A Vidnyányszky-saga
Nehéz a jámborak sorsa. Abban a hiszemben élnek, hogy a kultúrkampf egyszer elcsendesedik a magyar ugaron, de újra és újra csalatkozniuk kell. Most éppen a Nemzeti Színház és a kulturális intézmények vezetőinek kinevezése van soron. Debrecen 2002-2006 közötti kulturális alpolgármestereként részem volt Vidnyánszky Attila áttelepülésében, pályájának alakulásában. A személye körül az utóbbi időben kialakult polémiák arra késztetnek, hogy – az árnyaltabb megközelítés érdekében – megvilágítsam a Beregszászból a Nemzeti Színház igazgatói székéig vezető folyamat általam ismert állomásait.
Igény a változtatásra
Amikor a Fidesz-MDF koalíció jelöltjeként megválasztottak, a Csokonai Színház teljesítményét felmérve arra a következtetésre jutottam, hogy az ország második városának az akkori zenés, szórakoztató irányvonallal szemben magasabb minőségű, korszerűbb formanyelvű, valóságérzékeny színházra van szüksége. A következtetésre a színház világához fűződő kapcsolatom adott alapot: a ’80-as években színikritikákat írtam a helyi lapban, érdeklődésem 1992-95 között Angliában kulturális attaséként, 1998-2002 között Amerikában sajtóattaséként sem szűnt meg. Láttam előadásokat Londonban, Washingtonban, New Yorkban, Edinburgh-ban, Dublinban, Bonnban, Párizsban, Strasbourgban, Oslóban, Stockholmban, Tokióban, Moszkvában – és több magyar városban.
A tájékozódáshoz egykori egyetemi évfolyamtársam, a Bárka Színház mindenese, Bérczes László segítségét kértem. Barátom listát készített a számba jöhető rendezőkről, első helyen Vidnyánszky Attila, aztán Novák Eszter és más jeles alkotók nevét feltüntetve, a rendezői kvalitásokon túl társulatépítési szempontból is mérlegelve a lehetséges jelölteket. Egyedül a beregszászi vezető volt ismeretlen számomra. Talán éppen ezért keltette fel érdeklődésemet.
Első rendezése – a Szarvassá változott fiú gyulai bemutatója – mindjárt olyan hatást tett rám, mint kevés, korábban látott színházi előadás. A magyar népi életben gyökerező, de egyetemes érvényű, újszerű nyelvezetű közösségi játék érzelmileg erősen megragadott, amiben az is szerepet játszhatott, hogy saját életutammal véltem hasonlónak.
A következő hónapokban bejártam utána az országot. Néztem előadásait Zsámbékon (A három nővér), a Nemzetiben (Bánk bán), Kisvárdán (Karnyóné), az Új Színházban (Közeleg az idő), Beregszászon (a színház fennállásának tizedik évfordulóját ünneplő eseményen, ahol Debrecen nevében köszöntöttem a társulatot), az Operaházban (A katona története). A Szarvassá változott fiút 2003-ban meghívtuk Debrecenbe, ahol az első költészeti fesztivál alkalmából a költő, Juhász Ferenc jelenlétében került színre.
A látottak alapján egyre inkább meggyőződésemmé vált: ilyen összetett, a szöveg, a mozgás és a zene egységére épülő, az érzékekre és az értelemre egyaránt ható, poétikus színházra van szüksége Debrecennek. Számoltam a konzervatív nézői magatartás elutasító reakciójával, de bíztam abban, hogy a közönség kicserélődésével megteremtődhet az új gondolkodásmód bázisa.
Szabályos, majdnem két éven át tartó udvarlás kezdődött, nagy kilengésekkel és hullámzásokkal. Egyrészt őt magát kellett meggyőzni arról, hogy Debrecenben van a helye, másrészt a végső szót kimondó Kósa Lajos polgármestert az ügy mellé állítani. Tisztában voltam azzal, hogy eljárásom eltér a városvezetők – a „hatalom” – részéről megszokott, elfogadott gyakorlattól, de mindennél erősebben motivált a változtatás szükségessége.
Vidnyánszky akkoriban már túl volt a határon túli színházaknak szinte kötelezően kijáró, megkülönböztetett tiszteleten, társulatát nem hátrányos helyzete, hanem előadásainak minősége alapján hívták mind több helyre vendégszerepelni, őt pedig rendezni. Útját szakmai és közönségsiker kísérte, a Magyar Állami Operaház főrendezőjeként pedig a zenedrámák iránti vonzalmának is hódolhatott.
