Egy Debrecenben élő író (Tóth-Máté Miklós)
Az utolsó ház a lakótelepen. Emerről a Nyulas még megmaradt, aprócska telkei; amarról paneltornyok övezte tágas játszótér. A lakás három- és fél szobás az első emeleten, a már említett panorámával. Itt él Tóth-Máthé Miklós író feleségével és két kis gyerekével.
(Forrás: Internet)
Az apropó, amiért most csöngetek ajtaján, A fekete ember című drámájának közelgő bemutatója. Tárcák, novellák és három kötet (A csokornyakkendős – Magvető, 1980., Isten trombitája, „Megszámlálta futásodat...” – Református Sajtóosztály, 1981., Nábót szőlője – Református Sajtóosztály, 1984.) után tehát színművel jelentkezik a magyar irodalmi (és színházi) életben a szerző, s az esemény alkalmat kínál arra, hogy közelebbről is megismerkedjünk azzal a társadalmi és eszmei háttérrel, amely kétségtelenül rendhagyó pályáját irányítja.
„Tiszalúcon születtem 1936-ban – kezdi gyakori önéletíráshoz szokott stílusban. – Apám református lelkész volt, anyai ágon pedig úgynevezett ároni famíliából származom, mert minden ősöm református lelkészi szolgálatot teljesített. Falumból tízéves koromban kerültem el, a gimnáziumot Sárospatakon, Debrecenben és Miskolcon végeztem. Nem mondhatnám, hogy különösebben vonzott volna ez az iskolatípus. Debrecenben sem a református gimnázium adta az élményt, hanem a Téri féle színtársulat. Állandóan a kakasűlőn szorongtam, ekkor ismerkedtem meg a színjátszással, s ekkor határoztam el, hogy színész leszek. 1957-ben háromezer jelentkező közül negyvened magammal felvettek a színművészeti főiskolára, ahol 1961-ben kaptam diplomát. Következett kilenc esztendő több vidéki és fővárosi színházban, mígnem megérett bennem a pálya feladásának gondolata."
Tudtuk róla, hogy színészként indult, de eddig nem nagyon olvashattunk magyarázatot e radikális irányváltoztatásról.
„Nem azért hagytam el a színházat, mert kétségessé váltak képességeim. Ha az emberben kétféle tehetség mozog, az interpretálói és az alkotói, előbb-utóbb emez kerekedik felül. Utolsó éveimben már kenyérkereső színésszé degradáltam magam, nem találtam élvezetet a játékban. A színész nagyon kiszolgáltatott ember, s én nem tűrtem a kötöttségeket, egyéniségem nem bírta elviselni, hogy kiszolgáló legyek valahol, amikor tehetségem másra predesztinál. Ha valaki művész, szubjektum, több mindenhez is van vonzódása, amíg megtalálja igazi önkifejezési formáját. Ezt én végül is az irodalomban leltem meg."
A pályamódosításkor volt-e már mögötte írói háttér, amire alapozhatott?
„Két nap az akácosban című színművemet még színészként írtam; ezt később bemutatta a békéscsabai színház. 1971-ben kezdtem el publikálni, s mondanom sem kell, hogy megkoplaltam az első időszakot. Előbb színész voltam, aki ír; hosszú folyamatba került, amíg elértem, hogy író lettem, aki színész volt. Azóta az írásból élek. Kemény 14 év telt el, amíg eljutottam oda, hogy nem probléma megjelentetni novelláimat. Pezsgő, pacallal című szatirikus novellafüzérem megjelenés előtt áll, egy másik kötetem pedig a Szépirodalmi Kiadónál van előkészületben."
Írói világát kétfajta élménykör, kétféle megfogalmazási mód jellemzi: szatirikus karcolataiban, rövid prózáiban a mai élet fonák jelenségeihez kötődik; komolyabb, hangvételű elbeszéléseiben, kisregényeiben pedig a történelem, az egyház, a biblia inspiráló jelenléte érződik. Honnan ez a kettősség?
„Életem két meghatározó közege a színház és a református családi háttér. Az előbbi a szatirikus ábrázolásra ösztönöz, az utóbbi a beszéd, a szép szó tiszteletét, az ünnepélyességet és emelkedettséget táplálta belém. Falusi gyerek voltam, ezért szívesen írok falusi tárgyú novellákat is. Nem akarom magam beskatulyázni: a formát egyébként is a téma határozza meg. A történelmi témára egyszerűen rábukkantam, s megragadott. Bibliai tárgyú novelláim ihletője legfőbb lelki és szellemi stúdiumom, a Károlyi-biblia volt. Régóta izgat a hit kérdése, több írásomban is foglalkoztam vele. Nem bigott vallásos értelmében, hanem idealistaként vélem úgy, hogy hit nélkül lehetetlen élni, egyszerűen képtelenség, hogy valamibe ne kapaszkodjon az ember."
A hit témája a Csokonai Színházban december 14-én színre kerülő drámájának is.
„Igen, a hitről szól A fekete ember; a hitről, amely történelmi koroktól függetlenül az emberi szubjektumnak, létezésünknek szerves része. De szól mellette a vezetők felelősségéről, elnyomókról és elnyomottakról, szerelemről és halálról, harcról és békességről. Karácsony György, a lázadó parasztpróféta és Méliusz Juhász Péter, a „profi" prédikátor kétféle Isten-eszményéről, egy óhajtásról, de elágazó utakról. És szól Debrecenről, erről a falak nélküli városról, kinek mindig egy lépéssel kellett az ellenség esze előtt járni, hogy megelőzze a bajt. A lényeg maga a dráma, A fekete ember a maga egészében, amely attól a perctől kezdve, hogy színpadra kerül, új életet él, öntörvényűt, írójától elszakadva."
Mit jelent írói pályáján ez a bemutató?
„Nagyon sokat. Olyan drámát igyekeztem írni, amely par excellence a hitről szól úgy, hogy azt összekapcsolja a népfelkeléssel. A színház ösztönzésére készült, s úgy ahogy van, vállalom. Feltétlenül határkőnek tekintem pályámon; ha nagy szavakat akarnék használni: írói diplomamunkámnak."
Tóth-Máthé Miklós 1977-ben költözött Debrecenbe, de mintha kollégáinál kevesebb aktivitással venné ki részét a város irodalmi és szellemi életéből. Novellái megyei és fővárosi lapokban, magazinokban jelentek meg, drámáját a miskolci Napjaink közölte. Debreceni vagy Debrecenben élő írónak vallja hát magát?
„Jó kérdés. Eddig valóban magános íróként éltem itt, de ez a helyzet változni látszik drámám bemutatásával. Úgy érzem, az évek elhozták azt is, hogy az Alföld szerkesztőségével közeledjünk egymáshoz. Én egyébként nem tudom elfogadni a "vidéki író” kategóriáját. Az ember elsősorban író, aki él valahol; én történetesen Debrecenben. Hozzá kell azonban tennem, hogy a város miliője, atmoszférája tagadhatatlanul hatással volt rám. Nélküle nem tudtam volna megírni két kisregényemet, és nem készült volna el A fekete ember sem."
(Hajdú-bihari Napló, 1984)