Kutyadolog
„A kutya már ott élt az ember környezetében akkor is, amikor az ember még csak kőből készítette szerszámait Barlangja, tanyája körül ólálkodó - hulladékra váró - farkas és sakálszerű kölykeiből szelídítette hűséges társává. Az ember gondozása bámulatosán átalakította a kutyát Nincs még egy állat, amely ennyiféle volna. Mindegyik fajtának más-más tulajdonságát fejlesztették ki. Az éberség a házőrző kutyák kiváló tulajdonsága; a vadászkutyákat a szaglóképesség meg a gyorsaság jellemzi; a pásztorkutyák bátrak, ügyesek, tanulékonyak; az életmentő kutyák a bajba jutottakon segítenek; a rendőrkutyák felbecsülhetetlen szolgálatot teljesítenek a bűnözők felderítésében."
Az ismertetés az alaptudnivalókat tartalmazó általános iskolai élővilág tankönyvből származik. A pontos mondatok elgondolkodtatok: vajon melyik állatról mondható el még, hogy ennyire az ember társa tudna lenni? Pedig a felsorolás korántsem teljes: hiányzik belőle egy manapság igen elterjedt fajta, a Kedvteléses kutya. Nehogy félreértés támadjon: nem a kutyának vannak kedvtelései, hanem az ember – „bámulatos átalakítója” – tartja kedvtelésből a kutyát. Ez a szokás a modern kor szülötte, s különösképpen a városokra jellemző. Falun nem tartanak kutyát csak úgy, a kutyatartás kedvéért. A derék korcs ott fontos feladatokat lát el: őrzi a portát, tereli az állatokat, vagy - ha fajtiszta - vadászatok nélkülözhetetlen kísérője.
A kutya a természet szabad része – volt valamikor, manapság azonban egyre gyakoribb lelőhelye a városok kőrengetege. Mi keresnivalója lehet egy kutyának a tízemeletes bérházban vagy az aszfaltozott járdán? A válasz csöppet sem könnyű. „A család tartozéka", „társam a magányban", „a gyerekek kedvence" – imígy a vélemények, amelyeket meleg hangú irodalmi megemlékezések is alátámasztanak, olykor a szerzők legbensőségesebb barátjává léptetve elő Lordot, Vadócot vagy Tünci-müncit.
„Piszkos dögök", „ugató varangyok", „a természet torz szüleményei" – így szólnak a kevésbé meleg hangú ábrázolások, amelyek leginkább olvasói levelek és bírósági peranyagok kedvelt fordulataiként bombázzák az illetékeseket. Akárhogy is: Bodri, Zivatar, Jajtekíscukipofa és társai ma már a városi élet szerves részei, kinek örömére, kinek bánatára.
Hogy maguk az érintettek erről miként vélekednek, azt kellő információ híján nehéz kideríteni. Ügy tartják pedig, hogy a kutya a legőszintébb állat, azonnal hangot vagy legalábbis farkcsóválást ad érzelmeinek. Ebben a tekintetben más állatfajok is tanulhatnának tőle. Emellett. a kutya tagadhatatlanul okos állat; nála már csak az ember okosabb, aki ebből hasznot húz. Hogy a kutyának mi haszna az emberből, erre megint nem könnyű magyarázatot adni; feltehetőleg „az okos enged" alapon döntött úgy, hogy inkább alkalmazkodik hozzá.
Mivel a kutya értelmes állat, nyilvánvalóan tisztában van evilági tennivalóival, s ennek megfelelően éli napjait Nem szól a fáma olyan kutyáról, amely földi küldetése ellen lázadt volna - ami újfent emelkedett szellemük bizonyítéka. Pórázon, szájkosárral sétálnak a városban – még a játszóterekről is ki vannak tiltva! –, s ahelyett, hogy rabságuk szomorú tényén meditálnának, úgy ugrándoznak, mintha örülnének annak, hogy gazdijuk tíz percre lehozta őket levegőzni.
Egyszóval okos állat a kutya, bár magától ő sem képes mindenre rájönni. Sajnos, az sem felel meg a valóságnak, hogy minden kutyatulajdonos kellőképpen felvilágosítaná négylábúját kutyaságának mibenlétéről. Valószínűleg ebben kereshető az oka annak, hogy a kutyák különböző csoportjai eltérő műveltségi szinten állnak: a városi kutya természetszerűleg tájékozottabb, kulturáltabb, mint falusi társa, amely, ha sor kerül az összehasonlításra, igen kutyául érezheti magát. Mozi, színház, hangverseny, társasági élet, ugyan mit tud a városi kutya érveivel szembeszegezni falusi rokona? Talán azt, hogy ő még ismeri a fű illatát, a folyó sodrását, a fürj surrogását, a falka szavát, a szabadszerelmet? Avitt okoskodás.
