Kortárs zenék II.
(Zongoramuzsika) A huszadik század vége felé egyre bizonytalanabb helyzetbe kerülnek azok, akik értékelni, rendszerezni akarnák a születő zeneműveket. Kihasználva a jelenleg ismert hangrendszerek és hangszerek végső lehetőségeit, sőt az elektronika révén újfajta hangzásbirodalomba utat törve, századunk zeneszerzői ugyanis kétségessé tették a „modern", „korszerű" és „avantgárd" jelzők tartalmát. Az a végpont, ameddig az új bécsi iskola képviselői eljutottak, valójában ma is egyfajta avantgárd irányzatnak számít, holott fél évszázad is lepergett azóta az idő rokkáján. Az atonalitás, a nem zenei hangzások alkalmazása, az aleatória kihasználása ma is ugyanolyan eszközei a komponistáknak, mint a háború után volt. Hogy akkor mitől válik egy mű mégis korszerűvé?
A válasznak sok összetevője van, de a legfontosabbnak a zeneszerző személyisége tűnik, amely az összes eddig felhalmozott tudás és ismeret birtokában lényegíti át magán és formálja műalkotásba korának impulzusait. Ebből az is következik, hogy aki mindenáron újszerűségre törekszik, könnyen eshet a modernkedő formalizmus csapdájába; aki viszont nem tart lépést a kifejezőeszközök változásaival, elmarad a kor követelményeitől. A "kortárs" minősítés mindkét alkotótípust megilleti; a korszerű azonban már aligha.
A Hungaroton nemrég megjelent komolyzenei katalógusa nem arról árulkodik, hogy a hanglemezgyártó vállalat megkülönböztetett figyelmet szentel a legfrissebb zenei irányzatok bemutatásának. Olyan nevek hiányoznak a sorból, mint Stockhausen, Cage, Xenakis; hogy másokat ne említsünk. Nem pótolhatja, de enyhítheti a hiányt Körmendi Klára új lemeze, amelyen kortárs szerzők zongoraművei szólalnak meg. A már említett három vezető nyugati komponistáén kívül Durkó Zsolt és Bozay Attila egy-egy szerzeménye is a korongra került, képviselve a hazai zeneművészetet. Több mint három évtized választja el egymástól a legrégebbi és legújabb darabokat; az időbeli különbség azonban ezúttal nem jelöl korhatárokat. Fontosabbak azok a tulajdonságok, amelyek összekapcsolják a műveket: a zongorajáték megújításának igénye, a tizenkét fokúság, a cluster-technika alkalmazása, az egzakt szerkesztésmód. Szigorú belső törvényszerűségek határozzák meg mindegyik darab formáját, amelyben döntő szerep jut a logikának; ezért a befogadás-mechanizmus sem az érzelmi hatáskeltésre épül, hanem az anyagkezelés tudatos tanulmányozására. A romantikának ezekben a kompozíciós megoldásokban már nincs helye; itt a huszadik század drámaian racionális viszonyai között élő gondolkodó ember küzd az anyaggal – egyéniségéből következően eltérő módszerekkel és eredménnyel.
(Inspiráló foklór) Miközben nem látszik csökkenni a kortárs kompozíciós zene és a közönség ízlése között húzódó távolság, a populáris zenei mozgalmak újabb és újabb áthidaló megoldásokkal igyekeznek betölteni az évszázadokkal ezelőtt keletkezett űrt. Előbb a dzsessz, majd a beat és a rock, aztán a folkreneszánsz, végül e három elegye keresett követhető kiutat a zsákutcából. Az utóbbira két példa is kínálkozik az elmúlt hetek hazai lemezterméséből.
A Makám és Kolinda együttes külföldi sikerek után itthon is kiadhatta egyik albumát. Szélcsend után – ez a címe az összeállításnak, amely a különböző kelet-európai és közel-keleti népzenék sajátos, különös ötvözete. A látszólag teljesen különböző népzenei elemeket az együttes virtuóz hangszertudással, jeles improvizatív képességgel olvasztja egységes kompozíciókká. A makámok, mint az arab zenék alap dallamsorai, lehetővé teszik a variációs építkezést; a rögtönzés jelenléte pedig a dzsessz lényegi sajátosságához kapcsolja ezt a zenélésí módot. Lüktető ritmikájú, eleven zenei világba viszi a hallgatót a Makám és Kolinda együttes lemeze, amely a szépet és a harmóniát keresi egy diszharmonikus korban.
Az akusztikus hangszereket elektromosokra cserélve, de hasonló nyomon jár a Kormorán együttes, amely Folk és roll című bemutatkozó lemezén a magyar és kelete-urópai népzenék rock-nyelven történő megszólaltatásával kísérletezik. Az eredmény több mint kísérlet, jóllehet hangszerelésében, ritmikájában mechanikusabb a Makám és Kolinda muzsikájánál. Bizonyíték arra, hogy a Szörényi-Bródy szerzőpáros mellett mások is akadtak, akik inspiráló lehetőséget láttak a folklórban, és korunk elektromos dinamikájával beszélik (nép) zenei anyanyelvünket.
(Dzsessz) Fejlődése során a dzsesszmuzsika is hasonló helyzetbe került, mint a kortárs kompozíciós zene: elvont, ezoterikus régiókba lépett; nem csoda, ha a közönséggel való kapcsolat visszaállítása érdekében egyes képviselői közérthetőbb kifejezési eszközöket kerestek a hetvenes években. A dzsessz-rock kialakulása azonban inkább üzletileg, mint zeneileg hozott mérhető előrelépést; mechanikussá válván törvényszerű lett hanyatlása. Ezért is, érezzük némiképp korszerűtlennek Deseő Csaba Blue strings című új nagylemezét, amely zömében rock és funky alapú számokat tartalmaz Hiába készült a legmodernebb technikával a felvétel, a szerzemények nem úgy szólnak, ahogyan azt a stílus megkövetelné: hiányzik belőlük a virtuóz hangszerelés, a lendület és a keménység, ami ritmus ízét adhatná. A második oldal már változatosabb anyagot kínál és furcsa módon egy örökzöld sláger, a Sweet Georgia Brown tűnik a legsikerültebbnek, mert ebben mozog legotthonosabban és leginkább magával ragadó zeneiséggel a két kitűnő szólista, Kovács Andor (gitár) és Deseő Csaba (brácsa).
S ettől válhat korszerűvé az is, ami egyébként nem kortárs eredetű.
(Hajdú-bihari Napló, 1984)