Amerika segít, ha magunkon segítünk
Washington - Az Egyesült Államok kormánya számára stratégiai kérdés a kelet-európai demokratikus átalakulás sikere. Ellentétben a magyarországi vélekedésekkel, az USA törvényhozása pontos ütemterv alapján segíti a térséget.
Egy utóbbi magyarországi közvélemény-kutatás szerint a magyarok elégedetlenek azzal a segítséggel, amit eddig az Amerikai Egyesült Államok a demokratikus átalakításhoz nyújtott. A hazai híradások alapján az ember tagadhatatlanul azonosul ezzel a felszínes vélekedéssel. Ha azonban valaki áttanulmányozza azokat a dokumentumokat, amelyek az áprilisi washingtoni kongresszusi meghallgatások előterjesztéseit tartalmazzák, rájöhet arra, hogy a valóságban egészen más a helyzet.
Amerika nem tétlenkedett a demokratikus átalakulással kapcsolatos stratégiájának kidolgozásában. Olyannyira nem, hogy annak alapelveit Bush elnök már 1989-es budapesti látogatásakor kifejtette. A különböző kongresszusi bizottságokban, a kapcsolatokkal megbízott, a kormányhoz közel álló szervezetek, intézmények műhelyeiben már régen kiformálódott az a politika, amit az USA Kelet-Európával szemben folytatni kíván. Ennek alapelve nem valamiféle új Marshall-segély - s alighanem ez a csalódottság és értetlenkedés forrása. Pénzosztásra aligha számíthatnak a térség ágról szakadt országai. A politikusok, gazdasági szakemberek egységesen úgy vélik: Kelet-Európának a demokrácia exportjára van szüksége. Az amerikaiak Kelet-Európa-politikájának fő eleme az a felismerés, pontosabban annak tudomásulvétele, hogy alapvetően megváltozott a térség geopolitikai helyzete. Ezek a kis országok a második világháború után útköző zónaként szolgáltak a Nyugat számára a szovjet expanziós törekvésekkel szemben.
A katonai megszállásnak, a függetlenség és a nemzeti szuverenitás részleges felszámolásának a tudomásulvétele még belefért ebbe a stratégiába. A kommunizmus földcsuszamlásszerű összeomlása után - amire itt senki sem számított - azonban megteremtődtek annak feltételei, hogy a totalitárius Kelet-Európa a Nyugathoz hasonló pluralisztikus, demokratikus társadalmak bölcsőjévé váljon. A Nyugatnak így most már arra kell vigyáznia, nehogy a Szovjetunió használja ütköző zónának a térséget - maradék befolyása és érdekeltségei révén olyan katonai szerződéseket kényszerítve egykori szövetségeseire, amelyek lehetetlenné teszik, vagy nagyon lelassítják a Nyugathoz való mielőbbi felzárkózást.
Társaságban, hivatalos és baráti beszélgetéseken Washingtonban újra és újra felmerül a téma: vajon mi okozta a kommunizmus ilyen váratlan és gyors összeomlását? Az amerikaiak körében tartja magát az a nézet, hogy Reagen elnök aktív fegyverkezesei doktrínája, amely zsákutcába kergette Gorbacsovot és a Szovjetuniót. Ha ugyanis állja a versenyt, az életszínvonal romlása miatti belső feszültségek marcangolják szét az országot; ha lemond a lépéstartásról, elveszíti világhatalmi pozícióját. A döntés ismeretes, Gorbacsov azóta élvezi a nyugati világ támogatását, bár lehet, hogy ez sem sokáig segít rajta. A kelet-európai utazó persze - bármennyire tetszetősnek találja ezt az érvelést - mindig kénytelen néhány további szemponttal árnyalni a képet. Mindenekelőtt azzal: lehet, hogy Reagen elnök katonapolitikája volt az a bizonyos utolsó döfés a szénásszekérnek, amitől az aztán felborult (s ezt az érdemet senki nem akarja tőle elvitatni) - de a legfőbb ok mégiscsak a belső rothadás, az eszme és a gyakorlat teljes csődje volt. Ha nem így lett volna, a kommunista párt nem ennyi százalékot kap az első szabad és demokratikus választásokon.
