Föld alatt, föld felett (Kenedi János az ellenzékiségről, a szamizdatról)
Nevét csak a demokratikus ellenzék dolgaiban járatosak ismerhetik. A ma 42 éves kritikus 1966-ban a Budapester Rundschaunál újságíróként kezdte pályáját, de Csehszlovákia megszállása miatt 1968-ban ott hagyta a Külügyminisztérium lapját, és a Magvető kiadóba ment lektornak. Itt érte utol 1970-ben a rendőri figyelmeztetés, amit még az állásáról való lemondás okán kapott, ez után pedig többé nem tudott elhelyezkedni.
Minthogy a nyomda hengerei lassabban őrölnek, mint a represszió malmai, három filmesztétikai tárgyú antológiája még megjelent a hetvenes években, írásait azonban két évtizeden át nem közölték az első nyilvánosságban. 1976-ban Profil címmel gyűjteményt állított össze a cenzúra által visszautasított írásokból, s ettől kezdve kizárólag a szamizdat sajtó és könyvkiadás számára dolgozott. Szervezőként-szerkesztőként olyan "népfrontos"ellenzéki vállalkozásokban vett részt, mint a Bibó-emlékkönyv, az 1985-ös monori tanácskozás és az '56-os konferencia előkészítése 1986-ban. Több kötete jelent meg nyugati könyvkiadóknál és a párizsi Magyar Füzetek sorozatában is. Jelenleg a Máshonnan Beszélő című szamizdat folyóirat társszerkesztője. Az alábbi interjú budapesti lakásán készült vele.
- A Szabad Demokraták Szövetsége 1-2-es Tájékoztatójában olvashatjuk visszaemlékező írását az "ellenzéki" mozgalom első szervezett akciójáról, a Charta '77-tel szolidáris aláírásgyűjtésről. Mi volt az a mozzanat, ami önöket a gondolati ellenállástól a cselekvő ellenállás irányába mozdította?
– Az elhatározás már 1968. augusztus 21-én megszületett, de közel tíz évi egy helyben toporgás megakadályozta a megvalósítását. Többször tettünk kísérletet tiltakozó petíciók szerkesztésére a Lukács-iskolához tartozó barátaimmal – eredménytelenül. Még az értelmiségen belül is kis csoportot alkottunk, s abban a tévképzetben leledztünk, hogy akcióink jelentőségét növeljük, ha megnyerjük tekintélyes emberek támogatását. Egy-kettőét sikerült is, de amikor a negyedik azt mondta, hogy "nem" – visszafelé ledőlt az egész dominósor, és elsikkadt a szándék. Nagy volt bennünk a morális elszánás, de kicsiny a politikai tehetség.
- Többes szám első személyben fogalmaz. Kik voltak a "mi”? Milyen eszmei meghatározottság vezette Önöket?
– Amikor ilyen szigorúan fogalmazok, valójában három barátra gondolok. Bence György, Kis János és én különféleképpen gondolkoztunk ugyan, mégis szorosan összetartoztunk, minthogy más barátaink gondolkodási árnyalatai egészítették ki a mienket is. így aztán "mi" részei lettünk egy kb. 100 fős társaságnak, amely a revizionista, baloldali hagyományhoz és néhány más értelmiségi áramlathoz kapcsolódott. Összeszokott kört alkottunk. A hetvenes évek elejétől rendszeresen tartottunk tudományos és politikai szemináriumokat, a későbbi "Hétfő esti szabadegyetem" előzményeit.
- A Charta '77-tel szolidáris nyilatkozat fordulatot hozott az "elmélet és a gyakorlat" között?
– A nyílt levél inkább csak két szempontból lehetett fordulópont. Megszüntette a korábbi egy helyben forgást, és legalább formát kínált politikai szándékainkhoz. Ami pszichológiailag felszabadított bennünket, az egzisztenciálisan elnyomott, így azonban visszafordíthatatlanná vált a vállalkozás, ami odáig a morál Szküllája és a politika Kharübdisze között sodródott.
- Ezért vállalták a nyílt ellenzékiséget?
– Többek közt... Szellemi indíttatásunk nagyon erősen az 1968-as prágai tavaszhoz és a francia diáklázadáshoz kapcsolt bennünket, azoknak a mozgalmaknak valamennyi kétértelműségével együtt. Sem a reformkommunizmus, sem a jobboldal szellemi fogságából nem tudtunk volna kitörni, ha nem veszünk példát a lengyelek nyíltsisakos ellenzékiségéről. Aminek szellemi gyökerei a felvilágosodás emberjogi filozófiájához, politikai gyökerei a helsinki egyezményhez kapcsolódtak.
- Mi történt a döntő elhatározás után? Nekiálltak a szamizdat kiadványoknak? Hogyan, hol, kikkel? – erről kevesen tudnak.
