem el. Holéczy engem akar és kimegyek nyugatra? Ez olyan volt, mint egy álom. Így verődtem össze újból Pecekkel egy ötös csapatban, és kimentünk. Három évig voltunk kint, csak tánczenét játszottunk, négy szólamban énekeltünk Beatles-számokat, nagy show meg minden. 1966-ban hazajöttem, tíz táncosnővel énekeltem a tévében, és táncoltam. A legnagyobb show-man voltam, fiatal, nem ilyen kövér, mint most. Mentem haza az adás után, anyám meg apám ültek szomorúan. Na, kérdem, milyen volt? Megszólalt anyám: fiam, ezért taníttattunk mi téged zongorázni? Mert akkor egyáltalán nem zongoráztam.
A barátaim is hazajöttek, megnősültem. A feleségemet 11 éves kora óta ismerem, és lettem belé szerelmes. A jazz megismerése és a szerelem együtt jött. Csak 1966-ban vettem el, ő megvárt engem, nagyon rendes, tisztességes lány volt, és most is az, nagyon szeretjük egymást, ugyanúgy, mint régen. Az esküvőre a jazz zenészek meg a galeri összejöttek szüleim lakásán, és csak lestek, mert Beatles, Rolling Stones, Kinks és hasonló poplemezek szóltak, én doppingszert szedtem, poposan öltöztem, kockás nadrágba, piros sapkába. Teljesen megváltoztam. Csak két hónapig voltam itthon. Közben megszereztem az „A" kategóriás minősítést. Aztán megint kimentem, nyolc hónapig voltam kint, amikor kaptam egy táviratot a Honvédelmi Minisztériumtól éppen. Stockholmban játszottunk -, hogy azonnal jöjjek haza katonának. Mondanom sem kell, hogy a disszidálás gondolata foglalkoztatott. Aztán mégis hazajöttem, és sikerült megúsznom.
Ekkor megnyugodtam. A nyugat engem megbolondított, de azért sokat tanultam, láttam. Itthon rájöttem: nem tudok zongorázni. Béreltem egy zongorát, és irtózatos gyakorlásba kezdtem. Csak klasszikus zenét. Odakint énekeltem meg szaladgáltam a színpadon, teljesen elfelejtettem a hangszert. A jazz mellett végig kitartottam, hallgattam Bill Evanst, Petersont, McCoy Tynert, minden lemezt megvásároltam, és néha lejártam jazzklubokba zongorázni. De ez nem volt az igazi, megszakadt az a progresszív kapcsolat, mint amikor itthon a gyerekekkel összejöttünk, örömködtünk, vagy a Dáliában játszottunk. A vendéglátóban fáradtak voltunk, sokszor reggelig dolgoztunk, és sajnos az alkoholt is megismertük. De a jazz mindig megvolt, ágyban fekve is azt hallgattuk. Mindig tudtam, mik a stílusok, kezdtem a free felé haladni.
S akkor hazajöttem, és egy évig mint egy őrült gyakoroltam. Kesztyűben végeztem ujjgyakorlatokat, skáláztam, Váci Károlyhoz jártam magánúton tanulni. Liszt-, Chopin-, Mozart-darabokat vettem, naponta öt-hat órát gyakoroltam. Karcsi bácsi mondta is, hogy úgy zongorázom, mint Cziffra: erős billentés, nagy technika. Kezdtem feljönni. Közben a vendéglátóiparban dolgoztam, megalakult a Lakatos-Duka-Lakatos trió, azzal kezdtünk játszani. A Magyar Rádió első jazzversenyén mi nyertük az első díjat. Azt hiszem, mi nyertük meg, de mivel Pege olyan nagy sztár volt - bár az együttese nem volt olyan jó -, megosztották velük az első díjat. Akkor halt meg Kodály Zoltán, az ő emlékére írtam egy háromtételes, modernebb hangzású darabot, amiben Bill Evans, McCoy Tyner már megcsillantak.
A koncertezések még mindig nem alakultak ki, de voltak zenei helyek, ahová lejártak a muzsikusok: a Savoy (Szabó-Beamter duó), az Astoria (Kertész Kornél együttese), a Klub kávéház, a Gellért-terasz (Garay együttesei), a Béke (Kovács Andorék). Amikor én kint voltam, akkor a Szabadság Szálló lett a központ, ahol Pege játszott Balogh Jenővel, Lakatos Dezsővel hogy kövessük az útját azoknak, akikkel mi vérszövetségben voltunk és Kőszegivel. Hallottunk sikereikről, gyakran szerepeltek külföldi fesztiválokon.
