Zenevonat
A magyar ember beül az Intercitybe, és az a benyomása támad, hogy úton van Európába. Az érkezés pontos, a kocsik elegánsak, tiszták és légbefúvásosak. Addig, amíg valakinek a nagyobb légjárás érdekében eszébe nem jut kinyitni az ablakot. Erre természetesen azonnal beáramlik a meleg és a zaj, ami olyannyira elviselhetetlenné tesz minden egyéb vonatjáratot a Kárpát-medencében.
Az ember ül a Nyugati pályaudvaron az Intercityben, és mielőtt megszólalna az igen hangos beszélő, csavargatni kezdi rádiója keresőgombját. Készüléke – milyen is volna? – nyugati normás, ezért nem a közszolgálati, hanem a kereskedelmi adók foghatók rajta, de azok bőséges választékban. Kérdés, hogy az embernek éppen másikmosópor-, netán másikintimbetét-reklámra fáj-e a foga. Tételezzük fel, hogy nem, viszont szívesen engedne be hallójárataiba gondűző muzsikát. Keresgél, keresgél a gombbal, de a zenéket hallgatva egyre erősödik az érzése, hogy mindenütt ugyanaz az adó szól hozzá: a tízenévesek eszelős-tekerős popzenéjével, a műsorközlők hadaró, lelkendező szövegével.
A magyar(országi) embernek, ha az Intercityn úton van Európába, ilyenkor az a kérdés tolul az agyába: ugyan hol vannak a harminc-, negyven-, ötvenéves hallgatók, nem beszélve a munkában megőszült, tisztes nyugdíját élvező hatvan+ éves korosztályról. Rájuk nem gondolnak a hirdetők, a rádiótulajdonosok és a műsorszerkesztők? Ők nem potenciális sampon- és expandervásárlók? Csak a tizenévesek meg techno és heavy metál zenék léteznek?
Indult tavaly a fővárosban egy adó (ez itt nem a reklám helye), amelyik kitűnő szimattal felismerte a hiátust, és másfajta zenét kezdett játszani. No, nem musicalt, operettet, világzenét, népzenét, magyar nótát, dzsesszt, netán klasszikust, hogy csak néhányat említsünk hirtelen felindulásból. Természetesen popzenét - ám nem napjaink irányzataiból, hanem a hatvanas-hetvenesnyolcvanas évek terméséből. De vigyázat, nehogy megérintsen bennünket az illúzió szele!
A szemfüles vállalkozó a rádióadók által eddig mellőzött vásárlói (és hallgatói) csoportot célzott meg, s mit tesz a példa, azóta Debrecenben is működik rétegekhez szóló, a többihez képest másfajta zenével jelentkező kereskedelmi adó.
Ha a magyar utazó nem int búcsút az Intercitynek Hegyeshalomnál, eljuthat Európa olyan országába, ahol akad kereskedelmi adó, amelyik állandóan klasszikus zenét sugároz. Na, ott kel! leszállni.
(Hajdú-bihari Napló, 1997)