János király Debrecenben (Friedrich Dürrenmatt)
A debreceni Csokonai Színház Friedrich Dürrenmatt Jánosi király című művének bemutatásával kezdte meg az 1980/81-es színházi évadot. Kitűnő darabra esett a választás, olyan színműre, amely valóban aktuális, a ma emberét is mélyen érintő, nagy horderejű kérdéseket feszeget. Lengyel György és Balogh Gábor rendezők vállalkozása elismerésre méltó; komoly gonddal létrehozott, erőteljes színészi alakításokra épülő, hatásos előadás élményével távozhat a néző a színházból.
1.
Ám ha ugyanaz a néző később, az elemi érzelmi hatások halványultával gondolkodni kezd azon, hogy valójában mi az, amit az előadás neki mondani akart, olyan kérdésekkel találja magát szemben, amelyekre az elemzés eredménye csak bizonytalan válaszokat kínál. Mert az világos ugyan számára, hogy itt háborúról van szó, hogy hatalmi vetélkedés folyik uralkodó családok között, amelyben felvetődik a hatalom és a nép viszonyának kérdése is – de ahhoz már ellentmondásos támpontokat kap, hogy a béke és háború kérdésében, a politikai mechanizmus működésében tulajdonképpen mit is gondoljon az uralkodó osztályok felelősségéről és a nép szerepéről?
Keresne szilárd fogódzókat a látottakban, de újra és újra ingoványos talajra téved. Nem tudja ugyanis, hogy kinek és minek higgyen? Talán Pandulpho bíborosnak, aki tisztán látja, hogy „bajban minden király népére vágyik, de ha fordul a kocka, elszáll a szegény nép iránti érzékenysége? Hogyan vegye komolyan ezt a kijelentést, ha ugyanaz a bíboros egy másik jelenetben kártyázás közben oly cinikusan vélekedik mások szenvedéséről; felfedve, hogy őt is csak az egyház érdekei foglalkoztatják? Elfogadhat-e ettől a Pandulphótól érvényes kinyilatkoztatásokat?
Vagy vegye komolyan ezt a János királyt, aki végig eszköznek, csőcseléknek tekinti népét, az utolsó jelenetben viszont drámai hangsúllyal hirdeti megvilágosodásának eredményeként azt, hogy „Anglia tulajdon tulajdona, mi csak igazgatjuk, s ami nekünk üzlet, azért a nép fizet?" Vajon milyen hitele lehet a szenvedő nép iránt hirtelen támadt részvétnek és a változtatás szándékának egy olyan király szájából, akit végig nemi érdekelt más, mint hatalmának megerősítése, bármi áron?
És hogyan értelmezze a Fattyú szomorkás, de a remény előtt a kaput mégis nyitva hagyó elvonulását azok után, hogy oly tragikusan beismeri a politika mechanizmusának ésszerűsítésére tett törekvései kudarcát? Szavaiból minek higgyen: annak, hogy „a sors szekerét butaság húzza s a véletlen" – vagy annak, hogy tán „tudok Anglián segíteni még"?
2.
De az értelmezést nemcsak ezek a magatartásokban jelentkező ellentmondások nehezítik, hanem az előadás látványos tarkasága, a jelmezek és a díszletek csiszolt eleganciája is. Túl szépek, túl színesek ezek a ruhák, túlságosan lekötik a figyelmet; a piros és kék színösszeállítások óhatatlanul az uralkodó családok közötti különbségeket hangsúlyozzák, holott – s ezzel elérkeztünk a lényeghez – az alapvető konfliktus az uralkodók és a nép között húzódik. Mégpedig úgy, hogy a nép gyakorlatilag nem jelenik meg a színen, tehát egy mozzanat kivételével nem jelzi közvetlen összeütközés az ellentétet. A szöveg elsődleges jelentéstartalmán túl az előadásnak éppen az adhatna történelemfilozófiai dimenziót, ha a konfliktusra igazában utaló másik világ – a pusztító, véres öldöklés – a színpadképben is megjelenne. Itt azonban két keresztbe tett szék jelzi a csatát, s János király öltözete akkor is ugyanolyan lenyűgözően előkelő, amikor a harcból jőve „vérrel agyonfröcskölve" áll előttünk. Szó és tett ily szembetűnő ellentmondása letompítja a különbséget az uralkodók cinikus felfogása és tetteik következménye között. Az ellentétpárnak jószerivel csak az egyik fele jelenik meg, ami elvonja a figyelmet az alapkonfliktus lényegéről.
Mindezek következtében pedig eltolódnak az arányok, a színpadi világ teljesen egyneművé válik, mert az uralkodó osztályon belüli torzsalkodások, túlhangsúlyozott tragikus sorsok bemutatása kerül az uralkodók és a nép viszonyának vizsgálata fölébe. Kis magánkonfliktusok sorozatát éljük így végig: Blanka a szerelmében megcsalatott és áldozatul dobott nő; Konstancia a fiát elvesztő anya; Eleonóra a cserbenhagyott szülő; János király a hű emberétől elárult, a változtatás szükségességére későn, de ráébredő uralkodó; a Fattyú a nagy próbának újra és újra nekifeszülő, de végül kudarcot szenvedő hős tragédiáját játssza el. E valószínűtlenül tiszta tragikus sorsok mellett ugyanakkor hangsúly nékül marad az igazán lényeges jelenet, amelyből a nép eszközzé degradálása láthatóan megnyilvánulhatna: Angers lakóinak oktalan elpusztítása. (A polgárok huszadik századi öltözete is helytelenül hangsúlyozza polgár voltukat: ők ugyanis azonosak a néppel.)