– 1977-ben már jó egy éve létezett gépelt kéziratos irodalom viszonylag szervezett formában (szervezetlenül a legsötétebb 50-es években is volt, hát még a szürke 60-as években). Bennem az az elképzelés élt akkoriban, hogy ez felszabadítja az öntevékenységet, mivel szellemi alkotómunkát jelent, és kreatívan bekapcsol másokat is az underground kultúrába. Amikor 1976-ban "Kelet-európai Figyelő" címmel végre megcsináltuk az első politikai szamizdat folyóiratot (mert azért irodalmi szamizdat folyóirat – pl. a "Szétfolyó-irat" – volt már a 70-es évek elején!), és Kovács András kiadta a "Marx a negyedik évtizedben" című gyűjteményét, én pedig a "Profil"-t, rövid időn belül kiderült ennek az elgondolásnak mélységesen illuzórikus volta. Tudni mindenki akart a szamizdatokról, olvasni is sokan el akarták, de megcsinálni őket szinte senki nem volt hajlandó. Az álmokkal szemben megjelent a prózai valóság: amíg nem fizetnek érte az emberek, a szamizdatot sem becsülik. Én kitartottam korábbi felfogásom mellett, de hosszas viták után az a nézet kerekedett felül, hogy ne mi másoljuk az anyagokat, hanem adjuk ki gépírónőknek, és építsünk ki terjesztőhálózatot. Összeadtuk a pénzt, és elosztottuk a költségeket. A szamizdatok példányszáma kicsi volt, a legendája nagy. A nyugati sajtó számon tartotta a magyarországi szamizdat-vállalkozásokat, s így a nemzetközi közvéleményre egyre érzékenyebbé váló MSZMP fölállított valaminő koordináló szervet, a pártközpont és a Belügyminisztérium közé, ami kezdetben úgy döntött, hogy (egy ideig) nem szabadítja rá a rendőröket a szamizdat szerzőire és szerkesztőire. Viszont a gépírókra, terjesztőkre komiszul rámásztak, és ez számomra morálisan megnehezítette a dolgot. Az erkölcs és a politika között feszülő, ilyen természetű dilemmát feloldhatta volna az, ha a szamizdat öntevékeny vállalkozásként indul be Magyarországon, s terjedése a szólás- és véleményszabadság híveinek személyes szuverenitását is erősíti. A kreativitásról és az autonóm személyiségről vallott 68-as ideáim azonban elfedték előttem a valós problémát.
- Végül hogyan oldotta meg a gondot?
– Nem én oldottam meg. Bence György és Kis János 1979-ben elmentek Lengyelországba, ahol Kuron és Michnik beavatta őket a nyomtatott szamizdat működési elveibe, Haraszti Miklós megtanulta Jan Lytinskitől, hogyan is kell terjeszteni, majd Rajk László és Demszky Gábor megteremtették a technikai infrastruktúrát. Ők adták ki a "Tájékoztató"-t – a "Hírmondó" elkobzott elődjét –, '81 őszén pedig így jelent meg a "Beszélő".
- Ha jól tudom, Ön ebben nem vett részt.
– A "Beszélő" megalakulását elég széles körű vita előzte meg, amiben összecsaptak az érvek a nyomtatásra való áttérés mellett és ellen, valamint a demokratikus ellenzék különféle irányzatainak fönntartása vagy centralizálása között. Én a központosítást elvetettem, hiányoltam az elképzelt lap szellemi fedezetét és az infrastruktúra technikai feltételeit is. Azok, akik más véleményen voltak, később újra találkoztak, és bátran megalakították a "Beszélőt". Nekik lett igazuk. Kis János úgy segített rajtam, hogy aztán '83 őszén kezdeményezte: folytassuk együtt a "Kelet-európai Figyelő"-t, "Máshonnan Beszélő" cím alatt.
- Azóta több szamizdatról tudunk: létezik például a már említett "Hírmondó" mellett a "Demokrata", az 'Égtájak között", a "Magyar Zsidó", a "Hiány" stb. Ez az osztódásszerű szaporodás a mozgalmat elindító szűkebb kör tevékenységének az eredménye, vagy olyan folyamatok következménye, amelyek már kívül esnek annak hatáskörén?
– Az egymástól időben is távol eső vállalkozások elindítóik differenciálódását is jelzik. A "kemény mag" ahogy a hatóság nevezte – eredetileg is több irányzatra tagolódott, de időközben új emberek is bekapcsolódtak a szamizdat körül bővülő demokratikus ellenzékbe.
- Nemcsak szellemi, de egzisztenciális következményekkel is járó döntés volt az "illegalitás" vállalása. Nem sokan követték példájukat. Milyen háttérre építettek ebben az időben, hogyan élték túl ezt a korszakot?
- Sem lelkileg, sem fizikailag nem tudtuk volna átvészelni, ha nem vesz körül bennünket nagyon sok szolidáris ember. Én nem dolgozhattam a magam nevén, és nem publikálhattam, de többen fölajánlották a saját lehetőségeiket és négermunkákat szereztek nekem. E húsz év alatt kérdőívek kódolásából éltem, jobb napokon szociológiai interjúzásból. Háromszor annyit kellett dolgoznom, mint másnak. Ez jó fizikai állóképességet meg jó idegrendszert követelt, nehogy közben felmorzsolódjak. A többiek is hasonló, ha nem rosszabb helyzetben voltak.
