Élet, öröm XXXIII.

 

Utazzon velünk New Orleansba - szólhatna a hirdetés, ha akadna iroda, amelyik arrafelé csá­bítja az érdeklődőket. A dzsessz szülővárosa néhány napra mégis közel kerül hozzánk: ezen a hétvégén a 33. dzsesszfesztivál keretében vendégségbe érkezik Debrecenbe.

Irvin Mayfield New Orleansban, fellépésre várva. A háttérben Kermit Ruffins

Mondják, a „dzsessz" és a „dzsesszfesztivál" szavak manapság másként csengenek, mint húsz évvel ezelőtt. Az improvizatív zene értékeiről keveset tudó, gondtalan szórakozásra vágyó fiatalok tartózkodóan viseltetnek az elnevezés hallatán, s még az intellektuális élvezetekre fogékonyabb egyetemisták is ritkán fordulnak elő dzsesszkoncerteken. Ez a zene ma már nem az alternatív életfelfogás, a non-konform magatartás megtestesülése: a politikai rendszer meg­változásával elveszítette korábbi nimbuszát, amely a szabadság szinonimájaként éltette a más­ként gondolkodók tudatában.

Little Freddie King

New Orleans debreceni bemutatkozása azonban nemcsak a dzsessz üzenetét hordozza. Az autentikus zenét játszó együttesek, a képző- és fotóművészeti kiállítás, a filmvetítések, a gasztronómiai bemutatók egy, a miénktől eltérő jellegű, vegyes lakosságú és színösszetételű lakóközösség hangjait, színeit, formáit, ízeit hozzák el Debrecenbe. Egy olyan kultúra jegyeit, amelyet alapvetően az élet öröme és szeretete hat át.

Azok az érzések, amelyek a hányatott történelmű, megtépázott tudatú Kárpát-medencében hagyományosan a hiánycikkek listáján szerepelnek.

(Debrecen, 2004)

Michael White köszönő levele