I...
…dézetekkel kezdem:
„Hozzá vagyunk szokva az uralkodó párt státusából következő helyzethez".
„Más módszerek kellenek."
„Ébredjünk fel!"
„Legyen helyi programunk!"
„Mindenki tanácstalan."
„Bomlási folyamat indult meg az alapszervezetekben."
„Egyetemista tagjaink nem merik társaik előtt bevallani, hogy a KISZ-hez vagy a párthoz tartoznak."
„Az elmúlt időszakhoz kötődő vezetők akkor használhatnak a pártnak, ha visszavonulnak. Olyanoknak kell jönni, akik nincsenek megbélyegezve."
„Új helyzet állt elő. Hatáskörileg tisztázni kell, hogy mibe szólhat bele a párt."
„Kulcskérdés, hogyan szóljunk az egyetemi ifjúsághoz. Ég a lábunk alatt a talaj."
„Ha így megy tovább, a párt még a párttag értelmiséget is elveszti."
„A párt defenzívába került, rohan az események után, csak reagálni tud arra, ami történik."
Az idézetek két egyetemi pártbizottság (DOTE, KLTE) ülésén hangzottak el, ahol a jövő évi cselekvési program felvázolása szerepelt a napirenden. Illetve, szerepelt volna. Mert egyik helyen az eszmecsere a bölcsészkari sztrájkkal kapcsolatban kialakítandó álláspont köré összpontosult; a másik helyen pedig legalább annyi kérdés megfogalmazódott, mint amennyi állítás. Mindez azokban a testületekben, amelyek magasan kvalifikált értelmiségieket tudhatnak soraikban, akik tavaly, de még az idén tavasszal is progresszív törekvések felvázolásával jelölték meg a kiutat a válsághelyzetből.
Most pedig tanácstalanul állnak az újabb fejlemények, a pluralizálódás, a párt szerepkörének módosulása előtt.
Mit csináljon a párt? – tette fel az egyáltalán nem szónokias kérdést az egyik orvosegyetemi oktató. Mit csináljon a párt az egyetemeken, a munkahelyen? A hivatalból jelenlevő megfigyelő választ erre természetesen nem adhat. Legfeljebb azt állapíthatja meg, hogy a negyvenéves pártdiktatúra napjainkra magát a pártot, pontosabban a párt dogmatizmustól mentes, gondolkodó rétegét (is) rendkívül nehéz helyzetbe hozta. Hiszen közvetlen környezetükben nekik kell magyarázatot adni a tagságtól elszakadt felső vezetés hibáira, tévedéseire, a kontroll nélküli, központosított „pártállam" lényegéből következő torzulásokra, cselekvésképtelenségre. Közvetlen környezetük rajtuk kéri számon a még bevallatlan múltat, az egyre kilátástalanabb jelent és a körvonalazhatatlan jövendőt.
És nekik kellene most teljesen új alapokról cselekvési programot fogalmazni a demokratizálódni kívánó, politikai párttá átalakuló tömörülés számára: saját maguk számára egyben.
Nem irigylésre méltó manapság a józanul gondolkodó, meggyőződésből pártot választó, az ország sorsát szem előtt tartó „gyalogkatonák" helyzete.
Mint ahogy nem irigylésre méltó a nemkülönben józanul gondolkodó, meggyőződésből más „pártot" választó, az ország sorsát szem előtt tartó, többi „gyalogkatona" helyzete sem.
Hogy miképpen alakul a XX. század utolsó évtizede Magyarországon, azt ma még nem tudjuk belátni. Nagyon sokan egyaránt félnek a belső konfrontációtól és az újabb diktatúrába torkolló visszarendeződéstől. Bármilyen meghökkentően hangozzék is, akadnak olyanok, akik számára épp ez a félelem ad reményt. Akik úgy gondolják, eleget szenvedett már ez az ország ahhoz, hogy ismételni kívánná történelmét: a polgárháborútól és az újabb totális hatalomtól való félelem, talán a történelemben először hosszabb távra, létrehozhatja azt a koalíciót, amely a nemzet legjobb, még ha a politikai cselekvésben eltérően is gondolkodó erőit összefoghatja, a progresszióban közös platformra hozhatja - Magyarországért.
Ez a koalíció, ez a közös nevező minden bizonnyal heves, régóta nem ismert politikai harcban jöhet létre; amely valószínűleg áldozatokat kíván, hiteket, világokat forgat fel, s átrendezi az ország negyvenéves térképét.
A félelem adja a reményt, hogy itt is, ott is sokan látják: elvész ez a földdarab oda a jövő, ha ebből a küzdelemből nem egy demokratikus kultúrnemzet arcvonásai derengenek elő.
(Egyetemi Élet, 1988)