- Aktivizálódásuk a társadalom döntő többsége előtt rejtve maradt. Ha azonban eljön tárgyilagos elemzésének ideje, valószínűleg megállapítják róla, hogy az értelmiség bizonyos köreire felszabadító hatást gyakorolt.
– Kétlem, hogy a szamizdatoknak nyílegyenesen felszabadító hatásuk lett volna. Tapasztalatom szerint esztétikai és politikai tartalmuknál jóval erőteljesebb volt az erkölcsi hatásuk. Elsősorban a hivatalos nyilvánosságban dolgozó értelmiségiek körében növekedett a skizofrénia attól, hogy tágult a szakadék a hivatalos és privát vélemény, illetve tevékenység között. A skizofréniával járó rossz közérzet következménye lehet a nyilvánosságot később összeszűkítő erők mozgása is. Amíg a gorbacsovizmus nem kezdődött el Kelet-Európában, és az nem járt politikai felszabadító-élménnyel, addig csak a félelem, a rettegés és a kétlelkűség működött az értelmiség főbb csoportjaiban. Ám attól a naptól kezdve, hogy Gorbacsov kiszabadította házi őrizetéből Szaharovot, és szimbolikusan megszűnt a szamizdatra nehezedő egzisztenciális fenyegetés, megfigyelhető az is, hogy a deformált sajtó visszanyeri eredeti értelmét és funkcióit.
- Mit ért a deformált sajtó kifejezésen? Ön szerint, mi a normális sajtó – a szamizdat?
– A deformált sajtó a torz nyilvánosság egyik kifejezésformája. Csakhogy, amíg a torz nyilvánosság fogalmi ellentéte az ép nyilvánosság, addig a deformált sajtónak nem feltétlenül ellentéte a "független sajtó". A "Beszélő" vagy a "Demokrata" "független lap" abban az értelemben, hogy olvasói tartják el, önköltségi alapon, vagyis: nem részesül költségvetési támogatásból. De szellemileg a torz nyilvánosság függő vállalkozása a "Beszélő" is, meg a "Demokrata" is, legfeljebb ellentétes értékektől függenek mindketten, mint amilyeneket a "Népszabadság" erőltet rá az olvasóira. Mióta csökken a nyilvánosságra nehezedő nyomás ereje, azóta látható, hogy csak az elnyomás hozta közös nevezőre a "Beszélő"-t és a "Demokratá"-t. Ha nem lett volna sajtóirányítás, amely a cenzúra eszközeivel megkettőzte a nyilvánosságot, már rég kiderült volna, hogy a "Beszélő" írásai erősen konvergálnak a HVG cikkeihez – hisz távoli, közös példaképük a "The Economist" –, míg a "Demokrata" cikkei divergálnak ezektől az értékektől, mert közelebb állnak a "Reform" vagy a "Kapu" szerkesztési elveihez, amelyek a "Springern-lapoktól" erednek. A "független lap" címkéje, tehát, megjelenhet a bulvárlapokon, és megjelenhet a közgazdasági-szociológiai elemzések politikai folyóiratán is.
- Letisztulóban van a sajtóirányítás által mesterségesen felzavart közhangulat, s a szamizdatok elnyerik legalitásukat. Nem válna ismét egyszínűvé a sajtó, ha egyedül az Ön pártatlanság-eszménye érvényesülne a nyilvánosságban? És ha csupa-csupa közgazdasági és szociológiai elemzés jelenne meg, mintegy a "Beszélő" permutációjaképpen, Ön nem egyetlen irányzat híve volna?
– Ma különböző értékek szabadulnak fel egyidejűleg. Különféleségüket az egyöntetű tiltás fedte el, s részleges szabaddá válásuk hézagos elégedettséget kelt bennem. Teljesen független sajtó valószínűleg sehol sincs, sértetlen nyilvánosság viszont mindenütt lehet, ahol törvény szavatolja. Érdemes hát tovább küzdeni a nyilvánosság épségéért, hátha társadalomkritikai funkcióit úgy nyeri vissza a sajtó, hogy nemcsak a körúti szlenget rehabilitálja. Azzal a jövendő veszéllyel szemben, hogy uralkodóvá válhatnék a "Beszélő" szemlélete és stílusa, a múlt tapasztalata áll előttem, aggasztóan. Aminthogy a csöndes diktatúra évtizedei alatt, a 80-as évektől már e lap köré csoportosuló értelmiség nem tudott közvélemény-formáló erővé alakulni, úgy elképzelhető, hogy a sem diktatúra, sem demokrácia várhatóan hosszú, átmeneti ideje alatt sem lesz képes elég politikai kultúrát teremteni. Eleget ahhoz, hogy a civil társadalom megvédhesse önmagát az erején túlfeszülő politikai mozgástérben.
(ÚTON, 1989)