Jazz (Művészet vagy melléküzemág? - riport)
Egy ország jazzkultúrája nem kis mértékben múlik a tradíciókon. A miénk szegényes. A két világháború között ugyan eljutott hozzánk – hollywoodi filmek kísérőzenéjeként – valami halvány jazzutánzat, ez azonban vajmi keveset mutatott a műfaj valódi arcából. Az 50-es években – a modern jazz föllendülésének időszaka ez – még a műfaj létjogosultságát is kétségbe vontuk. Az a tizenöt év, amióta rendszeres hazai jazzéletről beszélhetünk, még múltnak is kevés.
A rehabilitáció a '60-as években kezdődik: szakkönyvek, cikkek méltatják a jazz jelentőségét. A kedvező légkör megteremtése nem kevés, de hogy a zene igazi értékeket létrehozva elfoglalja méltó helyét kulturális életünkben, bonyolult mechanizmusokon kell utat törnie.
Deseő Csaba a Dália Klubban, 1962 (Forrás: jazzma.hu)
A pódiumon
Magyarországon ma háromféle formában találkozhat a közönség a jazzel: a klubokban, koncerteken, a rádióban és lemezeken. A legkötetlenebb forma közöttük a klub.
(Klub) Ez a fogalom nálunk különleges jelentéssel bír. Szabályos jazzklub nem működik az országban; helyét klubfoglalkozások töltik be.
(B. K. pozanos: Minden világvárosban van olyan szórakozóhely jellegű jazzklub, amely állandóan nyitva tart, és esténként zenekarok játszanak. Budapesten nincs ilyen, pedig nagy üzlet lenne ... Minden zenész odajárna, s a külföldi muzsikusokat is lehetne hová hívni.)
Egy klub átlagos programjában két lemezbemutató és a hozzájuk kapcsolódó ismertetés szerepel. Helyenként –ahol erre lehetőség van, főleg Budapesten rendszeresen – együttesek is fellépnek. Ezeknek a kollektív zenehallgatásoknak a hatékonyságát nehéz lemérni; mindenesetre az országban működő mintegy 25 klub a spontán érdeklődést kihasználva értő jazzbarátokat nevelhet.
A jazzklubok közönsége fiatalokból verbuválódik; ezt a korosztályt kell megnyerni a műfaj elfogadtatásához. Ha sikerül őket becsalogatni a hangversenytermekbe, az élő muzsikával való találkozás élménye kiválthatja az érdeklődést a koncertzene magasabb rendű kompozíciós törekvései iránt. Koncertek szervezésével az ORI, a rádió és a művelődési központok foglalkoznak.
(Koncert) Az ORI a legutóbbi időkig egyáltalán nem juttatott pódiumot magyar előadóknak. Elhozott néhány világsztárt, rendezett néhány látványos koncertet, de ez a magyar jazzéletet nem nagyon vitte előre. A rendezés körülményei néhányszor már-már az előadás megtartását veszélyeztették, így nem csodálkozhatunk, hogy a méltán világhírű művészek tudásuk javából igen keveset mutattak. A magas jegyárak a közönség összetételét is megszabták. Mindenfajta felmérés nélkül is nyilvánvaló, hogy ezeken az „ünnepi" estéken nem azok töltötték meg az Erkel Színház nézőterét, akik a műfaj hétköznapjait is figyelemmel kísérik. Talán a jazz fokozódó népszerűségének köszönhető, talán egyszerűen szembetűnő lett központi hangversenyrendező szervünk közönye a magyar muzsikusok iránt, tény, hogy az ORI megváltoztatta álláspontját. Az évi három-négy koncerten mindig megtelik az Erkel. Többre is lenne igény, a rendezők a teremproblémákat emlegetik. Az Erkelt nehéz megkapni, más megfelelő hangversenyterem alig akad a fővárosban. Próbálkoznak árukapcsolással is: a vezető beategyüttesek koncertjein jazz zenekarokat is felléptetnek. Nemegyszer ők kapják a nagyobb tapsot.
