Modern Art Orchestra: Karácsonyi napló

 

Miután Fekete-Kovács Kornél 2005-ben váratlanul távozott az általa (is) alapított Budapest Jazz Orchestra éléről, rögtön új big band szervezésébe kezdett. Az új társulat meglepő gyorsasággal közönség elé állt, bemutatkozó koncertjét december 28-án a Thália Színházban tartotta. Ez volt egyúttal a CD anyagát képező szvit premierje is. A lemez zene és szöveg szokatlan társításának jegyében született. A Karácsonyi Napló a legmeghittebb családi ünnep előzményeit és történéseit veszi számba a zeneszerző szemszögéből. Nem ez az első alkalom, hogy a komponista Hegyi György szövegírót választja alkotótársául. Mintha nem bízna elég­gé a zene megjelenítő képességében: a napló a tételek (Advent, Dec.24., Dec.25., Dec. 26.) között, sőt azokba ágyazva szólal meg Bizják Gábor – a zenekar  kürtszólistája – tolmácsolá­sában. A karácsony hangulatát kedvesen lefestő szöveg nem ad többet a privát szféra min­denki által ismert és megélt élményvilágánál, viszont rendre megszakítja a zene folyamatát. Pedig a trombitásként és szárnykürtösként is kiváló Fekete-Kovács üdvözlendő hangszerelési erényeket mutat: ösztönös dramaturgiai érzéke van az építkezéshez, hatásosan kezeli a hangszercsoportokat, felrakásai plasztikusak – hatékonyan bánik tehetséges fiata­lokból álló együttesével. A zenedarab kevésbé hordozza magán az eredetiség jegyeit, a jazz-rockos háttér közvetlen reminiszcenciákban is megnyilatkozik (Oláh Szabolcs első improvi­zációja Pat Methenyt, Hárs Viktor basszusgitár szólója Eberhard Webert idézi). A MAO kreatív módon közelít a big band-idiómához, ami rokonszenves törekvés. Többre juthatnak, ha az ar­tisztikusság helyett a kifejezés természetességére fektetik a hangsúlyt stílusuk kimun­ká­lá­sá­ban.

 * * * *                                                                                                                                  

(Gramofon, 2007/1)