Dráma, blues és jazz Gyulán
Beugró portugál énekesnő, remek idő, élvezetes produkciók a gyulai várban megrendezett zenei fesztiválon. Minden adva volt: simogató meleg, történelmi levegőjű környezet, színvonalas műsorkínálat – csak éppen a főszereplő mondta le az előadást az utolsó pillanatban.
Mit tehet a szervező, ha a külföldi sztárvendég három nappal a fellépés előtt törli a helyszínt naptárából? Megpróbálja a lehetetlent: beugrással pótolni a cserbenhagyót. Gyulán sikerült a mentőakció, és nem biztos, hogy rosszabbul járt a közönség.
Maria João
A pop és a jazz vizein egyaránt otthonos amerikai Diana Schuur énekes-zongorista helyett a portugál Maria João énekesnő Ogre triója koronázta meg a jazzfesztivált. A hallgatóság egy része ugyan értetlenkedve fogadta a hagyományos befogadói megközelítéssel kísérletinek nevezhető produkciót, a modern művészetek és a jazz újabb irányaiban járatosabbak azonban az emberi hang alkalmazásának újszerű megnyilvánulásaként üdvözölhették fellépését. João kitűnő énekes és vibráló színpadi jelenség, aki a jól ismert jazz-örökzöldek megszólaltatása helyett korunk jellegzetes elektronikus hangkeltő eszközeire támaszkodva a vokális kommunikáció új dimenziói felé nyitott performance-szerű, többszörös áttételekre, záró- és idézőjelekre és a testre, mint jelentéshordozóra építő előadásmódjával. A „portugál szív”-ből jövő programban a szintetizátorokon játszó és a szerzemények többségét szerző João Farinha és a ritmikai alapot elektronikával szolgáltató André Nascimento volt egyenrangú társa.
A képzőművészet nyelvén szólva az absztrakt kollázsok világából a figuratív táblaképekébe lépett vissza a szép hangú Hajdú Klára, aki triójának kíséretével érzelmes mai magyar szerzeményeket énekelt – no és egy jazz örökzöldet, ami élettel töltötte meg a színpadot. Utóbbi egy percre sem hagyta el a magyar népzene és a jazz ötvözésével sajátos stílust kialakító Dresch Kvartett muzsikusait, akik váratlan dinamikai és témaváltásaikkal a feszültségkeltés- és oldás új magaslataira emelték játékukat. Hozzájuk képest tisztes iskolai csapatjátékként hatott a Gyulai Big Band swing- és popszámokkal előrukkoló, közönségbarát műsora.
A több, mint két évtizedes múltra visszatekintő jazzfesztiválhoz kilenc éve társult a blues-fesztivál – logikusan, hiszen a jazz egyik alkotóeleme ez a zene. Amelynek elektromos, hangos városi változata jelent meg Gyulán. A sort a megnyerő fellépésű Pribojszky Mátyás szájharmonikás/énekes együttese nyitotta belevaló blues-számokkal, a basszusgitár és a dob kemény ritmusalapot hozó összjátékával.
A Magyarországon kevéssé művelt amerikai funky és soul zene képviselőjeként remek fúvós hangszerelésekkel és összjátékkal mutatkozott be a képzett jazzmuzsikusokból álló Kéknyúl Hammond Band. A számokat éneklő Andrew Hefler hangjánál figyelemre méltóbb előadói kvalitásokkal adott új meg új lendületet az egyébként is dinamikus zenének. A Tátrai Tibor által fémjelzett, deresedő hajú rock-zenészek alkotta Magyar Atom elnevezésű formáció Jimi Hendrix emlékének adózó játékát sajnálatos módon élvezhetetlenné tette a balesetéből felépült, nyakmerevítővel is virtuózan játszó gitárosnak az elviselhető decibelszámot jóval túlhaladó, társait elnyomó hangereje; gyógyíthatatlannak tetsző magyar rock-betegség.
Luca Giordano
És jött a zárás, a tavalyi sikere nyomán visszahívott olasz Luca Giordano Band és sztárvendége, az amerikai Sax Gordon, aki nevéhez híven (tenor)szaxofonon játszott. Ilyen vehemenciával aligha robbant be valaki is magyar játéktérre: az 1950-es éveket idéző fazonja, látványos beterpesztései, un. ugrálós-blues stílusa, harsány tónusa alapján a színpad showmanjei között lehet a helye. Az igazi blues azonban másról szól: kitaszítottságról, elhagyatottságról, nincstelenségről, szenvedésről, tehát fájdalmas élet- és lelki helyzetekről, amit panaszosan, de mindig a remény hangján beszélnek el az érintettek. Mint tette a zenét nem technikai feladatként értelmező, hanem szívből játszó Luca Giordano gitáros, aki szerencsére elegendő lehetőséghez jutott ezen az estén.
(XXIII. Gyulai Vár Jazzfesztivál, IX. Vár Blues Fesztivál, Gyula, július 19-20.)
(Magyar Nemzet, 2014)