Pásztorok
Nagy kő esett le a magyar állampolgárok szívéről, amikor hírét vették, hogy újra van vezetője a parlamenti kisgazdafrakciónak.
A megnyugvásnál csak a tanácstalanság volt nagyobb: keveseknek lehet arról fogalmuk, hogy ki is az a Pásztor József, akit most ilyen magas politikai szereppel ruházott fel a második legnagyobb kormányzópárt. Csiszolatlan gyémánt, aki új felfedezettként robbant be a közéletbe, avagy szürke eminenciás, akire jobb híján esett a választás?
Azt már soha nem fogjuk megtudni, hogy ki volt Pásztor József.. Nem foglalkoztak vele az újságok, nem kérdezték a rádióriporterek, nem sztárolta őt a televízió sem. Eddig kívül esett a tömegkommunikáció érdeklődésén és érdekszféráján. Nem újdonság ez a modern társadalmakban. A sajtó mint önálló hatalmi ágazat, nemcsak közvetíti, hanem csinálja is a politikát. Meg a politikusokat. A rokonszenveseket futtatja, a nem tetszőket partvonalon kívülre utalja. Fényes lenyomatai ennek a közvélemény-kutatási eredmények, amelyek nem a politikusok igazi értékeit, hanem az állampolgárokban a tömegkommunikáció révén kialakult képét mutatják.
A február végén közzétett legutóbbi felmérés népszerűségi listáján például harmadik volt az a Németh Miklós, aki az utóbbi egy évben ki sem nyitotta a száját a Parlamentben; és a negyedik Fodor Gábor, aki az ismertségi index alapján mindössze 61 százalékkal a 15. helyen áll. Különös módon minden elemző a népszerűséget mérlegelte, a sajtó felelősségét is felvető ismertségi mutatók elkerülték az amúgy rendkívül éber kommentálok figyelmét, így arról sem ejtett senki szót, miként lehet az, hogy Demszky Gábort a lakosság 82, Orbán Viktort 80, Deutsch Tamást 71, Pető Ivánt 68 százaléka ismeri (mind ellenzéki képviselők), miközben Kónya Imrét, a legnagyobb (kormányzó) parlamenti párt frakciójának vezetőjét a megkérdezetteknek csak 54 százaléka tudta azonosítani. Lám, ide vezet a pártatlan tájékoztatás...
(Hajdú-bihari Napló, 1991)