János, a Háry
Érezni lehetett: ez nem átlagos bemutató. A látványos díszlet, a hatalmas statisztéria, no meg a szerző neve megtették a magukét.
Kitartóan szólt a taps, bravók éltették a szereplőket és a rendezőt. A Háry János minden jel szerint nyerő darabja lesz a Csokonai Színház idei évadjának.
Nem mondhatni, hogy Kodály daljátéka szcenikai-dramaturgiai értelemben túlzott bonyodalmak elé állítja a színre vivőket: a mese naivan egyszerű, a cselekmény fonala egyenes, nem kell mást tenni, mint a dal és a játék egységét megteremteni.
Vámos László rendező az elő- és utójáték helyszínébe illesztette a mese képeit. Ez az „elidegenítő" effektus kétségtelenül természetesebbé teszi a játék menetét, ugyanakkor bizonyos távolságot ver a néző és a történtek közé, hangsúlyozva a játék a játékban" állapotot. Nagyobb térben ez valószínűleg háborítatlanul érvényesül, itt azonban helyenként kaotikus viszonyokat teremt a színpadon.
A Háry nagy feladványa: hogyan kelthető életre Kodály népi mitológiája úgy, hogy ne magyarosch hajcihő kerekedjék belőle. Bizony, ez itt sem mindig sikerül: akárha egy skanzenbeli csárdában volnánk derék műsubás atyafiak társaságában. A műgond olykor művibe vált, a rengeteg szereplő forgalomirányításának becsülendő feladata elvette az energiákat a játék természetességének megteremtésétől. Pedig ez a darab a statikusságát is oldhatná.
Mégis, milyen a művészet: nem marad katarzis nélkül a néző. A kedves, ironikus népi humor, a szerelem dicsérete, a hazaszeretet szép megnyilvánulásai alighanem azok szívét is megmelengetik, akik amúgy provinciális érvényűnek tartják az efféle plebejus játékokat.
(ÚTON, 1989)