Emberfeletti energia (Branford Marsalis)

 

Wynton nevű öccse, a neokonzervatív jazzirányzat ’80-as években virtuóz trombitásként fel­tűnt vezéregyénisége ugyan híresebb nála, de apjuk, a New Orleansban nemzedékeket ne­velő zongorista őt tartja tehetségesebbnek. Vannak, akik ma is Sting angol popsztár korábbi leme­zeinek szaxofonosaként, illetve komolyzenei felvételek szólistájaként ismerik, miközben a tenoron és szpránon játszó Branford Marsalis előadóként, lemezkiadóként és oktatóként a kortárs jazz mértékadó személyiségévé vált. Debreceni koncertjén döbbenetes erejű játékkal lepte meg a közönséget.

A kvartett egy évtizede muzsikál abban a felállásban, amelyben mindössze egy változás történt: Joey Calderazzo zongorista és Eric Revis bőgős mellé Jeff ’Taine’ Watts dobos helyé­re utóbb a fiatal Justin Faulkner került. A hangszeres tudás csúcsát képviselő, összeszokott csapat legutóbbi, Metamorphosen című lemezének nyitó számával indított olyan fergeteges tempóban, amit lehetetlenségnek látszott fokozni. Aztán Thelonious Monknak, a bebop stílus excentrikus zongorsitájának kevésbé ismert, szögletes dallamvezetésű és ritmikájú, ízekre szedett és mai észjárás szerint újra összerakott szerzeménye megmutatta, hogy zenei öt­le­tekben, egyéni teljesítményben még magasabbra képes emelkedni az együttes. A rendkívüli intenzitással előadott, a free (teljesen szabad) játékmódig eljutó Marsalis- és az újabb Monk-szám közé illesztett két lassú, érzelmes dallamívű, klasszikuszenei reminiszcenciákat ébresztő ballada jelezte, hogy a zenekar nemcsak az egyes számokon belül, hanem az egész műsor felépítésében is mesterien él a feszültségkeltés és -oldás eszközeivel. A ráadásban – talán Magyarország iránti gesztusként – elhangzott Seress Rezső Szomorú vasárnap című, Marsalis egyik korábbi lemezén is szereplő dala, majd jelképesen és valóságosan is visszatérve a gyökerekhez, a St. Louis Blues című klasszikus szerzeménnyel búcsúzott az együttes.

Ha valaki még soha nem járt jazzkoncerten, ezen az estén esszenciaszerűen találkozhatott mindama tulajdonságokkal, amelyek ennek az előadási gyakorlatnak a lényegét adják. Ilyen a spontán, folyamatos alkotásnak tekinthető improvizáció meghatározó szerepe. A témabe­mu­tatások és rögtönzések váltakozására épülő hagyományos előadásmóddal szemben Marsalis együttesének játékában az improvizáció a folyamatok szerves következménye, egyben alko­tó­eleme. Ez a zene a magas szintű hangszertudásra épülő egyéni hozzájárulások és a mu­zsi­kusok közötti párbeszéd révén nyeri el kiteljesedett formáját. A kompozíció csak vázként szolgált, a zenészek egymásból építkezve, szinte telepatikus sugárzással kapcsolódtak egy­máshoz. A zene kovásza a ritmus John Coltrane 60-as évekbeli, határokat feszegető kvar­tettjének játékmódjához hasonló felfogása volt, amely kiemelte kísérő funkciójából, és a fo­lyamatok aktív részesévé, sőt alakítójává tette az ütőhangszereket. A dobok vulkánműködést idéző pulzálásai, a zongora feszültségtől izzó, perkusszív futamai, a bőgő keményen ritmizált menetei, a tenorszaxofon áradó hangzuhatagai olyan dinamikus egységben összegződtek, ami valósággal székéhez szegezte a hallgatóságot.

Nem zenéjének egyedi jellegével, nem rendhagyó kompozíciós elveivel, még csak nem is az improvizáció szerepének sajátos értelmezésével, hanem a közlésmód emésztő, szinte emberfeletti energiáival tette rendkívülivé ezt az estét Branford Marsalis együttese. Jazz volt ez a Bajnokok Ligájából, olyan hatással, amilyen csak elvétve éri az embert az egy életében.

(Branford Marsalis Quartet. Debreceni Kölcsey Központ, november 8.)

(Magyar Nemzet, 2009)