A koncertélet fellendülésében egyre nagyobb szerepet töltenek be a rádió és a vidéki művelődési központok által közösen szervezett jazzhétvége-sorozatok. Ezek jelentik talán a legrendszeresebb pódiumlehetőséget a zenészek számára. Az évenként ismétlődő találkozók hatására több vidéki városunkban (Debrecen, Szeged, Nagykanizsa, Pécs) megindult, illetve felgyorsult a helyi muzsikusok és a közönség szerveződése. Az említett és még néhány más városunk bázisa ma a műfajnak. A rádió tekintélye és az esemény országos visszhangja a helyi tanácsi és kulturális szerveket – legalább évente néhány napra – a jazz mellé állítja. A koncertek rádiófelvételeinek sugárzása a többi között a vidéki együtteseknek is országos nyilvánosságot teremt. Több helyütt próbálják a rendezvényeket fesztivállá bővíteni. A megvalósulásnak azonban anyagi akadályok állják útját. 1975 januárjától olyan hangversenyrendezési illetékszabályt hoztak, amely a jazzkoncertekre ugyanolyan adótarifát állapít meg, mint a könnyűzenére; a komolyzene illetékköltségei jóval kisebbek. Jó néhány műsorrendező szerv így csak ráfizetéssel rendezhet jazzkoncerteket.
(Fesztiválok) Magyarországon ma nem rendeznek fesztivált. Korábban kettő is volt: az Alba Regia-VIDEOTON Interjazz Fesztivál és a Ceglédi Amatőr Fesztivál, amely az európai jazzintézetek növendékeinek teremtett fórumot. Mindkettő megszűnt.
Nem mintha a fehérvári fesztivál teljes mértékben betöltötte volna rendeltetését. Létrejöttét is inkább a VIDEOTON gyár anyagi támogatásának (és reklámcéljainak) köszönheti, Fehérvárott nem volt – ma sincs – jelentős tábora a jazznek. Persze, közönsége azért akadt az eseménynek – ha nem, hát diákok és katonák segítettek a rendezőkön. Másutt, s nemcsak Pesten, százak vagy ezrek hallgatták volna örömmel az első vonalbeli külföldi együtteseket.) A megszűnéshez végül is – nyílt titok – a rendezők és a tévé közötti nézeteltérések vezettek. Nem tudjuk, ki a hibás, nem is érdekes. A vesztes mindenképpen a magyar jazz maradt. Az utódlás azóta is megoldatlan.
A rádióban
A jazz legfőbb patrónusa kétségkívül a rádió. A műsorok szerkesztője, Kiss Imre mondja:
- A jazz a rádióban is a 60-as években kezdett tért hódítani. Az új műfaj iránt fel kellett keltenünk a nagyközönség érdeklődését. Törekvéseink középpontjában ma is a minél szélesebb közönségbázis megteremtése áll. Szerkesztési elveink ezt szolgálják; műsoraink java részében közérthető, vagy éppenséggel „standard" felvételeket forgatunk le, de emellett nem zárkózunk el az avantgárd kísérletek bemutatásától. Ez a muzsika sohasem volt olyan népszerű, mint ma, hallgatóságunk egészét tekintve azonban így is a közepesen kedveltek közé sorolhatjuk. Ez a körülmény bizonyos fokig lehetőségeink határait is megszabja.
A rádió jazzadásainak műsorideje heti hat-hét óra. A mennyiség tükrözi a fenti megállapítást, a műfaj inkább lehetőséget kap, mint támogatást, az adott helyzetben ez mégis sokat jelent. Jazztörténeti érdekességek, híressé vált felvételek leforgatása mellett a program nagyobb hányadában friss anyagok, elsősorban fesztiválműsorok hangzanak el. A legjelentősebb fesztiválokon rögzített műsort a rádió az eseményt követő hetekben már sugározza. A legújabb törekvések, irányzatok így szinte keletkezésük pillanatában eljutnak hozzánk is. Az örvendetes tény még feltűnőbbé teszi azt az űrt, amit a külföldi jazzlemezek hiánya kelt. A jazztörténet fordulópontjait jelentő, irányt szabó kísérleteket megörökítő klasszikussá vált lemezeket nemcsak az üzletekben keressük hiába, hanem a rádió – egyébként igen változatos – programjaiból is hiányoznak. A műsorok hatékonyságát az is csökkenti, hogy a felvételeket „ömlesztve" kapják a hallgatók; az előadók és a kompozíciók ismertetése legtöbbször elmarad. Nem szakmabelieknek jelentene ez tájékoztatást (ők úgyis rájönnek), hanem a nagyközönségnek. A rádió egyik legjelentősebb kezdeményezése a jazz-alkotóműhely létrehozása, ebben hazai és külföldi szólisták közösen készítenek felvételeket. A tapasztalatok mindig gyümölcsöző cseréjén túl a nemzetközi kapcsolatok kialakulását is elősegíti ez a forma. A műsorcsere révén megkapja a felvett anyagot minden olyan ország rádióállomása, ahonnan a műhely vendégeket fogad.