Amikor én hazajöttem, Ablakos már kiment nyugatra, úgyhogy elkerültük egymást. így hárman voltunk Dukával. Egy évig játszottunk a Berlinben, s akkor az lett a zenei központ. Amerikai standard számokat is énekeltünk, de tánczenét is játszottunk. Ezzel a csapattal megint kimentem két évre nyugatra vendéglátózni. Nyugat-Berlinben dolgoztunk. Pecek hamarabb hazajött, megszökött nyugatnémet feleségétől. Duka viszont kint maradt, végleg befejezte a jazzt, klasszikus zenét tanult, és jelenleg a berlini operában játszik.
Itthon Pegével játszottam a Víg Matróz bárban kvartettel, majd trióvaln. Akkor ez lett a zenei központ. Ráduly Misi volt a szaxofonosunk, ezzel a kvartettel értük el a montreux-i sikert, koncerteztünk, lemezfelvétel is készült, amelyen már Németh Jancsi is rajta van. Akkor Ablakos, aki közben kikerült Amerikába egy hajóra, kivitette Peceket. Ott maradtunk dobos nélkül, majd Ráduly is otthagyott bennünket a Syrius miatt. Pedig ez a kvartett nagyon-nagyon jó együttes volt, szerintem Európában is az egyik legjobb. Kezdtük érezni egymást, több külföldi fesztiválon vettünk részt sikerrel.
Miután ez így lassan abbamaradt, én Amerikába kaptam szerződést, a New York-i Emke kávéházba, aminek egy gazdag magyar volt a tulajdonosa. Jávori Vilit vittem magammal dobosnak. Rettenetesen fel kellett készülni, 16 kiló kottával utaztam ki. 1920-tól minden magyar számot szöveggel kellett tudni, ezen kívül amerikai, német, olasz, francia dalokat is. Büszke vagyok rá, hogy ott megfeleltem, de nem ezért mentem ki. Ekkor már jazz-zenész voltam, az ottani muzsikusokkal akartam találkozni, és látni a New York-i jazz-zenei életet. Esténként a vendéglátóiparban szenvedtem, de közben azért mentem mindenfelé. Megismerkedtem Zoller Attilával, aki bemutatott egy csomó zenésznek, láttam őket lokálokban, klubokban játszani. Nagy élmény volt, az isteni magaslatról közelebb kerültek hozzám, önbizalmat kaptam, hogy ők is emberek, és tulajdonképpen olyan emberek, mint én vagyok, s én is elérhetném, hogy úgy zongorázzam, mint ők.
New Yorkban a csapat megint találkozott: Ablakos és Pecek a hajóról följöttek meglátogatni. Egy hétig együtt voltunk, nagyon örültünk egymásnak.
1971 decemberében hazajöttem Amerikából, és akkor egy másik rész kezdődött az életemben. Abban az időben ott kint mindenki a rock-jazzt játszotta, ez akkor jött be a divatba. Sok ilyen lemezt hallgattam, és személyesen is láttam a Mahavishnu Orchestra bemutatkozó koncertjét. Elájultam a hangzásától, s azt mondtam, hogy ha hazatérek, én is csinálok egy rockzenekart. Itt akkor még a jazz-beat ment, amit az Adderley kvintett játszott. Vettem egy Fender zongorát, egy Hammond orgonát, Vili meg egy Caston énekfelszerelést, úgyhogy olyan berendezésünk volt, hogy az akkori beatzenekaroknak sem különb. Úgy érzem, én voltam az első jazz-zenész Magyarországon, aki rock-zenekart alapított. Két-három nappal megelőztük az Ausztráliából hazatérő Syriust. Ez volt a Rákfogó: Vili, én, Bögöly [Lakatos Béla] meg Babos. Ezek akkor nyomakodtak felfelé. Bevettünk egy hegedűst, Kathy Horváth Lajost, akit én fedeztem fel. A Mahavishnuban is volt hegedű. Nem volt sok koncertünk, de játszottunk, és tetszett a közönségnek. Együtt szerepeltünk a Syriussal hajókon és jam sessioneken. A fiatalok, az egyetemisták kedvelték ezt a zenét, és kezdtek tódulni a koncertekre. Azok a jazzrajongók, akik a lokálokba jártak, ide már nem jöttek el. így sikerült nevet szereznünk a Syrius-szal együtt.
