Ismeri Ön az alkotmányt?
- Nem nagyon, nem foglalkozom semmi ilyesmivel.
- Olvasta valaha?
- Nem.
- Mi az alkotmány?
- Nem tudom.
- Augusztus 20-ról mi jut eszébe?
- Ilyen ünnepély, karnevál, virágkarnevál szokott minden évben lenni.
- Arról még nem hallott, hogy ez a nap az alkotmány ünnepe?
- Lehet, hogy hallottam, de nem nagyon törődöm ilyesmivel.
- Nem volt még rá szüksége?
- Nem, sosem jártam szemináriumokra.
- Nem érezte hiányát?
- Még nem volt bajom senkivel. Végeztem a dolgomat.
- Mi a munkája?
- Fűrészgépes kisiparos vagyok. Azelőtt gazdálkodó voltam.
- Otthon vagy az ismerőseivel nem szokott erről beszélgetni?
- Hát nem. Elmegyünk, felfűrészeljük azt a fát, aztán kifizetik.
* * *
Férj: - Én festő vagyok, maszeknál.
Feleség: - Én nagyvállalatnál csoportvezető.
- Ismerik az alkotmányt?
Férj (a feleséghez): - Neked kéne beszélni, te végeztél gimnáziumot.
Feleség: - Alkotmánytan már régen nincsen. Világnézetünk van, de az meg nem kifejezetten ezzel foglalkozik.
- Csak az érettségizettek ismerhetnék?
Feleség: - Mindenkinek kellene.
- Miért?
Férj: - Én nem foglalkoztam vele, engem az ilyen dolgok nem érdekelnek.
Feleség: - Elég baj az, hogy nem érdekelnek. Kellene, hogy érdekeljenek.
Férj: - Én a politikától meg ilyesmiktől távol tartom magam.
Feleség: - Szerintem hozzátartozik az ember mindennapi életéhez, hogy érdeklődik bizonyos dolgok iránt. Elég baj az, hogy téged nem érdekel semmi, csak a sport. Nem csak abból áll az élet.
- Mi az alkotmány?
Férj: - De jó hónap ez az augusztus, hogy ekkor van az alkotmány ünnepe.
Feleség: - Hát tulajdonképpen... Jó kérdés, ezt még sohasem fogalmaztam meg magamnak. Ez szerintem olyan, hogy az ember tudja, de nem tudja megfogalmazni... Az alkotmány meghatározza mindennapi életünket. Majdnem olyan, mint a törvény.
Férj: - Most már valami rémlik, hogy mi ezt tanultuk valamikor. De már homályos az egész; azt sem tudom, hogy mikor adták ki.
- Az alkotmány fejezetekből, paragrafusokból áll. Vajon melyik lehet az első?
Feleség: - Talán az, hogy minden embernek joga van munkához.
- Ez később jön. Az első paragrafus az ország társadalmi rendjéről szól.
Feleség: - Akkor nyilván az, hogy Magyarország Népköztársaság.
- És a második, ami ebből következik? Gyűléseken gyakran látható feliratként is.
Feleség: - Munkás-paraszt hatalom?
- Minden hatalom a dolgozó népé.
Férj: - Tényleg.
- Volt-e munkahelyükön szükség arra, hogy ismerjék az alkotmányt? Hivatkoztak-e rá valamikor?
Feleség: - Még soha nem voltam erre szorítva. Pedig nem ártana az átlagembereknek, de a vezetőknek meg különösen. Nagy részük ugyanis nem ismeri, és nincs is arra kényszerítve. Nagyon kevés embernek jut eszébe, hogy na, most egy krimi helyet elolvasom az alkotmányt.
- Ezek után maguk elolvassák majd?
Férj: - Én nem.
Feleség: - Nem is tudom. Talán majd egyszer...
* * *
- Ránéztem az utcán egy plakátra, és egy kenyeret láttam. Augusztus 20-át szimbolizálja? Nem tudom. Új kenyér? A kenyérről rossz véleményem van, nagyon gyatra minőségűt eszünk. Amúgy április 4-e szép, nagy ünnep, de minekutána felszabadultunk, az alkotmánynak legalább olyan jelentősége van. Ilyenkor számba venni, hogy mit kérünk, mit adunk, milyen lehetőségeket biztosítunk. Valahogy nagyobb, bensőségesebb ünnepnek kellene az alkotmány napjának lenni: úgy érzem, nem kapja meg méltó helyét az ünnepek sorában.
- Foglalkozása?
- Könyvesbolti eladó.
* * *
- Kétgyermekes családanya vagyok, közgazdasági technikumot végeztem, most munkaügyi statisztikusként dolgozom. Az alkotmányt nem tanulmányoztam külön, de úgy érzem, hogy ismerem. Érdekel ugyanis a téma.
- Mit tart belőle önmaga számára fontosnak?
