Csalavári csapdája
(BARTÓK) A művelt világ megnyugodva fogadta a hírt: megtért hazája földjébe Bartók Béla, a XX. század legnagyobb magyar zeneszerzője. Megemlékezett az alkalomról a Hungaroton Magyar Hanglemezgyártó Vállalat is, a Mikrokozmosz részleteinek, illetve Bartók és Kodály népdal- feldolgozásainak megjelentetésével. A zseniális tanulmánydarabok a centenáriumra kiadott Bartók zongorázik című gyűjteményesválogatásban már napvilágot láttak; de mivel az akkori, reprezentatív album feltehetően csak kevesekhez jutott el, az újrakiadás a lemezgyűjtők sokaságával ismertetheti meg a Mikrokozmoszt – a leghitelesebb, a szerző tolmácsolásában.
Igazi kuriózumnak számít viszont a másik lemez, amit a zeneszerző Amerikában élő, s a jogokat birtokló másik fia, Péter jelentetett meg 1952-ben. Ezen a tenorista Csabay László és a zongorista Kozma Tibor – ők is elhagyták hazájukat – szólaltatják meg a két komponista népdalfeldolgozásait. Ne tagadjuk: a szerzők életművének csúcsait nem ezek a változatok jelölték ki; de az sem feledhető, hogy jelentős állomások voltak saját kompozíciós stílusuk kimunkálásában. Ezeknek a vokális feldolgozásoknak — szemben a hangszeres művekkel — ma nincs igazán kurzusuk: ezért is hat üdítően ez a hitelesnek tűnő változat. Nemigen tudnánk ma ilyen ének-zongora kettőst említeni, amely ennyire értően, a szerzők szándéka szerinti természetességgel volna képes ezeket a dalokat előadni – s ez bizony azt jelzi, hogy elgondolkodtató fejlemények vannak a bartóki – kodályi életmű és program utóéletében...
(A NYOMORULTAK) Azt mondják, korunk a zenés színházé. Ami azt illeti, lassan már Dunát (Tiszát, Keleti-főcsatornát stb.)lehetne rekeszteni a musicalekkel, rockoperákkal, rockballadákkal és társaikkal. Tavaly nyáron például a szegedi nyári játékok egyik sikere volt A nyomorultak című musical, amelynek hanglemezkivonata anapokban került az üzletekbe. Föl van ezen sorolva mindenki: a producer, a zeneszerző (Claude-Michel Schönberg), a szövegíró, a rendező, a karmester, aszereplők, a hangmérnök –, s még Victor Hugónak is jut egy „nyomán”.
A Rock Színház vállalkozását kell tisztelnünk a lemezben – s ez az indíttatás szükséges egy ismeretlen darab zenés kivonatánakmegvásárlásához. Amúgy adallamok szépek – ha neméppen fülbemászóak is –, a hangszerelés igényes, s azelőadói lelkesedés végig tettenérhető (elsősorban a műfajban önmagát megtaláló Vikidál Gyula és Makrai Pál érdemel említést). A hangvétel kellőképpen romantikus és sötét tónusú; a mindent átható nyomorúságot nem tudja feledtetni afinálé kötelezően, himnikusan optimista végkicsengése sem.
(BENKÓ) X-edik nagylemeze jelent meg a hazánkban rendkívül népszerű Benkó Dixieland Bandnek. Akkor, amikor a magyar dzsessz alkotó elméi lemez nélkül vagy egy-két lemezzel vegetálnak a periférián, Benkóék rendszeresen jutnak lehetőségekhez. Sokan azt hiszik, hogy a dixieland –dzsessz; pedig a dzsessz kreatív képviselői elhatárolják magukat ettől a párhuzamtól. A különbség abban fogalmazható meg,hogy a dixieland egy letűnt zenetörténeti korszak stíluselemeit konzerválja, míg a dzsessz nyitottsága, improvizatív volta miatt a mindenkori zenei trendek jellegzetességeit szintetizálja magában. E kategorizálás ellen persze maguk Benkóék tiltakoznának elsőként, s el kell ismerni, hogy ők igyekeznek is modernebb stíluselemeket (swing 1930-40) beépíteni zenéjükbe. A műfajon belül kétségtelenül színvonalat képvisel a BDB – de népszerűségük legalább annyira köszönhető szervezőkészségüknek és publicitásuknak, mint zenei képességüknek. Ezt dokumentálja Just Good Friends című lemezük is.
(CSALAVÁRI CSALAVÉR) Ha nem volnának idevágó korú gyermekeim, bizonyára elsikkadtam volna a Móra Ferenc meséje nyomán készült Csalavári Csalavér tündöklése és bukása című lemez megjelenése fölött. Pedig hivatásos tollforgatóként igyekszem nyomon követni a legújabb szellemi fejleményeket, de meg kell mondanom, ilyen érvényességű társadalompolitikai elemzéssel sehol nem találkoztam.
Íme a történet. Csalavári Csalavér, a róka mindig éhes. Szeretne rendesen, rendszeresen étkezni. Húst! Ez azonban az állatok birodalmában sem megy könnyen. Csalavári is kénytelen mindenféle praktikákhoz folyamodni. Csavaros észjárásával túljár vetélytársai eszén, sőt a prédamegszerzéséért egymásnak ugrasztja a főállatokat. Áldásos ténykedése révén a konkurensek sorban eltűnnek a színről– s Csalavári lesz az állatok főnöke. Kényúrként tobzódik kontrollálatlan hatalmában, amíg meg nem érkezik a Medve, aki módfelett elcsodálkozik az Erdő társadalomszerkezetében bekövetkezett változásban, s összehívja a sűrű lakóit, hogynépszavazással döntsenek az uralkodó személyéről. Avoksolás eredménye egyértelmű: az indulatok felszínre kerülnek, s mindenki elemi erővel tiltakozik a róka önkényuralma ellen. Győz az igazság, aki nem hiszi, járjon utána.
A történetnek annyi szépséghibája van, hogy gyermekeim nem jutottak el a végkifejletig. Nem bírták elviselni a róka ármánykodásait, s a felénél levétették a korongot.
(Hajdú-bihari Napló, 1982)