Villámfénynél (Németh László)
A vajszínű drapériákkal keretezett színpadon íróasztal, szekrények, ülő-alkalmatosságok; a háttérben néhány stilizált fa és kijárat. Hirtelen felcsendül Kodály Psalmus Hungaricusa, a fák fölött öreg, fáradt parasztasszonyok képe vetül a drapériára. Fehér köpenyes orvos jön be; középen megáll, néhány percig komoran szembenéz velünk, majd a sötétben balra kimegy.
Újra kivilágosodik a szín, jobbról két trécselő úriasszony lép be – elkezdődik Németh László Villámfénynél című drámájának előadása a Hungária Kamaraszínházban. Az imént látott orvos lakásában, Dádon vagyunk, 1935 Magyarországán. A két asszony: Anna, a felesége, akivel több, mint tíz éve mintaházasságban élnek; és Margit, a szomszéd kicsapongó, duhaj főjegyző féltékenységbe merevedett, kövérkés felesége. Betoppan az „úri Magyarország" jellegzetes képviselője, a jegyző, s vele a Svájcban neveltetett, suta bakfisból viruló fiatal nővé érett lányuk. Most már „civilben", a körorvos is visszatér ingyen rendeléséről, s a jelenlevőkkel együtt meglepődéssel konstatálja a lány szépségének kiteljesedését. Ekkor kezdjük sejteni, hogy itt valami történni fog.
Nem csalódunk. A lány naivan lelkesedő érdeklődéssel veszi körül a mogorva férfit, akiről kiderül, hogy nemes társadalom-megváltó eszmék feszítik belülről. Felesége tudta nélkül – lám, mégsem olyan minta ez a házasság! – könyvet írt a falu népének nyomorúságos sorsáról, elégedetlen kiváltságos társadalmi helyzetével, amin úgy akar változtatni, hogy szanatóriumot nyit a szívbetegeknek. A lány egyre inkább a férfi belső izzásának bűvkörébe kerül, s a férfi sem tudja leplezni maga előtt a vonzalom erősödő érzését. Felesége megérzi a veszélyt, de már hasztalan próbálja urát ismét maga mellé állítani: az új szerelem villámfényénél rájön arra, hogy eddigi házasságuk semmit nem ért. Ám hiába a felismerés: önmaga és környezete előtt is megszégyenülve végül az új, feltárulkozó kapcsolatot sem vállalja az orvos. Az utolsó jelenetben reményvesztett keserűséggel nyilatkozza az Egyetemi Harsona tányérsipkás munkatársának: - Ha az életem elhazudtam, legalább a halál elé úgy megyek, hogy ág, tövis, sav lemarjon rólam minden hazugságot. A szegények doktora leszek: a kétségbeesés farkasa.
Kissé leegyszerűsítve tehát, egy szerelmi háromszög torzóban maradt kibontakozásának vagyunk tanúi a Csokonai Színház előadásában: olyan családi drámának, amelynek nyertese nincs, csak három vesztese. Illetve négy, ha ehhez a szerzőt, Németh Lászlót is hozzászámítjuk. Az 1938-ban keletkezett Villámfénynél ugyanis olvasva összetettebb, differenciáltabb mű az itt látottnál. A Horthy-kor gondolkodó értelmiségének társadalmi dilemmája fogalmazódik meg benne, a férfi-női viszony sajátosan Németh László-i ábrázolásával párhuzamosan: a társadalmi igazságtalanságokkal viaskodó, apostoli hivatástudattal megáldott férfi – akárcsak a klasszikus drámák hősei – szembekerül környezetével, s választania kell, hogy eszméit vagy családját követi. A Villámfénynél körorvosa következetes felismerésében; lázadása „egy tiszta ember emelkedése a hozzá illő magasságba".
Persze minden dráma a színpadon nyeri el végső formáját, s mi most az előadást értékeljük, nem pedig a könyv olvasatát. De hadd hivatkozzunk arra a tanulmányra – kritikaként legszívesebben ezt idéznénk teljes egészében, összehasonlításul –, melyet a Villámfénynél 1956-os felújítóihoz írt Németh László. Ebben meglehetősen szkeptikusan annak a kérdésnek az elsődleges megfogalmazását javasolja a rendezőnek, hogy „van-e a darabban elég időtálló elem?". Maga is úgy véli tudniillik, ha eltekintünk attól, hogy Nagy doktor miért akarja a pozícióját odadobni – amit a társadalmi viszonyok megváltozása indokol –, a Villámfénynél „egy házasság történetévé kopaszodik"... Majd hozzáteszi: „az ilyen dráma színre vivőjének csak azt lehet ajánlani, mutassa fel a hajdani aktualitást, mint ma is érdekes történelmet".
Azért utalunk a tanulmányra, mert Orosz György rendező is alapnak tekintette a benne foglaltakat. Mintha ő sem bízott volna igazán a darabban rejlő társadalmi vonatkozások hatóerejében, s emiatt helyezte az előadást a vetített képek s a zene segítségével történelmi összefüggésekbe. Ugyanakkor mégsem történelmi tanillusztrációval akart szolgálni, hanem a Nagy Imre sorsában ma is általánosítható, korunk emberéhez szóló tanulságokat kívánta elénk alítani, s ezt – szem előtt tartva a „halk kiegyezést, amely a darabban a realista dráma életmásolása és klasszikus dráma lényegre szorítottsága közt végbemegy" – a társadalmi igazságosságokért és lelkiismerete szaváért harcoló, hősiessé absztrahálódó magatartásban vélte megtalálni.