Mivel kecsegtethettük őt? A Csokonai Színház modernizálásának szándéka, ami engem hajtott, számára csupán egy volt a lehetőségek közül. Saját sorsáról és a beregszászi társulat jövőjéről kellett elhatározásra jutnia. A legnagyobb – sejtésem szerint a legutóbbi időkig benne élő – dilemmát a műhelyként funkcionáló beregszászi létforma és az üzemszerű magyarországi színházi gyakorlat közötti ellentmondás okozta. A beregszászi társulat tagjai együtt éltek, gondolkodtak és alkottak; addig érlelték előadásaikat, amíg azok el nem nyerték ideális formájukat. Ám azzal is számolni lehetett, hogy a nyomorúságos anyagi körülmények megingathatják a színház alapjait, kikezdhetik a társulat közösségi morálját.
Debrecen Beregszász és Budapest között fekszik, mindkét irányba jó közlekedést kínálva. Ha bennünket választ – ígértem –, nem szükséges szakítania korábbi életével. A város kinyújtja a kezét Beregszász felé, előadásaikat bérletben mutathatják be, ami enyhítheti a társulat megélhetési gondjait. Nem beszélve arról, hogy többtagozatú színházunkban operarendezésekre is lehetősége nyílik.
Egy korszak vége
Csutka Istvánt két évvel korábban bonyolult háttérjátszmák után nevezték ki a debreceni színház igazgatójává. Menedzser szemléletű pályázatával nyerte meg a többségi Fidesz-frakció támogatását. Távozásának kezdeményezése nem ígért sok sikert; támogatókat tudhatott maga mellett a polgármesteri hivatalban, és idő előtti menesztése a rossz döntés vállalhatatlan beismerésével lett volna egyenlő. Ezért azt javasoltam a polgármesternek, hogy Vidnyánszkyt főrendezőnek nevezzük ki Csutka mellé, akinek majd igazgatóként az új művészi program megvalósítását kell segítenie. Úgy tűnt, Csutka tudomásul veszi a változást. A részletek tisztázását kettejükre bíztuk, találkozójukon azonban az igazgató ellenségesen viselkedett, ami elriasztotta, visszalépésre késztette Vidnyánszkyt.
Más irányba kellett tájékozódnom. Novák Eszterrel a pécsi POSZT-on és a Budapesten folytattam – magam sem tudom miért, de abba maradt – tárgyalásokat. Alföldi Róbertnek – akit debreceni operarendezését követően a társulat néhány tagjának javaslatára kerestem meg – a miskolci operafesztiválon vetettem fel a lehetőséget. Ő akkor úgy nyilatkozott: egyelőre nem kíván színházhoz szegődni (aztán néhány hónap múlva a Bárkánál kötött ki). Akadtak jelentkezők is.
Nem maradt más, mint kivárni a Csutka-korszak végét. Újra felvettem a szálat Vidnyánszkyval, aki fogékonynak mutatkozott az új lehetőség iránt. Mindketten tudtuk, igazgatót kell mellé találni. Így került a képbe Csányi János. Őt már korábban, ugyancsak Bérczes javaslatára, az Európa kulturális fővárosa pályázat keretében megkerestük, mint aki a Bárka igazgatójaként hasznosítható tapasztalatra tett szert színházépítésben. A benyújtandó tervezetnek ugyanis része volt a Latinovits munkanéven futó, még ma sem befejezett új színház létrehozása.
Csányi és Vidnyánszky 2005 nyarán egy másik ügyben találkozott, és kiderült, hogy a színházról vallott nézeteik sok tekintetben hasonlóak. Így formálódott ki kettejük párosa, Csányit adminisztratív, Vidnyánszkyt művészeti vezetőként megjelölve. Mivel a Csokonai Színház önmagában egyikük érdeklődését sem keltette fel, regionális szerepet vállaló, több lábon álló, új épülettel gazdagodó, utánpótlást is képző – velem lakásomon előzetesen többször egyeztetett – színházi koncepció jegyében dolgozták ki a döntő részben Csányi által papírra vetett, terjedelmes pályázatukat.
Ezt strukturálisan előkészítendő, elterveztük a debreceni művészeti intézmények irányítási gyakorlatának módosítását: a színház és az összevont városi zenekar/kórus élére ügyvezetői feladatkörű igazgatókat állítunk, akiknek feladata a művészeti vezetők programjának megvalósítása. Ez szakítás volt a korábbi gyakorlattal, amelyben a (sokszor részrehajló, menedzseri képességekkel nem rendelkező) művészigazgatók határozták meg az intézmények tevékenységét.