De a másik oldalon, a komikus jelenetek között is sok olyan van, amelyek megint csak feledtetik az alapkonfliktus komorságát. Ezek a humoros mozzanatok a komikum legártalmatlanabb változataira épülnek, például olyan helyzetkomikumok felnagyításával, kiélezésével élnek, mint Pandulpho ágyjelenete, a dézsafürdetés egyes pillanatai, vagy a nők tettlegességig fajuló marakodása. Ezek a megoldások a néző szórakoztatását szolgálva, nevetésben oldódva szintén elvonják a figyelmet a jelenetekben rejlő komoly összefüggésekről.
3.
Végül is a felfokozott tragikus elemekből s a velük váltakozó „lefokozott", humorosan könnyed részekből egy tarka, a néző figyelmét végig lekötő előadás kerekedik ki – de nem egy, a témában megbújó súlyos eszméket erőteljesen és ívesen kibontó színpadi alkotás. Mert Dürrenmatt drámájának – ami a színpadi változat alapját képezte – éppen ez a határozott és következetesen megvalósított gondolatiság az egyik fő erénye. Ezt nem ezért mondjuk, mintha azonosulást kérnénk számon a rendezőktől Dürrenmatt világlátásával. Nem feltétlenül annak a végkicsengésnek az illusztrálását várjuk, amely szerint a hatalom alapvetően abszurd jellegének megváltoztatására irányuló minden ésszerűsítő törekvés kudarcra ítéltetett. Hanem azt, hogy Dürrenmatt darabjának segítségével számunkra fogalmazzanak meg üzenetet hatalom-politika- nép kérdésében.
Mert így – visszautalva kezdeti töprengéseinkre – hihetnénk például azt, hogy a rendezők a dürrenmatti következtetésnél reményteljesebb végkifejletet, értékekben gazdag humánusabb világot akartak a színpadon megjeleníteni. Ezt sugallja János királynak a Magna Charta kihirdetését kísérő gesztusa, vagy a gyermekéért aggódó Kostancia több monológja. Ám ezek a rendezői elgondolások zátonyra futnak a szövegösszefüggésben, mert ugyan nemes törekvés a királyi hatalom korlátozása, a szabad rendek megteremtése és a bíráskodás önkénye elleni védelem biztosítása, de ezt mindjárt más megvilágításba helyezi a Fattyúnak címzett kijelentés: „A világot javítva, még mélyebbre lökted a kárhozatba"; s Konstanciáról is kiderül előbb, hogy cselekedeteit legalább annyira motiválta a hatalomvágy, mint a gyermekféltés anyai érzése.
Mindez arra mutat, hogy ebben a világban nincsenek, nem lehetnek tiszta kategóriák, értékek, érzelmek, jellemek. A dürrenmatti határozott, egyértelmű szemléletmód s az ennek megfelelő erőteljes, intellektuális, ironikus, keserű művészi kifejezés leveti magáról a tőle lényegesen eltérő értelmezési kísérleteket. Ennek itt az lett az eredménye, hogy a Csokonai Színház előadása nem igazán Dürrenmatt János királya, de ugyanakkor nem is egy önálló eszmeiségű, egységes stílusrendszerű színpadi mű. S tulajdonképpen felveti azt a kérdést, hogy ha nem Dürrenmattot akartak játszani, miért Dürrenmatthoz nyúltak?
4.
Egy „rendes" kritikában most kellene következni a színészi alakítások méltatásának. A szokásos értékelésre most azért sincs mód, mert az előadás ellentmondásai természetszerűleg a színészi játékban is megnyilvánulnak. A probléma már ott kezdődik, hogy egyes színészek alkata nem felel meg a szövegből kibontakozó figurának. A legfeltűnőbb ez a Fattyú (Cseke Péter) esetében, aki a mindenen átlátó intellektuel és a humánus megoldásokat kereső hazafi kétoldalú szerepében afféle játékmesterként közlekedik. Ennek ellenkezőjeként a legjobb alakítást az alkatával inkább egyező szerepben (Fülöp király) Sárközy Zoltán nyújtja. János királynál (Csikos Sándor) azt látjuk, hogyan igyekszik egy színész saját játékmodorát alárendelni a szerep követelményeinek. Ebben sokszor alulmarad, ezért vannak alakításán belül a stílustörések.
A tragikus és komikus szervetlen összekapcsolásából következik a női figurák (Hegedűs Erzsi, Markovits Bori, Bajza Viktória játsszák) jellemének kettőssége, miáltal hol vásári komédiát, hol antik tragédiát látunk alakításukban. Egyértelműbb figurákban lép elénk Kóti Árpád és Sziki Károly, így dolguk is egyszerűbb. Ennek jól megfelelnek, Kóti sokszínű alakítása kiemelkedik az előadásból, bár játékának értékeit kisebbítik a helyzetkomikumok túlzásai.
Mindebből az következik, hogy sokféle stílus érvényesül a színpadon, s nem jön létre az egység, amelynek a darabot kellene szolgálnia. Ezzel együtt mindenképpen dicsérnünk kell a felsoroltak s a többiek színészi munkáját, azt az erőfeszítést, amellyel a legkisebb szereplő is igyekezett az előadásból kivenni részét.
Ennek az odaadó összjátéknak is köszönhető, hogy a János király debreceni előadása kiemelkedik a sorból: fontos társadalmi-politikai kérdésekhez kíván a maga eszközeivel hozzászólni, bővelkedik részértékekben, aprólékos műgonddal kidolgozott jelenetekben.
(Hajdú-bihari Napló, 1980)