A fúzión innen és túl (George Benson, Chick Corea)

 

Az „igazi" dzsesszmuzsikusok jól emlékeznek George Benson nevére. Nem mintha múlt idő­ben kellene beszélni az utóbbi évtizedek egyik legkitűnőbb gitárosáról, de Benson legalább két évtizede megszűnt a dzsessz számára létezni. A siker, a dicsőség – meg minden, ami azzal jár – szempontjából bizonyára igazoltan cselekedett, amikor a szélesebb közönséget megcélzó popdzsessz mellett kötelezte el magát, de művészileg aligha gyarapodott az irányváltással. Évről évre leteszi az asztalra soros CD-jét. Legújabb, „Standing Together" (Egymás mellett állva) című opusa tíz slágerszámot kínál ajól ismert, behízelgő tálalásban. Benson nemcsak gitározik, hanem egy kivétellel valamennyi felvételen énekel is. Előadásmódjának jellegze­tessége a téma énekhangon és gitáron történő együttes (unisono) megszólaltatása, amit a rögtönzésekre is kiterjesztett. Nos, ezek azok a részek, amelyek ezt az alapvetően hangulat- vagy liftzenét a dzsessz kedvelői számára is elfogadhatóvá tehetik. Benson az évek során semmit sem veszített gitártudásából, dallamfordulatai, improvizációi ma is lebilincselően muzikálisak. Ilyenkor érzi az ember, mekkora veszteség, hogy ezek a kivételes képességek nem valamiféle magasabb esztétikai ideál jegyében hasznosulnak. (GRP)

Chick Corea a dzsessz igazi próteuszi személyisége. Az utóbbi három évtizedben a rocktól az avantgárdig nem volt olyan irányzat, amellyel ne kísérletezett volna, többnyire figyelemre méltó eredménnyel. A nyolcvanas években párhuzamosan működtette elektromos (fúziós) és akusztikus (dzsessz) zenekarát, és most ismét rendkívüli produkcióval jelentkezett. 1997 decemberében a New York-i Blue Note klubban mutatkozott be új, Origin elnevezésű együttesével, amelyben a hetvenes évek óta először szerepeltetett háromtagú fuvósszekciót. Az egyhetes sorozatról felvétel készült, ennek java jelent meg az „Origin – Live at the Blue Note" című CD-n. Az irányváltás meglepetés Corea pályáján, már csak azért is, mert az, amit hallunk, nem tartozik a legkönnyebben befogadható zenék közé. Két rövid, "felvezető" darab után öt hosszabb kompozíció szólal meg, az utolsó standard kivételével valamennyi a zongorista szerzeménye. Tisztán akusztikus hangszereken előadott, a Coreára jellemző latinos harmóniákat, a modern main stream és a kortárs zene elemeit vegyítő, igényesen meg­hangszerelt, mindenekelőtt a fúvósok (Steve Davis – harsona, Bob Sheppard és Steve Wilson – fafúvósok) szólóinak. Corea mint hajóskapitány a matrózokat, úgy irányítja játéká­val a folyamatokat; előjátszik, díszít, kommentál, ellenpontoz stb. Az Origin létrehozásával ugyan nem tért vissza a Circle együttes hetvenes évek eleji absztrakt hangzásához, de messzire került elektromos együttesének tűzijátékszerű fúziós zenéjétől.(Stretch)

 (Napi Magyarország, 1998)