A lehetséges megközelítések között vitathatatlan ennek az elképzelésnek a jogosultsága. Érvényesítésével a rendező elkerülheti a szerző által is jelzett buktatót, s az előadás középpontjába egy minden kortól elvonatkoztatott – éppen ezért minden korra érvényes – általánosabb igazság művészi megfogalmazását állíthatja. Állíthatná. A tételt azért kell feltételes módba tennünk, mert a felismerésre csak az előzetes nyilatkozatból és a műsorfüzet idézeteiből következtethetünk. A színpadi megvalósítás nem igazolja ezt az elképzelést, sőt sok esetben ellentmond neki.
Ez annál] különösebb, mert Orosz György tisztelettel és nagy műgonddal közelített a drámához, s a társulati munkában is erősen érezhető az ügy iránti buzgalom és a jó szándék. Ám a hangsúlyok eltolódnak, a rokonszenves elgondolások papíron maradnak. Az eszme-szerelem-család szentháromságának bonyolult gondolatköréből itt az utóbbiak kerülnek az előtérbe, s éppen az eszme halványul el, aminek végső rendező elvként kellene szolgálnia. Pedig a lány szereplése eredetileg csak eszköze a férfinak ahhoz, hogy ráeszméljen küldetése súlyára és következményeire: érdeklődését nem ez a „sötét Vénusz" kelti fel, hanem az igazi társ megtalálásának reménye éled föl benne egy pillanatra.
A szerelmi szálak felerősödésével viszont szükségszerűen elhalványulnak az orvos valódi konfliktusának mélyebb összetevői – hőssé pedig csak a vállalkozás erkölcsi nagyságának kellően súlypontozott, következetes ábrázolása avathatná. E nélkül egy leegyszerűsített kapcsolatrendszer láncszemévé válik az orvos, nem érzékelhető az a nagy húzóerő, amely lépéseit kijelöli, s az előadás végén megrendülésünket nem egy eszméiért minden áldozatra képes hős döntésének tragikuma, hanem egy öregedő férfi lemondó számvetése váltja ki. Ez a megoldás is hatással van a nézőre – ami arra mutat, hogy ez a vonal sikeresen érvényesül a darabban –, de úgy érezzük, az előbbi szál kibontakozása összetettebb, gazdagabb, súlyosabb tartalmakat tárhatott volna elénk.
Sok múlik a színészeken is abban, hogy nincs minden figurának „egy társadalmi és egy mitológiai arca". Birkózásra késztető, nehéz feladatot kapott Sárosdy Rezső, aki nagy akarással igyekszik ennek megfelelni. A körorvos belső vívódását, kőszirt magáramaradottságát és végső eltökéltségét azonban nem képes igazi nagyságában bemutatni; alakításában sok külsődleges elem található. Leginkább az intellektuális fennsőbbség hiányzik játékából, ami nélkül egy mogorva, szótlan, olykor kissé katonás és heves dühkitörésekre képes ötvenes férfit látunk a színpadon.
Az előadás legkényesebb szerepében új színésznő, Menszátor Magdolna mutatkozott be Debrecenben. Kezdetben túl harsány, túl erőltetetten kislányos; később a csábító, öntudatosodó, végül az elszánt, szerelméért követelőző nőt formálja meg. Vonzó jelenség, de eszközei még nem kiforrottak mozdulatai, mimikája sokszor mesterkélt. Alakításából hiányzik a lény démoni vonásainak érzékeltetése.
A feleség szerepében Spányik Éva csak a látszatkapcsolat fenntartására törekvő asszonyt állítja elénk, meglehetősen hűvösen. Játékában nincs meg a férfit szinte tulajdonának tartó családfői könyörtelenség, s így sok minden rejtve marad a szakítás motivációiból.
Az előadás alapproblémája Simor Ottó játéka. Azért, mert túlságosan jó. Igaz, hogy egyértelműbb karaktert kell adnia, de oly árnyaltan élethűen lép mindig a színpadra a vérbeli, de az őstermészetet is képviselő magyar dzsentrijegyzőként, hogy jelentőségében barátja, a töprengő és tétova orvos fölé nő. A hatalom az eszme fölé! A cinikus gondolkodó a hőssé celebrálandó emberi nagyság fölé! Ebből persze nem az következik, hogy Simornak kell aktivitását visszafognia.
Tikos Sári mint jegyzőné tipikus falusi úriasszony, akit inkább kétségbeejt, mintsem megkeményít s „vad társsá" tesz a féltékenység. Kissé erőtlen személyiség; hiányzik szoknyája alól a kutyakorbács.
A turul-lelkületű fővárosi egyetemi ifjúság kihelyezett képviselőjeként igen jó alakítással mutatkozik be a másik fiatal színész, Rosta Sándor. Alázatos és könyörtelen, udvarias és számító kibicet játszik hitelesen, akinek semmi sem drága.
Körösi Sándor jelmezei és díszletei a helyhez igazodva jól követik a szerző és a rendező stilizáló, klasszicizáló szándékait.
(Hajdú-bihari Napló, 1980)