A rádió sokat tehet – tesz – a jazzért: nemcsak műsort sugárzó intézmény és műhelymunka színhelye, koncertszervező és ösztönző tevékenységét is nehezen nélkülözheti jazzéletünk.
Lemeztelenül
A jazz improvizatív zenei forma; teljes értékű rögzítése kizárólag technikai úton lehetséges: a jazzmuzsikus teljesítményét a hangfelvétel, a hanglemez őrzi meg az utókornak; a lemez az, amit a jazzbarát hazavihet otthonába, ötször, tízszer meghallgathat és megismerhet.
Vidéki nagyvárosunk hanglemezboltjában 1975 decemberében két darab magyar lemez árválkodott. Hol vannak hát a magyar jazzlemezek?
(F. J. orgonista: két szék között ülünk. Állami támogatást nem kapunk, mert nem a komolyzenéhez soroltak. Viszont a tánczenéhez sem tartozunk, mert állítólag nincs bennünk üzlet.)
Ha néhány évre visszamenőleg átlapozzuk a megjelent lemezek listáját, két kezünk is sok a számvetéshez: a Modern Jazz Antológia néhány darabjával, a Pege, a Szabados és a Benkó együttes lemezeivel ki is merül a névsor.
(J.V. dobos: Velem Nyugaton már négy lemezt készítettek. Itthon egyetlen felvételen játszom.)
Ha a magyar jazzéletről valaki a kiadott lemezek alapján akarna képet formálni, ugyancsak lehangoló eredményre jutna. Csakhogy ez a kép nem a valóságot tükrözi. A hatvanas évek végén és a hetvenes évek elején ugyanis a műfaj fölfelé ívelt: fiatal, tehetséges zenészek nemzedéke lepel t a pódiumra, megújították és előre mozdították a megfeneklett jazzéletet. Ezzel a fejlődéssel azonban hanglemezgyártásunk nem tartott lépést.
(S. O. zongorista: A lemezgyár bevétel-kiadás alapképlettel gazdálkodó önelszámoló cég; a művészi terméket el kell adni. Ezért inkább tizedik X. Y. tánczenei lemez, mint első Friedrich Károllyal. Hogy ez a Friedrich tudna olyat fújni, mint Európa-szerte ismert lengyel kollégája, akinek már több lemez van a háta mögött? Én biztos vagyok benne. Da hogyan tudja bebizonyítani?! Hóna alatt a kottapapírral?)
Persze, sorolhatók a racionális ellenérvek is, körülbelül így: nincs kereslet, az a néhány lemez így is évek óta az üzletekben porosodik; kicsi a hanglemezgyártó vállalat anyagi fedezete és kapacitása; komolyzenei lemezekből is nagy a lemaradás, s elsősorban azt kell behozni; majd ha felépül az új hanglemezgyár...
E kifogások, ha sok is bennük az igazság, s ha tudjuk is, hogy hamarosan több önálló lemez jelenik meg, a helyzeten mit sem változtatnak: a magyar jazz egy adott korszakának termése jórészt már születése pillanatában a múlté lett; nyomtalanul eltűnik a süllyesztőben. Ami pedig a piacot illeti: a mennyiségi mutatók nem minden esetben jelzik objektíven egy műfaj életképességét. Mert a jazzre is érvényes a tétel: fogékony fül is csak sok-sok zenehallgatás, hosszú fejlődés során finomodik. A passzív befogadás tehát aktívvá formálható, az igény felkelthető – ha szorgalmazzák. Például hanglemezkínálattal.
