Versek tömjénfüstben (Beatköltők Debrecenben)
Tíz évvel Jevgenyij Jevtusenko látogatása után, a világ másik pólusáról, ismét világirodalmi jelentőségű költővel találkozhattak a debreceni irodalomkedvelők.
Mivel a Kossuth egyetem nem tudott helyet biztosítani, a Kölcsey Ferenc Művelődési Központban november 3-án tartották meg a magyar Pen Klub és az angol tanszék vendégeként a városba érkező Allen Ginsberg és Peter Orlowsky felolvasóestjét.
Érthetően nagy érdeklődés kísérte az egykori beat fenegyerek, az ötvenes években világhírűvé vált, s azóta kacskaringós irodalmi pályát befutott Ginsberg szereplését. A beatnemzedék egyik apostolának neve mindig többet jelentett az általa jegyzett költői alkotások esztétikai értékénél: nemzedékek eszméltek öntudatra a verseiben megtestesülő magatartásmodelltől, szemlélete és világlátása itt, a féltekének ezen a részén is termékenyítőleg hatott az új generációk gondolkodásmódjára. Nonkonformizmus, az individuum tisztelete, erős társadalombírálat, romantikus szabadságvágy, nyers szókimondás, szeretetkultusz, miszticizmus – a beatköltők művészetének olyan eszmei pillérei, amelyek sokszor irodalmon kívüli érdemeket szereztek a bevallottan közvetlen hatásokra törő poémáknak. De akárhogy is: a beatköltők mozgalma az 1945 utáni világlíra egyik lényeges fejezete, a találkozás Allén Ginsberggel pedig valószínűleg egyszeri és megismételhetetlen.
Nem éppen ropogósra vasalt öltönyben léptek a művészek a szőnyeggel, növényekkel otthonossá tett színpadra. Gitárokat, bendzsót, tangóharmonikát és Stephen Taylor zeneszerző-költő társukat hoztak magukkal; a kellékek sejtetni engedték azt – ami egyébként is gyanítható volt –, hogy rendhagyó irodalmi est részesei lehetünk. Tömjénfüst szállt fel, hőseink akkurátusán elhelyezkedtek a pódiumon, miközben időnként nagyokat kortyoltak valamilyen gondosan előkészített nedűből – egyszóval igen családias hangulat kerekedett. Csak Eörsi István fordító és tolmács volt némi gondban a versek magyar nyelvű előadásával, no meg az énekléssel, amibe a kitartó költők, a közönséggel együtt, őt is mindenáron be akarták vonni.
Ginsberg régi híres (Khaddis, Amerika) és újabb, még ismeretlen költeményeit mondta el a távolságtartás és beleélés élvezetes egyensúlyával, olyan közvetlenséggel, aminek kimunkálásán hivatásos versmondók hónapokig verejtékeznek. Több századik előadóestjén is tiszteletben tartotta közönségét és a klasszikus színjáték hármas egységét. Irónia, improvizáció és szuggesztivitás jellemezte előadásmódját, egy szertelen, nyitott intellektus vibrált gesztusai mögött együttérzésre vagy elutasításra, de mindenképpen állásfoglalásra késztetve a hallgatóságot. Hogyan értelmezi verseit maga a költő – ez volt itt a lényeg amellett, hogy érdeklődéssel vetettük össze az angol eredetit a magyar fordítással. Ginsberg jó amatőr énekes is, verseihez dalokat komponált, amelyek az amerikai country- és blueshagyományokban gyökereznek.
Peter Orlowsky kevésbé ismert Magyarországon, pedig mint versei és megnyilatkozásai tanúsítják, élénken érdeklődik a termőtalaj hasznosítása és az agrokörnyezet védelme iránt, s ezt egy ilyen mezőgazdasági országban mindenképpen méltányolni illik. A nézőtéren azonban viszonylag kevés mezőgazdász ülhetett, ezért meglehetős értetlenség fogadta Orlowsky jelenlétét.
A művészek a közönség lankadatlan kitartását látva hajlandónak mutatkoztak arra, hogy a szünet után kérdésekre válaszoljanak. Aligha van persze olyan feladvány, amivel ők, az előadóestek gyakorló résztvevői ne szembesültek volna, s ez most is beigazolódott. Annyit azért megtudtunk, hogy Ginsberget újabban a világpusztulás lehetősége, a technikai civilizáció hideg racionalizmusának térhódítása aggasztja legjobban, s ez ellen az érzelmek, a költészet erejét, az emberi lélek sugárzását emeli védőpajzsként. A lélek belső mozgásának tanulmányozására a misztikus keleti tanokat, a buddhizmust tartja legalkalmasabbnak, s ennek illusztrálásaként három percben megtanította a közönséget a meditáció szabályaira. Ekkor azonban a műsorvezető hirtelen véget vetett az összejövetelnek; aki akarta, otthon folytatta a meditálást.
(Hajdú-bihari Napló, 1980)