Hazatérés
Ha az ember többhetes külföldi útról haza tér, szinte a reszketésig ki van éhezve az itthoni hírekre. Megáll az első újságos standnál, és felvásárolja az összes lapot, ami a keze ügyébe esik. Elhelyezkedik a vonaton, s amíg Budapestről Debrecenbe ér, szemével befalja mindazt, amit a nyomtatott oldalak kínálnak számára.
Felüti például az országos napilapot, amelynek harmadik oldalán mindjárt különös címen akad meg a tekintete. „Itt a lehetőség a vitára" – közlik vele a harsány betűk, amelyeket háromhasábos, terjedelmes elemzés követ a választási rendszer továbbfejlesztéséről, a társadalmi érdekképviselet új formáiról, törvénytervezetek össznépi vitájáról.
Az utazó a világ élenjáró országaiból érkezve öt perce lépett honi földre.
Mit olvashat ki a vastag betűs címből?
Azt, hogy ebben az országban, amelyben eddig nem volt lehetőség a vitára, most új állapot következik: lehetőség a vitára. Azaz: körvonalazódik annak esélye, hogy az ország sorsáról ne tizenhárom, ne is száztizenhárom ember döntsön, hanem esetleg a nép – a többség –, amely földjét lakja. S ez örömmel kell, hogy eltöltsön bennünket, miután felnövünk a magas feladathoz, hogy beleszóljunk dolgaink alakulásába.
Világos, egyértelmű beszéd. Tudomásunkra hozza, hogy ebben az országban, amelynek politikai gyakorlata negyven év, a „szocializmus" címszava alatt képtelen volt életképes gazdaságot, eredményesen működő termelési és elosztási rendszert, humánus, igazságos, teljesítményorientált értékrendet kialakítani, az állampolgároknak most meg kell becsülniük magukat, mert itt a lehetőség a vitára.
Az utas elgondolkodik azon, hogy harminchét évet leélt a Földnek ezen a pontján, kijárta az iskolákat (jól-rosszul), dolgozott eleget (így-úgy), látókörét szélesítendő, műveltségét gyarapítandó sokfelé járt, koplalva most is becsatangolt három országot – s nem érti, hogy az öröm helyett miért érzi elszomorítónak azt, amit az újságcím sugall.
Lehetőség a vitára?
Hiszen ő eddig sem tett mást, mint vitázott. Hadakozott az önálló véleményformálásért, a személyiség jogaiért, a gondolkodás szuverenitásáért, a többségi akaraton alapuló, demokratikus társadalmi berendezkedésért, a ráció érvényesüléséért, az értelmes cselekvés lehetőségéért, a toleranciáért, az igazságért. Sok nehéz küzdelmet vívott a legalitásban, miközben bőséggel hullottak tollai – s emberéletének felén túl még mindig azt kérdezi, hogy a világban, ahol él, ülhet-e tort az irracionalitás, az elvtelenség, a korrupció, a szervilizmus, az önzés, s pusztulhat-e a sok érték, mit évszázadok felhalmoztak.
Az utazó nem pesszimista, csak idealista. Nem érti, mi történt vele munkába állása, tizenhárom év óta, nem tudja, hova lett akkori világmegváltó akarata, hite, lobogása. Nem tudja, miért kellett annyit ütköznie, amikor itt a lehetőség a vitára. Nem érti, miért kellett állandóan falba vernie a fejét, s emiatt hátrányosan megítéltetnie az elbíráláskor, minősítéskor, miközben egzisztenciálisan, financiálisán szépen elhúztak mellette azok, akik óvakodtak a szembeszállástól, a hangos véleményalkotástól, s lelkiismeretüket elaltatva beilleszkedtek a status quoba.
S most itt ül a mocskos vonaton, amely robog vele hazafelé.
Haza?
Indulása előtt többen is megkérdezték tőle tréfálkozva: „S aztán viszont látunk?”
A Nyugatiban hamar behúzott a szerelvény a csarnokba. Az utas felszállt, s olyan ülőtársakat keresett, akikre rábízhatja csomagjait, amíg ő harap valamit. Idős vidéki bácsi és néni szomszédságában rakodott le. Jó háromnegyed óra múlva tért vissza. A bácsi az ő helyén üldögélt. „Sokan jöttek erre, gondoltam, jobb, ha így foglalom" – magyarázta.
Az utas szemét könnyű pára futotta be. Megköszönte a szívességet, s talán még soha ilyen mélyen nem érezte, hogy neki ezzel a vonattal kell utaznia.
(Hajdú-bihari Napló, 1988)