Birkózóbajnokból operaénekes (Virágos Mihály)
A Traviata május 25-i felújított előadása után bensőséges ünnepségre került sor a Kölcsey Ferenc Művelődési Központban: kollégák, barátok, a Csokonai Színház és a város vezetői, köztük dr. Ács István tanácselnök köszöntötték Virágos Mihály baritonistát, aki negyven évvel ezelőtt kezdte meg operaénekesi pályafutását.
Ritka szép dátum ez, különösen, ha azt vesszük figyelembe, hogy Virágos Mihály nem énekesnek, hanem csellistának készült a Zeneakadémián Zsámboki Miklós növendékeként. Hogy mégsem az lett, arra példa, hogy a tehetség előbb-utóbb megtalálja a maga útját. Szerencse, ha ez minél előbb történik, s ilyen értelemben Virágos Mihály a szerencsés emberek közé tartozik: igen hamar kiderült, hogy hanganyaga és hajlama inkább az énekléshez vonzza. Egy ösztöndíjjal így került a kolozsvári Nemzeti Színházhoz, ahonnan 1945-ben szerződtette a budapesti Operaház. Itt első szerepe a Bajazzók Silviója volt, s ekkor kezdődött barátsága a partnereként Beppót éneklő Zádor Endrével, aki most a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola debreceni tagozatának tanára.
Hét évet töltött el Virágos Mihály a fővárosban, ahonnan útja harmadik, s egyben utolsó munkahelyéhez, a debreceni Csokonai Színházhoz vezetett. A magyar operajátszás ekkoriban Budapestre koncentrálódott, de mind erősebben jelentkeztek az igények vidéki társulatok megalakítása iránt. Az igények végül valósággá érlelődtek, s Debrecenben 1952-ben létrejött az operarészleg, amelynek egyik alapító tagja – Vámos László, Lothár Miklós, Oszvald Gyula, Balogh Éva, Bán Elemér mellett – Virágos Mihály lett.
A Sevillai borbély Figaróját énekelte a társulat bemutatkozó előadásán, 1952 októberében, s a mai feltételek ismeretében szinte hihetetlennek tűnik, milyen körülmények között kerülhetett sor a premierre. Csaknem a semmiből kellett előteremteni a jelmezeket, díszleteket, s rendkívül szűkösek voltak az anyagi lehetőségek. De mindenért kárpótolt a közönség hálája, kitartása, amely igazolta, hogy mennyire szükség volt már Debrecenben operára.
Hát így kezdődött huszonhét éve, s aztán jött még az első évadban az Álarcosbál, az Othello, a Falstaff, a Bánk bán, majd újabb és újabb szerepek Virágos Mihálynak. Négy évtized távlatából már tisztán látszik, hogy közülük a legkedvesebb a Rigoletto, amit – leírni is sok – száznyolcvanhétszer énekelt, de százon felül van a Traviata, a Sevillai borbély, a Bánk bán és a Parasztbecsület előadásainak száma is. Külföldön tizenhat városban hallhatta őt a közönség.
Vajon nem lehet-e megunni ennyiszer ugyanazt a szerepet énekelni? Ha valaki szereti a rántott csirkét, mindig meg tudja enni – válaszol szemléletes példával Virágos Mihály. Minden előadás más, új, változik a közönség reagálása is. És az évtizedek alatt változott az operajáték is: a régi nagy énekesek még meglehetősen statikusan adták elő szerepüket, de ma már nem elég, ha valaki szép hangon énekel. Nagyon fontos a színészi megjelenítő erő, s ezért az opera ma abszolút csapatjáték. A sokoldalú igénybevétel miatt a testi kondíció csaknem annyira lényeges, mint a hangtechnika.
Hát emiatt aztán Virágos Mihályt nem érheti elmarasztalás. Valaha versenyszerűen sportolt, Hódmezővásárhelyen, szülővárosában országos ifjúsági bajnokságot is nyert, s szenvedélyével azóta sem hagyott fel. Tréfásan „félbemaradt" sportolónak nevezi magát, s csak úgy a móka kedvéért ma is felemel naponta 20-25 mázsát a lakásán. Büszkén említi, hogy betegség miatt előadásról soha egy napot nem mulasztott. Kondíciója irigylésre méltó; erről magam is meggyőződtem, amikor a kézfogás után végre be tudtam hajlítani ujjaimat.
Töretlen jókedvvel és lendülettel ünnepelte Virágos Mihály pályakezdésének negyvenedik évfordulóját. Sok mindent megélt ez idő alatt, sok jeles partnerrel dolgozott együtt (1958-ban például repülőn vitték fel Svéd Sándor helyére beugrani az operába a Rigolettóban, Gyurkovics Mária társául); a debreceni opera megszületésénél pedig cselekvő részes volt. Szívesen emlékszik vissza Téri Árpád, Taar Ferenc igazgatóságára; Rubányi Vilmos, Blum Tamás zenei irányítására, Vámos László, Kertész Gyula rendezőségére.
Most, a szép pálya lezárásaként az a kívánsága, hogy testi és hangi kondícióját még megőrizze, megtanuljon hatvanévesen felül gondolkodni; kollégáinak további sikereket, forrón szeretett csapatának, a DVSC-nek pedig azt kívánja, hogy az NB l-ben is sikerrel állja meg a helyét.
Mi pedig nem kívánhatunk mást, minthogy ezek a kívánságok teljesüljenek.
(Hajdú-bihari Napló, 1979)