Ígéret és valóság (Az 1981-82-es évad)
Harmadik teljes évadját zárja a Csokonai Színház 1979-ben hivatalban lépett új vezetősége. Három évvel ezelőtt Gali László igazgató ennyi időt látott elegendőnek ahhoz, hogy kialakuljon egy olyan művészi kollektíva, amely lehetővé teszi műsorpolitikai elképzeléseinek a megvalósítását. Tavaly az első két évad összehasonlításával mérlegeltük az indulás szakaszát; most az 1981/82-es szezon értékelésével arra keresünk választ, hogy mi valósult meg a vezetők törekvéseiből, merre halad jelenleg a társulat.
Mindenekelőtt arról kell szólnunk, hogy a színház – a főépület rekonstrukciója miatt – továbbra is rendkívül nehéz körülmények között végezte munkáját. A kényelmetlen próbalehetőségek, a gyakori helyzetváltoztatás, a díszletszállítás, a megfelelő technikai feltételek hiánya sokszor komoly gondok elé állították a társulatot, befolyásolták a darabválasztást és olykor az előadások színvonalát. A színháznak érthetően nagy erőfeszítéseket kellett tennie a közönség megtartásáért is. A három év egyik fő meghatározója a körülmények állandó szorítása volt, s ezt a teljesítmény értékelésénél nem szabad figyelmen kívül hagynunk.
Az önálló műsorpolitikai koncepció kidolgozásának feltételeként a vezetőség a társulatépítés erősítését jelölte meg. Jogosan: a Csokonai Színházból valóban hiányoztak bizonyos szerepkörök, például fiatal férfihősök és hősnők, idősebb női karakterek, naivák, szubrettek. Ennek érdekében három év alatt mintegy negyven új művészi állományú tagot szerződtettek a Debrecenben letelepedett és a színház szilárd oszlopainak számító idősebb művészek (Sárosdy Rezső, Korcsmáros Jenő, Sárközy Zoltán, Kóti Árpád) mellé. Hogy a szerződéskötésekben mennyi volt a tervszerűség illetve a szükségszerűség, nem tudjuk. Három év összefüggéseit nézve azonban úgy tűnik, hogy a hiányok pótlásával újabb aránytalanságok keletkeztek: sok fiatal színész (Csernák János, Szatmári György, Rosta Sándor, Vándor Éva, Bajza Viktória, Sziki Károly) érkezett, főleg férfiak. Az erősebb nem képviselete így túlságosan hangsúlyossá vált a társulatban, foglalkoztatásuk műsortervre kiható igény lett. Ez viszont hátrányosan érintette a színésznők szerepeltetését; egyesek (Bessenyei Zsófia, Csoma Judit, Agárdy Ilona) viszonylagos tétlenségre ítéltettek, ugyanakkor felvetődik a kérdés, vajon elbírja-e Markovits Bori tehetsége, hogy ő legyen a színház egyetlen vezető művésznője?
A változatlanul nagy arányú fluktuáció azt sejteti, hogy összességében nem teljesültek a társulatépítési tervek. Az idén ismét közel egy tucat színész válik meg Debrecentől, köztük azok a fiatalok, akikhez a vezetőség két évvel ezelőtt oly nagy reményeket fűzött, s akikből a társult leendő törzsét lehetett volna összekovácsolni. Távozásuk arra enged következtetni: a színház művészi törekvései és belső viszonyai nem abba az irányba hatnak, hogy a közös célra orientált igazi műhelymunka feltételéül szolgáló kollektív szellem kialakuljon.
XX. századi szemlélet?
Mit sikerült akkor megvalósítani ilyen külső és belső körülmények között és ellenére? A mércét magasra állítva, de éppen a színház és a színművészet érdekében szigorúan kell fogalmaznunk: megítélésünk szerint a Csokonai Színház az elmúlt évadban nem tartott a shakespeare-i értelemben úgy tükröt a kor elé, hogy az magára ismerjen benne.