Nemsokára váltás történt: Vili és Lajoska elmaradtak, Kőszegi lett a dobos, Orszáczky és Ráduly átjöttek hozzánk; ekkor alakult meg az igazi Rákfogó. Ennek az együttesnek borzalmas sikere volt, például amikor a Petőfi Sándor utcai klubban játszottunk, a Városház utcáig állt a sor. Minden koncertre magnetofonokkal jöttek az emberek, és vették föl, annyira ki voltak éhezve erre a zenére. És hát nagyon jól játszottunk, a varsói jazz jamboree-n is azt mondták, hogy a miénk volt a legmodernebb muzsika, pedig akkor Jan Garbarek is fellépett. Sok jazz-zenész viszont szemrehányást tett nekem, hogy mit akarok ezzel, megőrültem?! No persze én Amerikából jöttem, beszélhettek. Ha a legnagyobb sztárok ezt játszották, én miért ne csinálhatnám, hát volt ebben jó dolog!
Közben Ráduly megkapta a Berklee-ösztöndíjat, maradtunk négyen, még az is ment. Aztán Orszáczky elment Ausztráliába, s így abbamaradt az ügy. Amikor Amerikából hazatértem és megcsináltam az együttest, elhatároztam, hogy soha többet nem játszom a vendéglátóiparban, csak koncertzenész leszek, és végleg a jazznél maradok. Nyugat-Berlinben rettenetesen felkészültem elméletileg, rengeteg lemezt, improvizációt hallgattam, nagyon sokat fejlődtem. Ezen az úton indultam el, Gonda meghívott tanítani a tanszakra, zenét írtam színházaknak csak úgy mellékesen, játszottam Pegével, Kőszegivel, Jávorival, az Interbrass maradványaival. Összejöttem Vukán Gyurival, és két zongorával ragyogó dolgokat csináltunk, ma is annyira érezzük egymást, hogy játék közben nem is nézünk egymásra. Megvan a zenei alázatosság. Másokkal nem tudtam ezt megtalálni. Kőszegivel csináltunk egy duót, s az nagy korszak volt. A Jack DeJohnette-Keith Jarrett duó mintájára alakultunk meg, fesztiválokon szerepeltünk, amerikaiakkal gálakoncerteken játszottunk. Aztán Kőszegi szervezett egy zenekart, az új szövetségben összekerült Babossal. Én is próbálkoztam fiatalokkal, de nem sikerült. Utána megint Pegével játszottam egy évig - ez már 1979-ben volt -, akkor Babos összeveszett Kőszegivel, és jött, hogy kapott a lemezgyárban egy ajánlatot, menjek el zongorázni. Mondtam, nem hagyom úgy ott Alit, meg kell beszélni, megy-e egyszerre a kettő. Egy ideig még csináltam a kettőt, de aztán Ali zongorista helyett gitárost vett magához, így csak a Saturnus maradt, amivel most is dolgozom, nemrég jelent meg a Csigaházak című második lemezünk. Jelenleg egy szólólemezre készülök, és az a tervem, hogy csinálok egy saját együttest, és teljesen egyéni, nem rock-, hanem tiszta jazz-zenét fogok játszani, Bartók és a kortárs zene vonalán.
