Iszom, tehát vagyok
Végignézek a polcon, hogy valami ösztönzőt találjak az íráshoz. Az unikum elfogyott, a pálinka karcos, a vodkát utálom, sör nincs itthon. Lehet, hogy a józan eszemre kell hagyatkoznom?
Miért iszik az ember? Az alkohol jó ideje Magyarország első számú kábítószere, sokak életének mindennapos velejárója, társalgások, baráti összejövetelek, munkahelyi névnapozások elengedhetetlen hangulatkeltője, a tizen- és huszonévesek sajátságos önmegvalósítási módja. Iszik a politikus, a művész, az orvos, a pincér, a váltóállító, az áruszállító; férfi és nő, diák és nyugdíjas.
Miért iszik az ember? Az ember azért iszik, mert az ital jó kedvet csinál, oldja a gátlásokat, fokozza a kezdeményezőkészséget, kedvezőbb színben mutatja az életet, és mert egyesekbe biológiailag bele van kódolva. De miért iszik a magyar (vagy újabb, liberális szóhasználattal: magyarországi) ember? A magyar ember azért iszik, mert hol tatárral, hol törökkel, hol osztrákkal, hol némettel, hol orosszal hadakozott, mert kompország katonájaként ide-oda sodródott, mert kis nép fiaként komplexusaival viaskodott, mert nehezen viseli el a másutt hozott döntések következményeit. Van tehát ok elegendő arra, hogy a magyar ember sűrűn a szájához emelje a poharát. Ha már úgy adódott, hogy az ivásban keresi az igazságot, a kérdés inkább az: mi kerül a pohárba.
A magyar (vagy: magyarországi) pohár igencsak öblös. Űrtartalma 1945-öt követően az ún. szocializmus kiteljesedésével egyenes arányban nőtt. Történelme zivataros századai során soha nem ivott annyit a magyar, mint a kádári konszolidáció nagy kalandja idején. A tömegek uralmának kora demokratizálta az alkoholfogyasztást is: mindenki annyit dönthetett magába az érleletlen magyar sörökből, a vinkóból termelt magyar borokból és a burgonyából párolt magyar szeszekből, amennyi beléje fért. A proletár öntudat még a borok között sem tűrte meg a királyt, a nyugatról importált klasszikus italféleségeknek pedig csak a szállodák méregdrága bárjaiban és a pártbizottsági büfékben lehetett helyük. A magyar ember a mennyiség igézetében élt, az italban sem ismerte a kvalitást, fittyet hányt sorvadó agysejtjeire, és gondtalanul szaporította a májzsugorban elhullottak számát.
Csakhogy, amint a magyar közmondás tartja, egyszer minden jónak vége szakad. A határ egyik napról a másikra megnyílt a világ összes itala előtt. A Lánchíd brandy, a Várda keserű, a Puszta vodka, a Durbincs sógor, a Borsodi világos csapataival szemben felsorakoztak a Grand Marnier, a Ballantines, a Gordon’s Dry Gin, a Smirnoff, a Captain Morgan, a Courvoisier, a Tequila, a Madeira, a Chianti, a Guiness ütegei, és elszánt harc indult meg a magyar ember agyának birtoklásáért.
A gazdasági csodát produkáló finnek híresen nagy ivók, és a hétvégeken Svédország és Dánia között közlekedő „alkoholkompok” látványa sem valami épületes. A mediterrán országokban, ahol a rendszeres borfogyasztás a napi élet természetes és élvezetes része, az emberek képesek nagy mennyiséget magukhoz venni anélkül, hogy viselkedésük erőszakossá válna. Valamilyen formában mindenhol mindenki italozik – az európai nemzetek között a franciák járnak az élen –, a produktív társadalmakban azonban az alkoholizálás nem a mindennapi tevékenység helyett, hanem az után folyik, és nem a pusztító szeszek, hanem a könnyebb italok részesülnek előnyben.
Magyarországon az éves fogyasztás statisztikailag kimutatható aránya 1990-től folyamatosan csökken, ez azonban a fekete-kereskedelem felmérhetetlen elharapózása miatt nem a valós képet festi. A nagyfogyasztó országok sorában nálunk a legkedvezőtlenebb az italfajták megoszlása, az alkohol 48 százaléka tömény szesz formájában gurul le a torkokon. Ma a magyar ember átlagos menüje egy feles kísérővel, legtöbbször sörrel, kapacitás szerint ismételve. A lakosság inkább iszik, mint eszik, ugyanis az alapvető élelmiszerek fogyasztását meghaladó mértékben, azok kárára növelte az alkoholfogyasztást. A kiadások alkoholhányada, amíg mérhető volt, meghaladta a 10 százalékot.
Az alkoholos italok ára elmaradt az inflációtól, ami növelte hozzáférhetőségüket. A minőségi sör és bor viszonylagos drága volta a nagyobb alkoholtartalmú italok vásárlására ösztönöz. Az alkoholfogyasztás átlagos szintjének megduplázódása egybeesik a javakorabeli halálozási mutatók rohamos emelkedésével. Míg 1988-ban 3535-en haltak meg májzsugorban, 1995-ben ez a szám a duplája, 7304 volt, s az alkoholisták ebből következtetett száma 509 ezerről 1 millió 52 ezerre emelkedett.
Az adatok szerint a magyar lakosság jelentős hányada képtelen feldolgozni a társadalmi változásokból következő feszültségeket, saját egzisztenciális helyzetének romlását, az elszegényedést. Támaszul különböző enyhítőszerekhez (alkohol, cigaretta, drog) nyúl. Be európai volna is jót és keveset inni! De vajon reális-e a nyomoralkoholizmusnak nevezett korszakban a nemes italok fogyasztása és a mérsékletesség mellett érvelni? Szabad-e a tiszta alapanyagú, sokáig érlelt, jól kezelt, nemes itókák nevét kiejteni azok előtt, akik pusztulásuk tudatában, a boszorkánykonyhákban szintetikusan előállított ún. borokra és pálinkákra fanyalodnak? És: lehet-e ma Magyarországon azt a kérdést feltenni, hogy minek iszik az, aki (anyagilag) nem bírja?
Amióta ember az ember, kábítószerekhez nyúl, hogy képes legyen önmagát elviselni. A magyar ember sokaknál különb: keményen szembeszáll az alkohollal is, amit a fogyasztás világraszóló eredményei bizonyítanak. Az a legény, aki állja – tartja a mondás, és igaza van. Mindaddig, amíg van kinek állnia.
Végignézek a polcon, hogy valami ösztönzőt találjak az írás utáni állapot elviseléséhez. Az unikumot már tegnap megittam, sör nincs itthon, de egy korty whisky még kotyog az ajándékba kapott üvegben. Akkor hát, egészségemre.
(Hajdú-bihari Napló, 1997)