Szép virágok
(I vaghi Fiori) Magyarul: szép virágok. Palestrina gyönyörű kompozícióját választotta XVI. századi olasz madrigálokat tartalmazó új lemezének címadójául a Pécsi Nevelők Háza kamarakórusa, s választásuk ugyanúgy kitűnő ízlésre vall, mint e reneszánsz világi dalcsokor kifinomult, átélt előadása. Tizennyolc szerző tizennégy kompozíciója kapott helyet az összeállításban, köztük olyan ismert, zenetörténetileg is kiemelt jelentőségű mestereké, mint Lassus, Gesualdo és Monteverdi. A polifónia és a homofónia váltogatása, a szólamok egyenrangúsága, a szöveg árnyait kifejezése – ezek azok a megkülönböztető jegyek, amelyek a madrigálokat ma is a kóruséneklés kedvelt darabjaivá teszik. A szövegek témája szinte kizárólag a szerelem: vagy az öröm megnyilvánulása annak megszerzése, vagy a bánaté és szomorúságé annak elvesztése miatt. Ennek következtében a hangvétel olykor vidám, játékos, de legtöbbször komoly és emelkedett: mély érzésekről árulkodó. Tillai Aurél karnagy az utóbbi típusból válogatott többet, de azért az előbbiről sem feledkezett; meg; kompozíciós technikában, stiláris megoldásokban, szerkesztési elvekben így igen változatos, szép anyaggal reprezentálja a XVI. századi olasz madrigáltermést. Kifejező a lemez borítója is, Leonardo da Vinci: Kinyílt virág című rajzával.
(Művészportré: Neményi Lili) Aligha van olyan város az országban, ahol többen emlékeznének nevére, mint éppen Debrecenben. Neményi Lili énekesnőként is, Horváth Árpád színigazgató feleségeként is beírta nevét a Csokonai Színház történetébe, s hogy ez a kapcsolat ma is élő, bizonyítja az általa adományozott vándorserleg, amely minden évad végén a legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtó énekes-színész kezébe kerül egy évre. Nem véletlen, hogy Művészportré című lemezére Szabó Magda írt ajánló sorokat. „Mindent tud a színpad, a dobogó, az opera e különös tündére" – olvashatjuk –, „számomra, ahogy tőle hallottam, úgy énekel mindörökké Mimi, még félni is tőle tanultam meg valamikor, nevenincs, titokzatos varázslatoktól. S miatta értettem meg, miért bűvölte el az irodalom nagy öregeit és egyáltalán mi volt a sanzon, és miatta néztem meg annak idején annyiszor egy Lehár-operettet, mert azt hitet el velem, amit akar." A lemez tizenöt dalát Juhász Előd válogatta: operettrészleteket, sanzonokat (Ady, Babits és József Attila verseivel) és két operaáriát 1953-56-ból, valamint az 1962-64-es időszakból. Egy dal keletkezésének ideje: 1940.
Hogy a válogatás – amely szükségképpen csak rádiófelvételekre korlátozódhatott – mennyiben tükrözi Neményi Lili pályafutását, azt csak maga a művésznő tudná megmondani. Mindenesetre azoknak, akik más akusztikai viszonyok között nőttek fel, érdekes hallani, hogy Neményi Lili ugyanolyan átéléssel és szenvedéllyel énekli Lehár és Kálmán operettbetéteit, mint Puccini operaáriáit; példaként arra, hogy nem fedetlenül a zenei anyag, hanem legalább annyira az előadásmód adhatja meg egy produkció értékeit.
(A fekete ember) Kockázatos tettre vállalkozott a Kaláka együttes, amikor új lemezén egyetlen, mégpedig külföldi (orosz) költő megzenésített verseit jelentette meg. A kockázat természetesen elsősorban kereskedelmileg értendő, mert amúgy különösebb kétség nem lehet afelől, hogy Szergej Jeszenyin gyönyörű verseihez sikerrel keres zenei formákat a kitűnő együttes. S ha akadnak is kiérleletlenebb feldolgozások, a dalok többsége – különösen az első oldalon – magával ragadó, a verseket gazdagító. Kevésbé a drámai megjelenéshez, mint inkább a hangulatfestéshez, a meditációhoz, a tovatűnő képzetek felidézéséhez, no és a játékossághoz van érzéke az együttesnek. Vendégzenészek közreműködésével egy-két virtuóz felvétel is a lemezre került, a Kalákából pedig Gryllus Dániel fúvós- és Bencze Gábor bőgőjátéka emelkedik ki.
(Viszlát, Edda!) Feloszlott hát a nyolcvanas évek elejének sikeres rock-csapata, a miskolci Edda is. A búcsúkoncertet – amelyet természetesen a miskolci sportcsarnokban, 1983. december 17-én (történelmi dátum!) tartottak – még lemezre rögzítették, hogy a rajongók újra meghallgathassák kedvenc számaikat. Ami a lemezeladási statisztikákat illeti, az Edda kétségtelenül rekordokat döntött: sikerében „vidékiségén” kívül nagy része volt melodikus, de azért „kemény” zenéjének és a helyüket kereső, a társadalmi lét perifériájára szoruló fiatalok élethelyzeteiről „tudósító” szövegeiknek. A melósruhában zenélő rockcsapat végül is hű maradt imágójához: feloszlott, amikor már tagjainak nem volt egymás számára mondanivalója.
(Igazi paradicsom) Hogy ezt a paradicsomot kis- vagy nagybetűvel írják, nem tudni; mindenesetre Berki Tamás lemezének borítóján bárányfelhők között egy igazi, piros paradicsom úszik békésen, ahogy a paradicsomok az égben úszni szoktak. A kép ötletesen utal arra az ironikus, kétértelműségekből építkező stílusra, amely az énekes legtöbb dalát jellemzi. Ez is történelmi esemény, egy magyar dzsesszénekes első önálló lemeze Magyarországon. Természetesen kompromisszumok szülötte, amennyiben (kereskedelem, ó!) engedményeket tett a rockos hangzásoknak is. Kevés „tisztán” dzsesszes megoldás található a lemezen; az alap a blues és a funky, de a témák és a hangszerelések (kiemelkedik Dandó Péter basszusjátéka) igényessége és a kitűnő előadás jelzi, hogy Berki Tamásnak nem kell „szégyenkeznie”, amiért tágabban értelmezte a műfaji határokat. Kevés, de jól megválasztott eszközzel sokat mond színvonalas bemutatkozó lemezén.
(Hajdú-bihari Napló, 1984)