Úgy érzem, a jazz pillanatnyilag káoszban van. A rock jó, a fúziós zene jó, szeretem, amit a Saturnus-szal csinálunk, úgy találom, van érzékem ehhez a zenéhez. Továbbfejlődött bennem az, amit Amerikában magamba szívtam. Sajnos a magyar közönség csak a rockot érti meg, illetve azt szereti. Én továbbra is játszani akarom a fúziós zenét, de szeretnék segíteni a jazzen Magyarországon. A free befulladt az amerikaiaknál, a 80-8l-es évre a modern bebop volt a jellemző, tehát kicsit keverve az jött vissza, ami volt. Én a free-vel már próbálkoztam, amikor Nyugat-Berlinből hazajöttem, mindig is volt hajlamom a szabad zene iránt, de ma már az, hogy lejátszunk egy kis melódiát és utána összevissza tülkölünk meg csörömpölünk szabadság ide, szabadság oda -, távol áll tőlem. Ez akkor jó volt, mert új volt. Úgy érzem, a jazznek van egy menekülése, mint ahogy kétszáz év alatt Amerika utolérte, és el is hagyta az európai kultúrát. Pénzzel sikerült az egészet megvásárolnia, és tovább tudott menni. A jazz is ötven év alatt Bach zenéjétől kezdve mindent magába szívott. Hangszertudásban meg is előzte a klasszikus zenét, mert a klasszikus mesterek trombitára, klarinétra, pozanra nem mertek írni olyasmiket, mint a jazz zenészek, akik nem tisztelték az európai hangszereket. Az amerikai zenészek hangszerforradalmat csináltak; kár, hogy a négerek nem oboáztak meg fagottoztak, mert ezek játékmódja még mindig nehézkes. Szerintem csak anyagiak miatt fulladt be az igazi free. A klasszikus zene azért nem ismeri el, mert nem rendezett, sok benne a kamu ez ugyan a kortárszenére is jellemző, csak abban nehéz megtalálni. A jazznek jól jöttek a rock ritmusai, mi is sokkal népszerűbbek lettünk a közönség előtt, mint amikor lokálokban játszottunk. A rock által a jazz jobban pódiumra került, nagyméretű fiatal tábort mozgatott meg, s erre szükség volt. Sznobok kellenek, akiket szép lassan be lehet vinni a komolyabb zenére is.
Most már eljött az ideje annak, hogy elismerjék: a jazz igenis művészet. De mint ahogy más zenékben is vannak rosszak vagy kontárok, nem mondhatjuk azt, hogy ez nem jó zene, vagy nem jól játsszák, mert van, aki jól játssza. Sok magyar jazz-zenész igen nagy felkészültséggel rendelkezik a komolyzene területén is. Mi jobban értünk a klasszikus zenéhez, mint ők a jazzhez. Elméletileg is jól felkészültünk, hiszen a jazz és az improvizáció ugyanazokból a szövetekből épül, mint a zeneszerzés, ugyanúgy dallamfejlesztés - ami a zene alapja -, az improvizációban mindig motívumokat ismétlünk, fejlesztünk tovább. Itt az ideje, hogy a jazz találkozzék a modern klasszikus zenével.
A blues, a bebop, a cool, a modernebb harmóniák után, különösen, hogy most már van európai és távolkeleti jazz is, a jazzen nem kimondottan egy zenét értünk, hanem egy kifejezésmódot. Nagy betegség Magyarországon, hogy azt mondják, ez tud, ez nem tud, ez cikis, mert dixieland, az jó, mert modern. Az amerikai nem mondja azt, hogy csodálatos, de azt sem, hogy rossz. Ennyit mond: neked megvan (you got it). Ott ez a legkomolyabb zenei elismerés. Azt jelenti, hogy beszéled a jazz nyelvét, jazz-zenész vagy. Hogy aztán mit csinálsz, melyik stílust műveled... Amerikában jobb, ha olyat csinálsz, amit senki más nem; legyen az rosszabb McCoy Tynernél, de ne legyen McCoy Tyner. A jazznek persze nemcsak sajátos frazírozása van, hanem dallamvilága is, olyan dalokból, amelyek inkább a musicalekhez állnak közelebb. A modernebb jazz pedig tulajdonképpen zeneszerzés, mint ahogy az improvizáció is az.
Azt gondolom, nekem megvan a kifejezésmód, de az igazi egyéniség még nincs meg. Van, aki azt mondja, hogy megvan, mert akárhol hallanak, felismernek. Ez azonban meg van osztva néhány emberrel: Keith Jarrett-tel, Chick Coreával, McCoy Tynerrel és egy kicsit Herbie Hancockkal. Mondjuk, a fele én vagyok, a másik fele ők. A szólólemezemre készülve most olyan improvizációkat csinálok, amelyek olyanok, mint egy komoly zongoradarab. Modern hangok és minden, de jazzkiejtéssel. Mintha egy modern zongoradarabot komponáltam volna, csak annyi a különbség köztük, hogy nem írom le, hanem ott találom ki. Az elemek persze megvannak előre. Szeretném ezt a találkozást úgy rendezni, szeretnék olyan jazzt játszani, ami nem egy húsztaktusos számból áll, hanem megírt, rendezett klasszikus zenei formára hasonlít, csak jazz-zenészek adják elő más frazírozással. Nem egy téma van, hanem színek vannak, eközben improvizációk, amivel kortárs zeneszerzők is próbálkoztak, de a klasszikus muzsikusok nem tudják megcsinálni, mert nem tudtak improvizálni. Ennek volt már előzménye, a Zeneakadémián mutattunk be egy kompozíciót a Szabad Zenei Társulás nevű csoportosulással, amelyben a 180-as csoport tagjai is részt vettek. Ezt szeretném tovább folytatni.
