A drámai szoprán (Mohos Nagy Éva)
Magas ház tizedik emelete az újkerti lakótelepen. A folyosón négy egyforma barna ajtó, négy egyforma fehér csengővel. A nevek szerencsére nem egyformák, úgyhogy kiválasztom a keresettet, s megnyomom a berregőt.
(Forrás: Csokonai Színház)
Az ajtó kitárul, s néhány lépés után máris a kétszobás lakás egyik szobájában vagyunk. A másik a kisgyereké, így ez egyszerre dolgozó, fogadó és háló, ahogy a szükség kívánja. Ennek megfelelőén a bútorzat is több célt szolgál: festmények a falon, egy plüss stílgarnitúra, egy széles heverő és egy pianínó alkotják; ez utóbbi – de szűk hozzá a szoba! – félreérthetetlenül utal a lakás tulajdonosainak foglalkozására. A művészházaspár ugyanis: Mohos Nagy Éva, a Csokonai Színház magánénekese és Szűcs Lajos, a Zeneművészeti Főiskola debreceni tagozatának tanára, a Kodály Kórus másodkarmestere.
A művésznő egy kis izgalommal s némi kétkedéssel fogad: életében ez az első interjú, s nehezen hiszi el, hogy erre mindenféle külső sugallat nélkül „pusztán" azért kerül sor, mert be akarjuk mutatni azt az énekesnőt, aki rendkívül rövid idő – öt év – alatt a színház operatagozatának markáns egyéniségévé, emlékezetes főszerepek megformálójává vált. Különösen az utóbbi évad érlelte meg a „babérokat" Mohos Nagy Éva számára: a Vivát Mama! vígoperában nyújtott kimagasló alakításáért nívódíjban részesült, s ő kapta meg egy évre Neményi Lili vándorserlegét is.
Érdekes, hogy a nagy siker egy komédiázó szerepet jutalmazott, holott hanganyagát tekintve Mohos Nagy Éva drámai szoprán. Persze, ha jól meggondoljuk, ez inkább arra példa, hogy dráma és komikum nem kizárják, hanem feltételezik egymást, s a legnagyobb tragédiákat azok tudják eljátszani, akiknek van humorérzékük. Mohos Nagy Éva energikus, határozott alkat, aki ugyanakkor kellő iróniával is képes mérlegelni a világ dolgait és önmaga cselekedeteit. Céltudatosságának nyilvánvalóan nagy része volt abban, hogy idáig kűzdötte magát – s most ne a szó patetikus felhangjaira, hanem a mögötte levő komoly munkára gondoljunk.
„Húszéves koromig eszembe sem jutott, hogy énekesnő legyek" – mondja. – „Zongoratanárnak készültem, Szegeden végeztem el a zeneművészeti főiskola tagozatát. Az utolsó évben Sinkó György énektanárunk, a szegedi opera basszistája javasolta, hogy foglalkozzam komolyabban az énekléssel. Így kerültem a színház kórusába, s ott kaptam meg első kis szerepemet Vaszy Viktor karmestersége idején. Közben sok minden történt, négy évig Jászberényben tanítottam zongorázni, elkezdtem énekelni tanulni, s mivel férjem korrepetitori állást kapott a Csokonai Színháznál, 1974-ben Debrecenbe költöztünk. Itt meghallgattak, majd azt mondták, hogy van elegendő szopránénekesük, hát várjak."
Ami ezután következett, az valóban „mesébe illő fordulat": Mohos Nagy Éva felfedeztetett. A színház mindkét szopránja megbetegedett, és őt kérték fel a helyettesítésre január 2-án. „Képzelheti, milyen szilveszterem volt. Igaz, hogy a szerep kétharmadát tudtam, de a többit három nap alatt kellett megtanulnom, és zenekari, együttes próba nélkül, csak bejáró próbával énekeltem el A végzet hatalmából Leonórát."