- Hogy szabályozza az életet. Mindenki másképp látja a világot, de a társadalomban kötöttségek is vannak, amikre szükség van. Rá vagyunk kényszerítve, hogy szervezetten éljünk. Lehet, néha én is azt mondom valamire, hogy azt nem úgy kellene, de aztán rájövök, hogy mások is vannak és kellenek a törvények. Jobban kellene ismerni az embereknek az alkotmányt, hogy tisztában legyenek jogaikkal és kötelességeikkel. Ez eleve kiszűrné a szubjektivizmust. Akkor kevésbé magukból indulnának ki, inkább azt néznék: hogyan jelentkezik ez a közösségben. Magyarország pedig igazán picike nemzet ahhoz, hogy állampolgárai jobban ismerjék alkotmányát.
- Mely részeit különösképpen?
- Amelyik a kötelességekről szól. Hogy kötelesek vagyunk dolgozni, s ne munka nélkül lopjuk a napot. Hogy mindenki a munkájának és iskolai végzettségének meg felelően jusson az életszínvonal bizonyos fokára.
- Úgy gondolja, fenyeget az a veszély, hogy egyesek érdemtelenül jutnak túlzott jövedelmekhez?
- Nem is egyesek. Főként saját nemzedékemben, a harmincasok körében van meg a kitörés vágya. Mindenki azt nézi, hogyan lehetne könnyebben. S ha a jövedelem-szabályozások nem lesznek szigorúbbak, az élelmesebb, rafináltabb emberek kihasználják ezt a helyzetet. Éppen ezért kell megnézni, hogy ki mit telt ezért a társadalomért. Képzi-e magát, tisztességesén dolgozik-e, vagy csak úgy hirtelen akar a könnyű életbe csöppenni, és gyorsan meggazdagodni. Szerintem csak az kaphat, aki ad is valamit. Igaz, sokszor az is előfordul, hogy aki ad. Nem kapja meg, amit megérdemelne. Pedig nagyon fontos lenne erre vigyázni.
* * *
- Iskolaigazgatóként és tanácstagként ismernem kell az alkotmányt. Úgy tapasztalom, az egyszerűbb emberek inkább érzik, ahogy a mindennapok gyakorlatában átszűrődik hozzájuk; paragrafusszerűen nem tudják megfogalmazni. Citálni én sem tudnám; inkább látjuk, hogyan érvényesül nap, mint nap.
- Valóban érvényesül?
- Feltétlenül. Olyan alapvető szentenciákat tartalmaz, amelyek tendenciájukban mindenképpen érvényesülnek.
- Találkozott-e már alkotmányellenes jelenségekkel?
- Hirtelenjében nem tudok ilyet említeni. Az alkotmány nem foglalkozik részletkérdésekkel; de hogy törvénysértések akadnak, arról az újságok is írnak. Én egyébként iskolai vonalon dolgozom, nem üzemben vagy vállalatnál. Gondolom, ott tágabb lehetőség nyílik, hogy erre példát mondjanak.
- Augusztus 20-án mire szokott gondolni?
- Nehéz kérdés, így általánosságban. Közhelyeket mondjak, vagy inkább…
- Inkább.
- Én ebben a rendszerben tanultam, szereztem diplomát. Nagy segítséget kaptam végig, s az alkotmány ma is biztosítja a lehetőséget számomra, hogy pedagógusként kiegyensúlyozottan és normális körülmények között éljek, akár a munkahelyet, akár a lakást, akár az életkörülményeimet nézem.
- Azt mondta, az átlagember inkább érzi, mint tudja az alkotmányt. Érdektelenségnek tartja ezt, vagy más oka van?
- Ha nem tudják is tételesen, de érzik, hogy nekik nyugodt életük van, megfelelő jövedelmük, lakásuk, jogaik az iskoláztatáshoz, a tanuláshoz és egyebekhez. Ez nem jelenti azt, hogy apolitikusak, mert ha becsülettel eleget tesznek feladataiknak, hallgatólagos egyetértésükkel igen pozitív munkát végezhetnek. Nem kell ezeket újra és újra idézgetni, frázisszerűen megfogalmazni. Kicsit az a betegségünk, hogy sok a direkt szöveg, s azt hisszük - én is, mások is - hogy akkor politizálunk igazán, ha állandóan kinyilatkoztatunk, deklarálunk; s az nem politizálás, ha úgynevezett hétköznapi emberként helytállunk, elvégezzük a munkánkat. Pedig szerintem pontosan az az alapvető politizálás, ha a tetteinkkel beszélünk, ha a munkánkat a tőlünk telhető legbecsületesebben elvégezzük. Ez az alapállás néha elvész a mindennapok sűrűjében. Ezt kellene erősíteni, s akkor még előbbre tartanánk. Ha megértettük, miről van szó, és beálltunk a sorba, nem muszáj azt minden nap a fülünkbe rágni. Azt hiszem, a nagy többség így él: nem ért az ilyen szövegekhez, sokszor nem is érti meg, de a saját munkájával ott van, és azt teszi, amit kell.
(Hajdú-bihari Napló, 1978. augusztus 20.)