Többször leírtuk mi is helyeslőleg: a Csokonai Színház debreceni, magyar és európai akar lenni. A világirodalom klasszikusai, a magyar klasszikusok és a magyar dráma otthonává akar válni úgy, hogy „huszadik századi szemlélettel, de az eredeti mondanivaló kibontásával" viszi színre a drámairodalom értékeit, beleértve a kortárs nyugati és keleti alkotásokat is. Ennek azonban az a feltétele, hogy az előadások létrehozói rendelkezzenek azzal a „huszadik századi szemlélettel", ami a műsorra tűzött darabokat aktuálissá, közlendőjüket a ma emberéhez szólóvá teszi. Ez nem elsősorban formanyelvi és színházesztétikai kérdés; hanem az autonóm világképé és mondanivalóé. Enélkül az ilyen műsorterv nem egyéb érdektelen témák protokolláris soránál, enélkül a színház nem több önmagáért való, kulturális termékeket előállító intézménynél.
Csak emlékeztetőül, a szezonban látott bemutatók (zárójelben a rendezők neve): Whiting: Ördögök (Balogh Gábor); Kacsóh: János vitéz (Kertész Gyula); Füst M.: Zongora – Szép E.: Május (Pinczés István); Maugham: Imádok férjhez menni (Bor József m. v.); Schiller: Fiesco (Gali László); Bródy: A medikus (Kelemen Pál); Móricz: Kivilágos kivirradtig (Léner Péter); Kocsis: Megszámláltatott fák (Léner P.); Szakonyi K.: Ha itthon maradnál – Karinthy F.: Dunakanyar (Kelemen P.); Dékány: Csirkefogók (Balogh G.); Dela-ney: Egy csepp méz (Emőd György f. h.); Sztratiev: Autóbusz (Gali L.).
Tizenkét bemutató, ebből öt magyar dráma, egy klasszikus, két kortárs nyugati, egy kortárs keleti és három zenés, szórakoztató játék. Éz utóbbiakat beszámítva hét bemutatót jegyzett magyar szerző (az egyfelvonásosokat egy estének fogjuk fel).
A műsorterv sokat felfed egy színház törekvéseiből, de önmagában még nem minősít egy évadot. Mégis feltűnő, hogy a magyar szerzők nagy száma ellenére a bemutatott drámák közül milyen kevés kötődik közvetlenül a magyar valósághoz. Tartalmának társadalmiságában egyedül a Móricz-mű kapcsolódik a magyar történelem egy (letűnt) korszakához, illetve áttételesen modellálható helyzeteket jelenít meg. Nagyon jól tudjuk persze azt is, hogy egy előadás nem feltétlenül témája révén lehet mai és magyar, hanem hogy a színrevitel miliőjében, ihletében, intenzitásában, természetében és utalásaiban mennyiben rezonál a mai magyar valóságban élő ember érzéseire és gondolataira. (Ilyen értelemben például Whiting Ördögökje rejtjelesebben, Sztratiev Autóbusza direktebben, de számunkra vonatkoztatható tanulságokat is tartalmaz.) S bár szívesen látnánk a színpadon több, a közvetlen magyar valósággal foglalkozó darabot, „beérnénk" azzal is, hogy az előadások gondolatrendszerének és formájának sugárzása keltse ugyanezt a hatást.