Hogy milyen eredménnyel, arra bizonyíték a másnap megkötött szerződés, amellyel Mohos Nagy Éva a Csokonai Színház magánénekeseinek sorába lépett. Óriási ugrás ez a színházi szakmában, amivel az ember hirtelen a szakadék szélére is kerül: a lehetőségek szakadéka elé, aminek kezdeti nehézségein vagy sikerrel evickél át, vagy... Az öt év alatt elénekelt tizenöt szerepből arra lehet következtetni, hogy Mohos Nagy Évának sikerült. Csak néhányra emlékezzünk: Gilda a Rigolettóból, Musette a Bohéméletből, Cso-cso-szán a Pillangókisasszonyból, Erzsébet a Don Carlosból. Leonóra a Trubadúrból, s legutóbb az Aida címszerepe. Országos lapokban is szép kritikákat kapott.
„Ha a színház nem akarja ennyire, akkor nem sikerül. De nagyon biztatott Szabó László karmester és Kertész Gyula rendező, akiknek zenei irányításában azóta is hiszek. Két évig „beugró", helyettesítő voltam, aztán másod-, majd első szereposztásban kaptam feladatokat. Minek köszönheti ezt? „Inkább szerencsének mondanám, hogy zeneileg biztos vagyok, amiben közrejátszik zongoratanári múltam is."
Megáll a beszélgetés, az alkalomra készített feketét és friss fánkot kapok. Ez utóbbi percekre leköt, s nehezen megy a jegyzetelés. Mégis adódik a kérdés: elég-e a zenei biztonság? „Dehogy, bár alapvető feltétel. A szép hang sem elég. Hiszen nem feltétlenül jó színész az, akinek kitűnő orgánuma van. A lényeg a hang és a kifejezés egysége. A szerep lelkét kell minél jobban megismerni, ahhoz eljutni teljes azonosulással, összhangban kell lenni a hangbéli és a színészi megoldásoknak, mert a modern énekes: énekes színész. Csakhogy mire az ember megtanulja a szakma minden titkát, nyugdíjba megy".
Rokonszenves a relativitáselméletnek ez a megfogalmazása. Sikeresen túl vagyok a fánkon is, semmi akadálya a további diskurzusnak. Téma pedig adódik bőven. Miért hagyta ott a zongorát, hiszen szakmája volt? „Mert az éneklés az, amivel a zenét a legjobban ki tudom fejezni. Az opera minden vita ellenére él, mert dráma, s mert emberi érzéseket tükröz. Egy jó előadásban önmagára ismerhet a néző". Tényleg, mi a jó? Tehetségét illetően nem volt még kétsége önmagával szemben? „Ha a nagyok lemezeit tettem fel, akkor volt. Ha bizonyos kollégákét, akkor nem".
Vállalja a viszonyítást, mégis kitér előle. Megértem, hogy Mohos Nagy Éva is magáról beszél inkább nyugodtan. Ez ugyanis csak azoknak fájhat, akik amúgy is orrolnak rá valamiért. Vannak ilyenek?
„Nem számoltam, s nem is törődöm velük. Tiszteletben tartom embertársaim szuverenitását: ha hibáznak, ritkán szólok, ha jót tesznek, dicsérem őket." Hol van itt akkor a nyíltság? „A művészek az átlagosnál érzékenyebbek, s van, aki a jó szándékú észrevételt is sértő döfésként kezeli. Én nem akarok fölösleges konfliktusokat, elég bajom van magammal, a szerepek betanulásával, a fejlődéssel, a munkámmal".
Megint csak a relativitás – gondolom –, s megint igaza van. Bár, ha arra gondolok, hogy ez az írás is csak relatíve fogja visszaadni azt, milyen volt Mohos Nagy Éva debreceni operaénekesnő 1979 decemberének elején... Búcsúzásul azért még megkérdem: elégedett? Nem vágyik el innen?
A válasz a banális kérdésre talán következik az eddigiekből: „Jól érzem magam, a Csokonai Színházban. Itt kaptam meg énekesi pályámon eddig mindent, belső zenei ízlésem egyezik a zenei vezetőkével. Remélem, hogy a szép szerepek ezután sem kerülnek el – akkor meg miért vágynék el?
Kilépek a folyosóra. A barna ajtó bezárul mögöttem, s ha vissza akarnék térni, újból csengetnem kellene.
(Hajdú-bihari Napló, 1979)