Akárhogy is, Washingtonban már nem tartanak a kelet-európai visszarendeződéstől. A Szovjetunió más ügy, vele kapcsolatban még mindig bizonytalanság és a bizalmatlanság tapasztalható, ami miatt az amerikai cégek változatlanul óvakodnak beruházni a hatalmas országban, az óriási piaci lehetőségek egyelőre nem csábítják őket. De a demokrácia útjára lépett kis országok lehetőségeinek amerikai mérlegelése egyértelműen kedvező.
Lengyelország kétségtelenül kivételes megítélés alá esik méretei és a gazdaság volumene miatt; a legnagyobb segítség oda vándorol. Magyarországot viszont úgy tekintik, mint amelyik mindig is legelöl járt a demokratikus átalakulásban, fejlődése modellértékű, ezért annak veszélybe kerülése egész Kelet-Európában visszavethetné a folyamatot. Amerikának elsőrendű érdeke a magyarországi politikai stabilitás fenntartása, az elért eredmények továbbfejlesztése. Más törekvések nem számíthatnak támogatásra. Az Egyesült Államok Atlanti Tanácsa Magyarországgal foglalkozó munkabizottsága mindenekelőtt a magánszektor, valamint a pluralista intézményrendszer fejlesztését célzó ajánlásokat dolgozott ki. Megítélésük szerint az USA-nak és Nyugat-Európának már csak azért is fontos érdeke fűződik a magyarországi - és kelet-európai - átalakulás sikeréhez, mivel segítség költségei összehasonlíthatatlanul alacsonyabbak lennének, mint azok a költségvetési, biztonsági, katonai és szociális kiadások, amelyekre a Nyugat a kelet-európai fejlődés esetleges sikertelensége folytán kényszerülne.
A tanács ezért három fontos feladatot jelölt meg. Először is oly mértékű gazdasági és politikai támogatást kell nyújtani Magyarországnak, hogy lerövidüljön a piacgazdaságba való átmenethez szükséges idő, s a magyar lakosság joggal bízhasson abban, hogy a gazdaság átállása és megszilárdítása belátható időn belül végbemegy. Másodszor, elő kell segíteni a demokratikus politikai intézményrendszer megszilárdítását és azt, hogy az állampolgárok tényleges ellenőrzést gyakorolhassanak az állambiztonság és a honvédelem területén. Harmadszor pedig elő kell mozdítaniuk Magyarország és a vele szomszédos államok integrálódását a nyugati nemzetek közösségébe.
Nos, az alapelvek világosak: kérdés, hogyan valósulnak meg. Az USA konkrét céljai közé tartozik a kétoldalú kereskedelmi és beruházási kapcsolatok normalizálása, a magyar-amerikai vállalkozási alap létrehozása, többoldalú adaptációs segélyprogram nyújtása, közös tudományos és környezetvédelmi programok kidolgozása, a technológiai exportkorlátozás megszüntetése, az amerikai magánszektor magyarországi befektetéseinek támogatása és koordinálása, a bankrendszer fejlesztése, segítség az energiaellátásban, az államadósság esetleges enyhítésének szorgalmazása.
Az ördög persze itt is a részletekben bújik el, de talán kiderül a felsorolásból: az USA új Kelet-Európa politikájának kidolgozásakor abból indultak ki, hogy Magyarország és a térség fejlődései hatékonyabban szolgálhatják fejlett technológiák és szakismeretek átadásával, továbbá a magánvállalkozás és a piacgazdasággal kapcsolatos infrastruktúrák fejlesztésével, mint kormányközi pénzadományok folyósításával. A javaslatok egyértelművé teszik: Amerika és a Nyugat segít, megteszi a megtehetőt, de a magyarországi átalakulás sikere elsősorban magukon a magyarokon múlik.
Még szerencse, hogy a segélyprogramok készítői nem olvassák a magyarországi újságokat. Ha azokból indulnának ki, nem biztos, hogy ilyen optimisták lennének a magyar jövőt illetően.
(Hajdú-bihari Napló, 1991)