A személyes szál
Kósa Lajos nélkül Debrecenben nem születhet érdemleges döntés. Ő időnként szeret jó ügyek mellé állni, és van képessége azok felismerésére. Miután tájékozódott a maga köreiben, sikerült rávenni, hogy hivatalos levélben kérje fel Vidnyánszkyt a színház művészeti irányítására. A döntő szó 2005 nyarán debreceni házában mondatott ki, ahol vendégül látta az érintetteket. Ezzel megnyílt az út a kinevezés formai része, a szakmai bizottság felállítása, majd a közgyűlési szavazás előtt. A törvény értelmében a közgyűlés nem köteles figyelembe venni a bizottság véleményét, mégsem közömbös annak szava – mármint ha valóban szakmai, és nem érdekalapon fogalmazódik meg. Többek között a debreceni kötődésű Cserhalmi György színészt kértük fel bírálónak, aki előbb elvállalta azt, majd Csányival kapcsolatos fenntartásai miatt visszalépett.
Az előzmények alapján formálisnak tetszhet a javaslatot egyébként támogató bizottság szerepe, de emiatt soha nem volt lelkiismeret-furdalásom. Ma is úgy gondolom, hogy jó ügy érdekében, szakmai alapon jártam el, szabályokat nem szegtem meg, és a váltással alpolgármesterségem legnagyobb eredményét értem el: ilyen kvalitású vezetője talán soha nem volt a Csokonai Színháznak. A törekvést szentesítette a város közgyűlésének döntése: a pályázatot két (Csányival szemben kifogásokat emelő, liberális) tartózkodás mellett, 42 igen szavazattal fogadták el. Vidnyánszky letelepedhetett Debrecenben.
Csakhogy sok minden nem a tervek szerint alakult. Kiderült, a képzés nem illeszthető a Debreceni Egyetem struktúrájába, a Latinovits Színház építése forráshiány miatt megakadt – így nem valósulhatott meg a két épület profilírozása, az új létesítménybe telkepítve Vidnyánszky művész-színházát –, Csányitól pedig másfél év múltán megvált a fenntartó. A hivatalos indok fedezetlen kötelezettségvállalás volt. A színház irányítására átmenetileg Vidnyánszky kapott megbízást.
És itt szólni kell arról a tényezőről, ami az egész váltás mögött meghúzódott: a bizalomról. Nem természetes, hogy egy pályázat során szoros, barátivá érlelődő kapcsolat alakuljon ki a fenntartó és a jelöltek között. Kultúrapártoló emberként, gyakorló művészetkritikusként azonban másként, belülről közelítettem a területhez, mint ahogyan az Magyarországon a politikai szférában megszokott. Vidnyánszky többször kifejezésre juttatta: döntően emiatt választotta Debrecent. Mert olyan érdeklődéssel találkozott, amely színházszeretettől vezérelve nem politikai, nem ideológiai, hanem szakmai alapon közelített hozzá, és kitartóan, kizárólag művészi teljesítménye alapján hívta a városba. A Kósával azon a nevezetes napon folytatott megbeszélésen ezért tették fel mindketten az alpolgármesteri megbízatásom jövőjére vonatkozó kérdést, mert személyemben látták a szükséges politikai és szakmai támogatás folytonosságának fedezetét. Amire azt a választ kapták: úgy lesz.
Nem lett úgy. A 2006-os önkormányzati választás Debrecenben a Fidesz abszolút győzelmét hozta, egyszínű lett a város vezetősége. Többé nem volt befolyásom a dolgok alakulására.
Képek, képtelenségek
Kapcsolatunk természetesen nem szakadt meg. A levegőben lógott a kérdés: ki legyen az igazgató? Egy beszélgetésünkön jelezte: el tudna engem képzelni a poszton. Soha ilyesmi nem fordult meg a fejemben, de amikor jobban belegondoltam, arra jutottam: mással nem, de vele vállalnám az együttműködést. Erről tájékoztatta utódomat, Halász János kulturális alpolgármestert is, aki előbb igent, majd egy hónap múlva nemet mondott. Igazgatónak az irányításban időközben tapasztalatot szerzett Vidnyánszkyt nevezték ki.
Ténykedését – talán, mert még mindig felelősséget érzek iránta – azóta is figyelemmel kísérem. Kritikus véleményemet nem hallgatom el előtte: kifogásokat fogalmaztam meg tehetségének olykor szertelen burjánzása miatt, művészi integritását féltve óvtam a hatalomközeliség kiszolgáltatottságától, felróttam néhány, kellően nem átgondolt megnyilvánulását, és a téma átpolitizáltságát érzékelve kérdésesnek tartottam a Nemzeti Színházra vonatkozó terve időszerűségét.
