A rögtönzés mesterei (Wes Montgomery, Stanley Clarke)
Negyvenhárom éves korában, szívroham következtében, 1968-ban halt meg Wes Montgomery, a modern dzsessz nagy hatású gitárosa, aki a negyvenes évek végén kezdte pályáját, két évig Woody Hermán nagyzenekarának is tagja volt, de a hatvanas évekig jószerivel észrevétlenül pengette hangszerét. Az autodidakta Montgomery több vonatkozásban megújította a gitárjátékot, átvette és továbbfejlesztette Django Reinhardt oktávtechnikáját, ismét négy hangból álló akkordokból építkezett, hogy változatosabb harmóniai hátteret adjon játékának, és nem használt pengetőt, mert mozgékony jobb hüvelykujja sokkal árnyaltabb pengetésre volt képes. Legjobb formáját kisegyüttesek élén, közönség előtt hozta, amikor sodró rögtönzésekkel lehelt életet elektromos hangszerébe. A hatvanas évek közepén azonban ő sem tudott ellenállni a nagyobb népszerűség csábításának, kiadója unszolásara sorozatban kezdett készíteni úgynevezett MOR (Middle of the Road), azaz a piacot megcélzó, szimfonikus kísérettel ellátott, könnyed hangvételű lemezeket. A sorban legelső, „Bumpin" (Pengetve) című album most újra napvilágot látott. A hangszereléseket készítő Don Sebesky visszaemlékezéséből tudjuk, hogy az 1965 májusában felvett darabok első változatai nem sikerültek, mert Montgomery játékából hiányzott a megszokott tűz és spontaneitás. Kiderült, hogy a kottát nem olvasó gitárost zavarta a képzett hegedűsök jelenléte. Emiatt megfordították a felvétel sorrendjét, előbb a Montgomery, Roger Kellaway (zongora), Bob Cranshow (bőgő), Helcio Milito és Grady Tate (dob) alkotta kisegyüttes játékát rögzítették, amihez Sebesky utólag készítette el a hangszereléseket. Akárhogy történt is, a megoldás eredménnyel járt, a háttérben diszkréten meghúzódó szimfonikus kíséret kerüli az érzelgősséget, engedi érvényesülni a latinos ritmusokat és Montgomery jellegzetes oktávjátékát, felszabadultan gördülő, dallamos improvizációit. A pazar kivitelű és minőségű Master Edition sorozatban megjelent, 11 felvételt tartalmazó album egy eddig még soha ki nem adott számmal is megajándékozta a hallgatót (Verve).
Gyökeresen más világba visz Stanley Clarke bőgős-basszusgitáros The Bass-ic Collection című CD-je, amely a muzsikus hetvenes-nyolcvanas évekbeli lemezeiből ad válogatást. Clarke a hetvenes évek elején Chick Corea Return to Forever együttesében tűnt fel virtuóz játékával, s azóta több tucat dzsessz-rock- és funkylemezt készített. Ő az, aki ezekben a stílusokban Jaco Pastorius mellett igazi szólóhangszerré tette a bőgőt, pontosabban annak elektromos és magas fekvésű, olykor gitárszerűen megszólaló változatait (piccolo, tenor). Kifinomult technika, tökéletes ritmusérzék és dallamgazdag szólisztikus játék jellemzi felvételeit, nem csoda, hogy akkora hatással volt az ifjabb korosztályok játékmódjára. Igaz, ehhez olyan partnerek is kellettek, mint George Duke billentyűs, Joe Beck és Bill Connors gitárosok, Dennis Cbambers és Steve Gadd dobosok. Clarke sokáig nem tudta eldönteni, hogy popsztárként vagy muzsikusként láttassa magát, végül egyesítette a kettőt. Nagy példányszámban megjelent lemezei (Stanley Clarke, The Clarke-Duke Project, Journey To Love, I Wanna Play For You) nemcsak irányt mutattak a basszusgitározásban, de mércét is szabtak technikájának. A kitűnő hangminőségű összeállítás, amely legismertebb és legnépszerűbb felvételeit gyűjtötte egybe, sokszínű, izgalmas képet ad a dzsesszt elsősorban hangzásban és ritmikában gazdagító irányzat fénykorától. (Epic/Sony)
(Napi Magyarország, 1998)