A „feeling" – és ami mögötte van
Semmiféle művészet sem viseli el az elszigeteltséget, de közösségi jellegéből következően a jazz még puszta vegetációra sem képes társadalmi bázis nélkül. A művész - produkció - közvetítő közeg-közönség egyszerre meghatározott és meghatározó; kölcsönös függvényei egymásnak. Az alfa és omega természetesen mégiscsak a zene és művelői: a muzsikusok. A Who' s Who in Hungarian Jazz című belső kiadvány harminckilenc magyar jazzmuzsikus adatait tartalmazza; átlagéletkoruk 33 év. Társadalmi helyzetük még ma is teljesen rendezetlen.
– Magyarországon a jazzt minden zenész mellékállásban csinálja. B. zeneiskolában tanít (ez van a személyi igazolványába írva), R. a vendéglátóiparban játszik, F. autógumi kereskedéssel foglalkozik. Ezért olyan a színvonal, amilyen. Nem a tehetségben van a hiba; világszínvonalon tudna adni az ország zenészeket. De nem bír el többet, a felvevőpiac kicsi. S ha az ember nem tudja a zenét művelni, akkor nem tud nagyot alkotni – mondja B. Gy. gitáros.
– Jazz-őszinteség? Az őszinteség szuper luxus. Csak akkor engedheti meg magának az ember, ha van miből megélnie – jegyzi meg L. B. zongorista. – Ha a muzsikus a jazzből akar megélni, akkor az üzlet felé megy. S ez nem csoda; mikor kérdezett meg bennünket valaki, hogy van-e mit ennünk egyáltalán?
Gy. Z. szaxofonos:
– Nincs összetartás a zenészek között. Nincs miért. Ezért nem alakul ki jó együttes. Bandát összetartani, cuccot venni – mire? Ki tud manapság százezer forintot leakasztani? Kevés a lehetőség: három hakni három hónapra. Közben kénytelen mindenki máshol kereskedni. Persze, hogy nem megy előre a szakma, amikor nincs élet, nincs konkurencia. De miből is termelődne? Ez a pár ember is úgy össze tud kapni. Mételyezik a körülmények.
K. I. dobos:
–Nincs egy központi ember, aki foglalkozna velünk. Nyugaton menedzserek intézik a dolgokat. Itt nekünk magunknak kell írogatni, szervezni. Ez rengeteg energiát felemészt... Külföldi koncertek? Ismeretség, barátság révén. Az Interkoncert semmit nem tesz. Pedig nagy szükség lenne nemzetközi vonalra terelni a jazzt, a vérkeringést megindítani. Hogy minél több külföldi zenész, együttes jöjjön, magyar utazzon. Itthon sok a jó zenész, de kevés a tananyag, amit megtanulhatnak. Én öt évig külföldön játszottam; amit tudok, ott tanultam.
S. O. zongorista:
– Szuperklasszisok vannak kint szerte a világban, s nem tudnak hazajönni. Földhözragadt problémákkal küszködnek az itthoni jazz-zenészek; amíg ilyen állapotok vannak, nem számíthatunk átütő sikerre. Össze kellene fogni; okosan, mértékkel. És akkor lehetne művészetet csinálni.
Jazz-szakosztály
A magyar jazz egyetlen hivatalos szerve a Magyar Zeneművészek Szövetségében 1972-ben megalakult jazz-szakosztály. Részlet a szakosztály belső használatra kiadott, stencilezett tájékoztatójából:
„Már az indulás pillanatában nyilvánvaló volt, hogy a meglehetősen szétforgácsolt helyzetű jazzművészetünknek nagy szüksége van arra, hogy valamely szerv, vagy intézmény pártfogásába vegye; hogy a műfaj gazdára találjon. A Zeneművészek Szövetsége lehetőséget nyújtott a jazz-szakosztály létrehozására, ami azt jelentette, hogy egy jelentős társadalmi súlyú művészeti szerv nemcsak szervezeti kereteket és adminisztrációs lehetőségeket biztosított a műfajnak, hanem saját tekintélyével támogatni is kívánta azt. Tudomásul kellett azonban venni, hogy éppen a Szövetség funkciójából és jellegéből adódóan a szakosztály nem irányíthatja jazzéletünket, hanem csak koordinálhatja és támogathatja.
Miből áll ez a támogatás?