Felállítottam egy magas mércét, de minél jobban ismeri az ember a zenét, akkor látja csak, hogy mennyi minden van, amit nem tud. Ez sablonszöveg, de a legőszintébben így érzem. Egy ember sem lehet beképzelt a tudására, mert a világegyetem kiismerhetetlen, mi a porszemnél is kisebbek vagyunk, és nem örökkévalóak. Lehet, hogy most nagyra tartom magamat, és három nap múlva már foszlik szét a testem. Nem lehetünk beképzeltek arra, hogy mik vagyunk, mert, ahogy a Biblia írja, olyanok vagyunk, mint egy pára, ami egy ideig látszik, azután eltűnik. Nagy tudósok, művészek, zsenik, akik elértek egy olyan csúcsra, hogy világhírű elméleteket találtak ki, remekműveket hoztak létre, egyszer csak megtorpantak, meghasonlottak vagy öngyilkosok lettek, mert nem tudtak tovább menni, rájöttek hogy nem tudnak semmit. Ahogy Pernye András mondta utolsó nyilatkozatában: a művészetet egy bizonyos fokon túl nem lehet isten léte nélkül megoldani. Nem véletlen, hogy az összes nagy jazz-zenész mind valami istenben hitt, ha nem is az igaziban, a teremtőben. Én nem vagyok olyan nagy művész, nem tartom, hogy olyan magasra jutottam volna, hogy ilyen problémáim legyenek, de akármilyen nagy tudásra fölér az ember, egy idő után nem tudja másképp megmagyarázni a továbbot, csak istennel. A zenéhez, a jazz-zenéhez is biztos, hogy szükséges isten. Ezt nem tudom megmagyarázni, mert én nem azért fogadtam el a Biblia istenét, mert szükség van rá a zenéhez, de John Coltrane és a többi nagy zenész is hitt egy istenben, tudott könyörögni valakihez, és volt bizalma valakiben. És ez bizonyosfajta emberi tulajdonságokat, érzéseket termelt ki.
Én bejártam az egész világot, és láttam a sok problémát. Megéreztem 31 éves koromban, amikor Amerikában voltam, hogy lenni kell istennek. Bízom az emberekben, nagyon szeretem őket, de nagyon félek, és egyre jóban beigazolódik 10 évvel ezelőtti érzésem, hogy nem megy nekik isten nélkül. És minél jobban távolodik istentől, annál rosszabb az emberiség, annál inkább megy bele az erkölcstelenségbe, a rablásba, gyilkosságba, és pusztításra készülődik. Akkor most mit mondjak erről az emberiségről, erről a világról? Annyi nukleáris fegyver halmozódott fel, hogy a legkisebbel nem tudom, hány országot lehet elpusztítani. Olyan komputervilágban vagyunk, ahol gépekre van bízva az életem. Sajnos nem találjuk a békét és a nyugalmat, mert önfejűek vagyunk, mert mindenki a saját tudását akarja előtérbe helyezni. Ahogy Hankiss Elemér mondta nagyon helyesen: minden emberi cselekmény végeredménye zéró. Mert ami jót elért az emberiség, annak mindig volt visszája is. Háborúban sem volt soha győztes, mert aki győzött, az is vesztett.
Úgyhogy én ilyeneken gondolkozom. Nem tudom, hogy ez a zenére milyen hatással van, de biztosan hatással van rá. Érzelmileg. Mondhatnám azt, hogy ha jó napom van, nagyon szépen tudok balladát zongorázni. Talán nem beképzeltség, mert nem érzem egy zongorista kollégámnál sem többnek magamat, és nagyon tisztelem, elismerem azokat, akik szintén bírnak ezzel, és nekik is megvan, de úgy érzem, hogy balladát azért jól zongorázom. Érzelmileg tisztábban adja a lelkivilágom, s azt hiszem, ezt a közönség is megérzi. És tudom, hogy aki engem szeret, az érzelmekért szeret. És ennek örülök, mert az igazi örömöm a zenében is az, annak van értelme, ha ezt megérzik. Akkor tudtam valamit adni.
(1982)
(In: Azt mondom: jazz. Zeneműkiadó, Budapest, 1983)