Mű és mondanivaló
Sajnos azonban többnyire ezt is nélkülöznünk kellett. Ha egy évvel ezelőtt azt írtuk, hogy a színház „humánus, afféle középutas művészetkoncepció jegyében dolgozik, és tartózkodik attól, hogy bármilyen formában is vitatható összefüggéseket vessen fel" és „az évad szellemileg a vártnál kevesebb izgalmat váltott ki; nem voltak szélsőséges kísérletek, de nem voltak olyan előadások sem, amelyek nagy gondolati hullámzást indítottak volna el" – akkor most kénytelen bár, de ismételni kényszerülünk saját megállapításainkat. Ha újra felidézzük magunkban az előadásokat, akkor hatásukat összegezve azt kell mondanunk, hogy nem érezzük bennük a saját, öntörvényű formájukat megtaláló önálló tartalmi koncepciókat, elemi és intenzív közlésvágyat, ami a színházat igazi színházzá teszi. (A szándékokat nem ismerjük – az eredmény pedig, ezt mutatja.) A jelek szerint, mintha a Csokonai Színházban nem a koncepcióhoz és a mondanivalóhoz keresnék a darabokat, hanem a különböző szempontok (költségvetés, szereposztás, közönségigény, az irányítók elvárásai) alapján kiválasztott darabokhoz a mondanivalót. S ez nem mindegy.
Értelmetlen azon vitatkozni, hogy melyik mű való s melyik nem való a műsortervbe: minden jó alkotás magában hordja az érvényesség, az aktualizálhatóság lehetőségét. Azt igazán nem állíthatjuk, hogy az idei választásba rossz, értéktelen darabok is bekerültek. És mégis: az egész évadban nem akadt egyetlen, eszmeileg és formailag egyaránt kiváló előadás. Voltak rendezésben (Ha itthon maradnál) és kiállításban (János vitéz) méltatlan bemutatók, voltak erőtlen (A medikus), tisztes közepes (ördögök, Fiesco, Ki-világos kivirradtig, Csirkefogók), vidám (Imádok férjhez menni), jobb sorsa érdemes (Autóbusz), emlékezetes részeket felvillantó (Megszámláltatott fák, Egy csepp méz) és egyenletesen jó színvonalú (Zongora – Május) előadások – színészvezetésében, költőiségében, stílusában ez utóbbit tartjuk a leginkább előremutatónak –, de az esetenkénti jó részletmegoldások ellenére egészében az átfogó elképzelések vértelensége, a pontos, de önmagában érdektelen szakmai oldal hangsúlyossága és a középszer jellemezte az évadot. Ami pedig óhatatlanul maga után vonja a színház sugárzásának, közéleti töltésének halványulását.
Nézzük példaként a súlyponti előadásokat. A klasszikusok (Schiller, Móricz, Bródy) színrevitele adós maradt annak bizonyításával, hogy a mai kor nézőjének milyen különösebb köze lehet hozzájuk; a hatalom és az egyén viszonyát boncolgató nyitó darab (ördögök) nem tudott túllépni a történelmi illusztráció szintjén; a realistától elütő groteszk-abszurd hangvételűnek szánt záró játék (Autóbusz) szatirikus társadalomkritikává lényegült; az erdélyi magyar drámairodalmat képviselő mű előadásából (Megszámláltatott fák) nem derült ki egyértelműen, hogy szerzőjére igazából milyen kérdések felvetése miatt figyel az értő magyar olvasóközönség. És itt kell megemlítenünk azt is, hogy a késve nyíló stúdió továbbra sem a kísérletezés, az új színpadi formanyelv és játékmód kidolgozásának a színtere.
Fogalmazhatnánk persze úgy is, hogy a Csokonai Színház megbízható színvonalon, nagyobb kilengések nélkül, egyenletes teljesítménnyel zárta az évadot. Bizonyára vannak, akik ezt erénynek tartják. Mi azonban ebben a hiányt érzékeljük: a Csokonai Színház a mostani évadban sem vált izgalmas gondolatokat felvető, korszerű előadásokat létrehozó színházi műhellyé. Megtartja bemutatóit, sokakkal megismerteti a drámairodalom alkotásait, de nem origója szellemi pezsgésnek. A közönség is mintha szokásból járna színházba, és nem azért, mert valami lényegessel lesz kevesebb, ha egy előadást elmulaszt. (Ezt sajnos a premiereken egyre nagyobb számban üresen álló széksorok is példázzák.)
Milyen legyen a színház?