Kiadták a Ki kicsoda a magyar jazzéletben? című belső prospektust, amit valamennyi jelentős külföldi jazzügynökségnek, impresszáriónak, fesztiválirodának elküldtek. A tagok (ötvenen) évente egyszer plenáris gyűlésen találkoznak; közben bemutatókat, szakmai vitákat rendeznek. Kapcsolatot tartanak a vidéki jazzklubokkal. A szakosztály hivatalosan csatlakozott az Európai Jazz Föderációhoz.
Mecénás kerestetik
Mindez azonban kevés, nagyon kevés. A bemutatók nem helyettesíthetik a rendszeres koncertéletet, a nemzetközi áramlást („Nyugaton egységes a piac – mi miért nem tudjuk ezt KGST-alapon megoldani?"); a belső tájékoztatók nem pótolhatják a szaksajtó hiányát („Évek óta képtelenek vagyunk elérni, hogy a jazznek önálló lapja legyen"); az adminisztrációs apparátus nem léphet fel a zenészek érdekképviseleti szerveként („Jó lenne valahová tartozni"). Az egyetlen hivatalos (társadalmi) fórum, amely nevében a „jazz" szót viseli, paradox módon szervezetileg semmit nem tehet a műfajért. A zenészek légüres térben mozognak; szakkritika és választott, megfelelő jogkörrel rendelkező vezető testület nélkül a minősítés és a kiválasztódás a „céhen belüliekre" hárul, ami egészségtelen belterjességhez vezet. Ez megnehezíti a mozgást, akadályozza a kezdő muzsikusok bekapcsolódását. Hiába folyik 1965 óta rendszeresen az utánpótlás-képzés (ekkor alakult meg a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola jazz-tanszaka zongora-, dob-, bőgő-, trombita-, szaxofon-, pozan- és énekszakkal, évente hatvan növendékkel), a fiatal zenészeket tanulmányaik befejezése után szélnek eresztik: boldoguljon, ki hogy tud. A többség távlatok híján kénytelen más megélhetési forrás után nézni, s csak a megszállottak tartanak ki művészi ambícióik mellett.
A mai magyar jazz legjobb ismerője, a jazz-szakosztály elnöke, egyszersmind az Európai (most már Nemzetközi) Jazz Föderáció alelnöke Gonda János. Amellett, hogy elméleti szakember (könyvének második kiadása nyomdában van), gyakorló muzsikus is. Ő mondja:
– Nálunk a jazz külön világ a kultúra szerkezetében. Senki nem foglalkozik vele; a tűrt kategóriában szerepel, a kulturális szubvencióból kimarad. Már pedig, ha egy művészet előre akar menni, szüksége van a támogatásra. Nem a közönség hiányzik, hanem a művészeti presztízs. Ilyen közegben nehéz jó jazzt létrehozni. Pedig nagyon sok a tehetséges muzsikus, csak nem tudják kifutni magukat. Nincsenek eléggé próbára téve, keveset mozdulhatnak ki. És egzisztenciális gondokkal küzdenek; mindenki rohan a saját elfoglaltságai után: koncert, filmgyár, rádió... Sokan kiugranak, eladják magukat, vagy külföldre szerződnek. A siker, a gyors érvényesülés a mérvadó, s ezt a színvonal sínyli meg. Az együttesek erősen ad hoc jellegűek; nem gyakorolnak eleget, nem tudnak összeszokni. Leülni, saját zenei világot kialakítani – ehhez több idő, nagyobb alkotói szabadság kellene... Hogy mi lehet a megoldás? Csodákat nem lehet várni. Elmélyülésre, elkötelezett munkára kellene nevelni a zenészeket, hogy ne csak a pillanatnyi anyagi szempontok határozzák meg művészi magatartásukat. Ehhez persze az anyagi alapokat is elő kellene teremteni. És a jazz körüli világot fejleszteni, a hivatalos szemléleten változtatni. Mindenekelőtt pedig jazz-szövetséget létrehozni, amely státust, otthont adna a zenészeknek, gondjukat viselné, szervezné életüket...
E riport szerzői tudják jól, hogy kulturális tennivalóink között a jazz nem áll – nem állhat – az első helyen. A másodikon sem. Azt is tudjuk azonban, hogy ha jelenlegi helyzetébe belenyugszunk, végítéletet mondunk e műfaj fölött.
S akkor a jazz valóban nem marad más, mint melléküzemág...
(Szűcs József-Turi Gábor riportja: Élet és Irodalom, 1976)