A bennem kirajzolódott kép eltér a baloldali-liberális sajtóban festett portrétól. Kivételes tehetségű, érzékeny, öntörvényű, de zárkózott, sértődékennyé és bizalmatlanná vált művészként látom magam előtt. Utóbbi tulajdonságai magyarországi hatásokra, az elmúlt években erősödtek fel benne. Megítélésében és viszonyaiban a döntő váltás debreceni korszakával kezdődött. Az addig kívülállóként dédelgetett rendező ezzel a magyar színházi élet jelentős, a kialakult érdekviszonyokat potenciálisan veszélyeztető tényezőjévé lépett elő. A honi színi világra döntő befolyást gyakorló – világképét, tájékozódását, ízlését, habitusát tekintve baloldali-liberális – színházcsinálók, ideológusok és kritikusok szemében szálka lett nemzeti elkötelezettsége, keresztény szemlélete, közéleti szerepvállalása, utóbb egyértelmű jobboldali elkötelezettsége.
Abban a körben nem esik megértő szó arról, hogy Vidnyánszky nézetrendszerének alakulása egy identitáskereső folyamat következménye. Az Ukrajnában született, színházi diplomáját Kijevben ukránul szerző rendező eredetileg ott, abban a közegben tervezte szakmai kibontakozását. A beregszászi magyar színház létrehozása nem az ő kezdeményezése volt – de annak felvállalásával az ő ügye (is) lett. Ez fokozatosan ébresztette fel benne a hovatartozás, a kisebbségi sors tudatát, az ukránnal/orosszal szemben/mellett a magyar kultúrához való kapcsolódás igényét. Az orientáció a beregszászi színház műsorválasztásában is megjelent, de a magyar színházi struktúrába történő integrálódásával bontakozott ki igazán. Ebből következett közeledése ahhoz a politikai oldalhoz, amelyik e gondolatkör képviseletét hangsúlyosan felvállalta.
A legtöbb támadás közéleti aktivitása, a Magyar Teátrumi Társaság létrehozása és a színházi tanácsadó testületben vállalt részvétele miatt érte/éri. Demokratikus országokban nincs helye ideológiai, ízlésbeli, szervezeti monopóliumoknak; az egyensúly megteremtését különféle érdekképviseletek biztosítják. Az egynemű magyar színházi viszonyok indokolták a változtatásokat, de kívánatosabbnak tartottam volna, ha Vidnyánszky elsődlegesen rendezői/színházvezetői teljesítményével, és nem a tábornoki egyenruha viselésével szilárdítja meg helyét a magyar kulturális életben. Ugyanakkor be kellett látnom: az ilyen szerveződések hitelét a legtehetségesebb, legtekintélyesebb vezetők adhatják meg.
Vallásháború
És ezzel belépünk a politika világába. Ami idegen a művészettől, és – bármennyire kétségbe vonják egyesek – Vidnyánszkytól is. Tisztában van a mefisztói szerep veszélyeivel, még ha figurának látszik is a sakktáblán. Világképe, mint minden igazi művészé, tágasabb, emelkedettebb, differenciáltabb a politika dimenzióinál; művészi, esztétikai, erkölcsi koordinátákkal határozható meg. Van azonban egy cél, amit szent ügynek tart, s amitől nem hagyta eltéríteni magát: a Nemzeti Színház. A tisztség számára nem a vágyott hatalom megszerzésével, hanem az intézmény küldetéséről vallott, a francia vagy angol felfogásához hasonló színházeszmény kiteljesítésének lehetőségével egyenlő.
Nem most pályázott először, 2002-ben Márta Istvánnal közösen jelentkeztek a posztra. Akkor senki nem kifogásolta ambícióját, most (fél)nemzeti össztűz zúdult rá miatta. Mintha szándéka automatikusan maga után vonná kinevezését. Mintha természetellenes volna az, hogy egy ország a Nemzeti Színházát nemzetiként kívánja működtetni. Folyik a médiahadviselés, a kampányolás; a nehéztüzérség támadásai már nem csak emberi, hanem szakmai minőségét is kikezdték. Önuralmukat vesztett kritikusok, akik pár éve még piedesztálra emelték, és lepedőnyi interjúkat készítettek vele lapjaikban, ma lekezelően nyilatkoznak róla mint olyanról, aki „még a jobbak közé tartozik a jobboldalon”.
Nincs ember, akinek ne volna sérelme ebben az országban. Vidnyánszky sem kivétel. Végig kísértem a folyamatot, tanúja voltam vívódásainak, elkomorulásának, elmagányosodásának. Úgy történt, ahogy meg volt írva a forgatókönyvben: a nemzet színháza iránti elhivatottsága, szerepvállalása nem tehetsége, hanem a kultúrharc függvényében ítéltetik meg.
A jámborak csak néznek a Kárpát-medencében.
(Élet és Irodalom, 2013)