Itt az ideje, hogy empirikus eszmefuttatásunkat a legújabb kutyaszociológiai kutatások egzakt megfigyeléseivel támasszuk alá. Ezek alapján - a bevezetőben idézett meghatározással szemben - ma a kutyáknak két nagy csoportját különböztethetjük meg: a kedvteléseseket és a nem kedvteléseseket, vagy egyebeket. A kedvtelésesek behozhatatlan lépéselőnyét – és jövőjét – jelzi, hogy érettük évente például Debrecenben 800 forint adó dukál, míg a szegény házőrzőért csak 60. Képzelhető, hogy ez a tény milyen hatással van a kutyák osztálytagozódására és a kedvtelésesek önérzetére. Ők a fajtiszták, ők a törzskönyvezettek, ők a státusszimbólumok; külön lapjuk van, tulajdonosaik testületbe tömörülnek, és időnként üléseznek. Évente kiállításokon mutatják be termékeiket. Ezzel szemben a házőrző még az apjáig sem tudja visszavezetni családfáját, gazdájától legfeljebb rúgásokat kap, nem beszélve a többi kiváltságról.
A határ tehát nem városi és falusi, hanem kedvteléses és egyéb kutyák között húzódik. A városokban is vannak házőrző kutyák, de annak ellenére, hogy ők képviselik a döntő többséget, mégis a városi kutyatársadalom legalján helyezkednek el. A korlátlan lehetőség a kisszámú kedvteléses körében összpontosul, s ők ezzel lépten-nyomon élnek. Svédországban ilyenkor papírdobozba söprik, majd a kukába dobják ennek kézzelfogható jeleit: nálunk a tudomány gyakorlati hasznosítása még korántsem ennyire zökkenőmentes.
Érdekes adalék, hogy a kedvtelésesek milyen kiváltságokat élveznek az egészségügyi ellátás terén is. Már az, hogy idejük túlnyomó részét négy fal között töltik, megóvja őket az időjárás viszontagságaitól, s a lábtörésnek is jóval kisebb az esélye. Gazdijuk már a legcsekélyebb nátha esetén rohan velük az állatkórházba, ahol olyan szakszerű kezelésben részesítik őket, hogy nem egy fejlődő ország kutyatulajdonosai megirigyelnék. Formailag a házőrzők is élhetnének ezzel a lehetőséggel, de ki a kutya törődik azzal, ha ők megbetegszenek? Kórházi kivizsgálásra csak gazdájukkal együtt mehetnek, akiknek kisebb gondjuk is nagyobb ennél. Így hát a házőrzők vagy maguktól meggyógyulnak, vagy az enyészeté lesznek. Jellemző áldemokratikus példája annak, amikor egy intézkedés a szélesebb tömegek igényeit hivatott szolgálni, mégis csak a kiváltságos kevesek élhetnek vele.
Nemkülönben megfigyelhető ez az eredendő különbség annak módjában, ahogyan a kutyák a boldog vadászmezőket megközelítik. A házőrző megdöglik, kinyúlik, vagy agyonütést szenved; a kedvteléses azonban elmúlik, elmegy, meghal, legtöbbször végelgyengülésben (már a szájába tett krumplipürét sem bírja lenyelni), s ennek megfelelően helyezik örök nyugalomra, általában a természet lágy ölén, amivel életében először találkozik. A házőrző osztályrésze: elkaparás vagy elégetés, de minél gyorsabban.
Ezek után tévedés lenne mégis azt hinni, hogy a nem kedvtelésesek szó nélkül tűrik a megkülönböztetéseket. Igen erős bennük az osztálytudat, aminek hangos ugatással, alkalmanként harapással adnak kifejezést. A kedvtelésesekről – lévén többnyire ölebek (egymás közt így rivalizálhatnak: te öleb vagy, én még ölebb) – ez nem mondható el. Ők disztingváltak, tudják mi az illem; viszont, ha erősen simogatják a pofácskájukat, már-már dorombolnak. A nem kedvtelésesek nyersebbek, szókimondóbbak, nincs érzékük az úri finomságokhoz. Hátrányos helyzetük miatt sok köztük a kiábrándult, kóbor kutya: céltalan életük végére általában a gyepmester tesz pontot. Ezt elkerülendő, többen önként a tudomány szolgálatába állnak, mint boncolási alanyok.
Vannak, akik tudománytalan szempontok alapján a kutyatársadalmat kiskutyákra és nagykutyákra osztják. Ez a nézet már csak azért is tarthatatlan, mert a nagykutyák többnyire kis kutyák, míg a kiskutyák nagy kutyák. Ez az érv kellőképpen rávilágít az efféle szemlélet idealista voltára.
Jelen dolgozatunkban a magyar kutyatársadalomnak az utóbbi három évtizedben végbement fontosabb változásait érintettük. A fejlődés útját illetően nem merünk jóslásokba bocsátkozni. Vannak ugyan már erre vonatkozó prognosztikai vizsgálatok is, de ezek helyességét az időnek kell igazolni. Magánvéleményünket egy évezredek tapasztalatai során kikristályosodott megállapításban véljük összefoglalni: mindig az erősebb kutya ugat.
(Hajdú-bihari Napló, 1978)