Mélylocsolás
Cserepes a föld a szárazságtól. Állok a zöldséges ágyások között, kezemben a slag; a sugárban ömlő vizet, mint nedűért remegő alkoholista, issza be a talaj. Ide, Szabolcsba ritkán ér el a Dunántúlt öntöző csapadék: a felhők kiadják terhüket útközben.
Vasárnap délelőtt van, a falu csendes. Semmi közöm a földhöz, a növénytermesztéshez: nyugdíjas szüléimet látogatom meg szülőfalumban, s megpróbálom magam hasznossá tenni. Az egyik fa ágára felakasztom a Szokol rádiót. A Gondolat-Jel szól, érdeklődéssel figyelem a múlt rendszer bűneit nagy vehemenciával ostorozó műsorvezető szavait. Spriccel a víz, hétágra süt a nap.
S akkor elmegy előttem a magyar élet.
Kékszínű munkásruha van rajta, kopott bakancs, a fején simlisapka. Ide-oda dülöngélve araszol az alvég felé: nem kétséges, hol töltötte a délelőttöt. Megismerem: K. Jóska az, egykori osztálytársam.
Zavar fut át rajtam, behúzódom a szőlőtőkék mögé. Nem akarom, hogy észrevegyen, nem akarom, hogy ilyen állapotában találkozzam vele.
Tudom, már régóta hazudok magamnak. Nem keresek fel senkit, ha rövid időre hazamegyek, kerülöm a találkozásokat, felejtem a neveket. Szinte bujkálok a faluban, nem tudok mit kezdeni idegenségemmel, tudatalatti erőfeszítéssel őrzöm magamban azt, amit egykor ez a vidék, ezek az emberek számomra jelentettek.
Valaha aranylábúnak nevezték ezt a Tisza-menti kis települést. Jó földje volt, szorgalmas népek lakták, akik öntudatosan szervezték meg maguknak az életet. Elöljáróság, templom, iskola - minden megvolt itt, ami akkoriban egy község önálló életéhez szükségeltetett. Az új világban aztán téesz szerveződött, nagy kultúrház (mi csak úgy hívtuk, hodály) épült, modern kis állomás emelődött, orvosi rendelő nyílt.
Mígnem a hetvenes évek körzetesítési hulláma következtében megszűnt a tanács, a szomszéd faluéhoz csatolták a téeszt, az iskolát. Ismerős, unos-untig emlegetett történet.
Ott megy előttem K. Jóska, egyik lábát bizonytalanul rakosgatja a másik elé. Ha nem láttam volna azóta többször is, nem ismerném meg az egykori iskolást. Arca eltorzult, sűrű barázdákat vésett rá a szél, a nap, meg a sok pálinka. Jó tíz évvel idősebbnek látszik koránál. Azt mondják, a választási kampány idején néhány féldeciért gyűjtött ajánlócédulákat az egyik pártnak.
A kocsma, ahonnan jön, vasárnap délelőtt a falu legforgalmasabb helye. Mint a legtöbb ház, sátortetős, ajtaját rács védi, de így is rendszeresen feltörik. Falát elborítják a kerékpárok: azzal érkeznek az emberek, hogy néhány óra múlva arra támaszkodva induljanak haza. Ötven méterrel arrébb nyitva van a kis presszó is, de ott alig lézeng valaki. Miért igyák drágábban a konyakot, amikor a kocsmában negyed osztályon mérik?
Nem K. Jóska az egyetlen, aki vasárnap délben tántorogva bandukol végig a főutcán. Egyre több a cigány a faluban. Ha így megy tovább, a magyarok hamarosan etnikumnak számítanak majd. Utolsó fillérüket a kocsmában verik el, gajdolásuktól hangos a környék. Gyakran esnek egymásnak, ilyenkor előkerül a bicska, a biciklilánc.
A kocsmától százötven méterre magasodik a templom. Lelkész rég nincs a faluban, a parókia üresen árválkodik, egy idős egyházfi jön a városból az istentiszteletre vasárnaponként. Déltájban aztán összetalálkoznak a férfiak és az asszonyok: viseltes melósruhában a kocsmázók, ünnepi feketében a templomozók.
Sugarasan ível a víz a locsolóból, van látszata a munkámnak. A rádióban épp a húszas évek szovjet életéről folyik a szó. K. Jóskának már csak a hátát látom. Miért hiszem azt, hogy azóta iszik, amióta megszűnt a tanács, beolvasztották a téeszt és az iskolát? Miért gondolom, hogy azóta több a kerékpár a kocsma előtt, gyakoribbak az éjszakai betörések, a verekedések? Pedig megállt a falu fogyása, új, pazar házak épülnek, s a fiatalabbak közül is többen a maradást választják. Miért képzelgem mégis azt, hogy miközben gyarapodnak a porták és számtalan jele van az egyéni boldogulásnak, odalett az arany láb, oda a lélek és a tartás, ami annak idején összefogta ezt a kis falut?
De egyáltalán: lehetnek nekem ilyen kérdéseim? Hiszen negyedszázada nem itt élek, látogató vagyok errefelé. S a vendég előtt rejtve marad az, ami e világon belül történik. Ki és hogyan fogja megszólítani a magyar falut? Milyen nyelven fognak érintkezni, mit tudnak egymásnak mondani?
Tíz év múlva hol fognak állni vasárnap délelőttönként a kerékpárok?
Hátamat a szilvafának vetem, hallgatom a rádiót, s látom magam, ahogy a zöldséget locsolom. Kész, vége: az utolsó ágyashoz érek, mehetek elzárni a csapot. K. Jóska azóta már hazaért; levesét kortyolgatja, vagy az ágyában horkol. A ház felé indulok, a rádióban felcsendül a „Jó ebédhez szól a nóta".
(Magyar Fórum, 1990)