Az ezt kiváltó okok közül most csak azokat tudjuk megnevezni, amelyek szerintünk a legnyomósabbak. Megértjük, sőt elfogadjuk, hogy a színház az itt élő emberek minden rétegéhez kíván szólni, de nem hisszük, hogy ennek az igények erőltetett közös nevezőre hozása és tömeges kielégítése a járható útja (lásd a bérletrendszert.) Legyen a Csokonai Színház mindenkié – de ne a minden igényt kielégíteni akaró műsorpolitikával, hanem az előadások minőségével szóljon mindenkihez. Egyértelműen és világosan meg kellene határozni, hogy a színház egyes előadásaival milyen kulturális szintű és befogadóképességű közönségre kíván építeni. Olyan határozott gondolkodású, intenzív, erős előadásokat létrehozó színházat kívánnánk Debrecennek is, amelynek hatása alól nem vonhatja ki magát sem a növénytermesztő, sem az egyetemi tanár, még ha a mű más-más rétege ragadja is meg őket. (A műsorterv összeállításában azonban jobban figyelembe kellene venni a városban élő értelmiségiek és főiskolai hallgatók magas arányát.)
Ehhez viszont elengedhetetlen lenne, hogy önálló gondolkodású, szuverénül alkotó rendezőegyéniségek dolgozzanak a színházban. Gali László erejéből talán túl sokat elvesz az igazgatói munka, mindenesetre idei rendezései nem sikerültek úgy, mint a korábbiak, hogy az évad végén példaként, mérlegjavítóként lehetne őket említeni. Ha a színház nem erősíti meg hamarosan rendezői gárdáját, akkor nem reménykedhet abban, hogy a jelenlegi pontról tovább tud lépni. Hiába vannak fiatal, tehetséges díszlet- és jelmeztervezők (Dóra Gábor, Kasztner Péter, Pilinyi Márta), hiába a még mindig erős színészállomány.
A színészi alakítások értékelése általában és méltánytalanul szűkszavúan a kritikák utolsó bekezdésébe szorul; évadösszegző írásunk végére azonban nem rossz beidegződés miatt kerül. Hanem azért, hogy a színház jelenlétét azok teljesítményének felidézésével érzékeltessük, akik folyamatos működéséből igen nagy részt vállalnak, akik révén a közönség találkozik a színházzal.
Debrecenben országos viszonylatban is sok érett, idősebb és sok fiatal, tehetséges színművész játszik. Nem mindenkinek sikerült egyformán az évad (Csikos Sándor, Sárosdy Re-zső, Bessenyei Zsófia, Hegedűs Erzsi, Bajza Viktória például gondosabb rendezői segédlettel árnyaltabb játékra is képes lenne), de a néhány kiválóan megformált főszerep mellett sok jó epizódalakításra emlékszünk a szezonból, így Kóti Árpád minden jelenetére, Sárközy Zoltánra a Megszámláltatott fákban és az Autóbuszban, Korcsmáros Jenőre a Májusban, a Zongorában és az Ördögökben, O. Szabó Istvánra a Kivilágos kivirradtigban és a Csirkefogókban, Szatmári Györgyre az Imádok férjhez menniben és a Csirkefogókban, Vándor Évára a Májusban, Markovits Borira az Egy csepp mézben, Sziki Károlyra a Csirkefogókban, Rosta Sándorra az Ördögökben, Kállay Borira, Böröndi Tamásra és Zsolnay Andrásra az Imádok férj-hez menniben, Simor Ottóra a Kivilágos kivirradtigban és az Autóbuszban, Csernák Jánosra az Egy csepp mézben és a Megszámláltatott fákban, Borbély Sándorra A medikusban, Besse-nyei Zsófiára a Dunakanyarban, Vitéz Lászlóra a Fiescóban, Martin Jánosra és Pelle Erzsé-betre a János vitézben.
Ez az évad elsősorban az ő alakításaikban él bennünk tovább.
(Hajdú-bihari Napló, 1982)