Berlini jegyzetek
A taxis csodálkozik: „Nem akadt jobb dolguk, mint Berlinbe jönni? Mi olyat láthatnak itt, ami maguknál nincs? Talán a Falra kíváncsiak?"
Nem, most nem a Falra vagyunk kíváncsiak; már láttuk mindkét oldalról, sőt túlfelől még közelebbről is. Barátokhoz jöttünk néhány napra, hogy velük legyünk, beszélgessünk, s olyasmiket is megnézzünk, amiket a turisták szeme elkerül. Taxival eztán már csak elvétve közlekedünk, leggyakrabban magasvasúttal vagy kéregvasúttal utazunk. De nincs olyan nap, hogy a Falba ne ütköznénk. A Schönhauser Allée irányába reggel is, este is szögesdrótos, aláaknázott, kettős falrendszer között robog vonatunk, s bennünket mindannyiszor mellbe vág a látvány.
Történelmi szükségszerűség vagy természetellenes megosztottság? Nem tudjuk a választ. Ülünk az Unter den Lindent záró kerítés előtt, száz méterre a híres Brandenburgi kaputól. Az esti szürkületben cseh turisták, francia katonák, berliniek osztoznak vélünk a padokon. Nézünk át a másik oldalra, szemünk erőlködve követi az egykori felvonulási útvonal szalagját, amelyen büszke egyenruhás alakulatok meneteltek vigyázztartásban. Most csend van, tekintetünk a távolba mered, időnként fényképezőgépek kattannak, és az arcokról semmit nem lehet leolvasni.
***
Berlin hétszázötven éves. A város tele van az évforduló jegyeivel: szembeötlenek az utcai plakátokon, a kirakatokban, a könyveken és a sörös címkéken. Nagyszabású, pazar kiállítások idézik a múltat a Historisches Museumban, az Altes Museumban, a Märkisches Museumban, az Ephraim palotában és másutt.
Az ember sok mindent megtanulhat országokról, városokról, de igazi természetüket, karakterüket csak a helyszínen, eredeti képek, tárgyak, dokumentumok segítségével érezheti meg. Berlin a múlt században ambiciózus, de nem túlságosan jelentős város volt – századunk húszas éveiben pedig négymillió lakossal a világ harmadik metropolisa, a német birodalom centruma lett. A fejlődés több, mint látványos.
Soha ennyi korabeli képet egyszerre: emitt biedermeier polgárházak, főúri paloták, amott vakablakos bérkaszárnyák, füstös gyárépületek. Az arisztokrata és a munkás egyaránt fegyelemmel viseli sorsát. Közöttük a polgár állhatatos munkával, szélsőségektől mentes, tisztes életet mondhat magáénak. Hitek és téveszmék, józan tervezések és fantaszta álmok, hegemonisztikus törekvések és kispolgári életszemlélet, kimért precizitás és bohém művészi attitűd – egyazon kép dicsőített vagy elátkozott tulajdonságai. De minden mögött ott a munka, a fegyelmezett teljesítmény, az emberi kéz ténykedésének nyoma.
A képek a századfordulóig élesek, hitelesek. Aztán fokozatosan elhomályosul az optika: két vesztett világháború, népirtások, pusztulás, szétválasztódás. A mai Berlin épülő lakótelepekkel és öntudatos munkásarcokkal jelenik meg a képeken. Meg kell tanulni együtt élni a múlttal. És a jelennel.
***
A színes tévén öt adó van beprogramozva. NDK 1, NDK 2, NSZK 1, 2, 3. A két Berlin között meglehetősen egyirányú a közlekedés, de a mikrohullámoknak még a Fal sem állhatja útját. Kommunikáció, családi körben.
***
A Karl Marx U-Bahn állomás most átépítés miatt zárva. A környék nincs messze a múzeumszigettől és az Alextől. Itt volt a zsidónegyed és a zsinagóga. Feltűnően sok még a háborús sebeket viselő ház; felújításukra nem futotta azóta. Arrébb kietlen, lerobbant utcák. Sok itt az antiszociális elem, nem ajánlatos errefelé a séta. Régebben proli vidéknek mondták volna. A szürkeségben, mint oázis, feltűnnek a Sophie utca frissen renovált, pasztellszínű szecessziós házai. Berlin ilyen szép is tud lenni.
***
Berlin nem az Alex és nem a Centrum áruház. Folyók, tavak oldják felszínét, dúslombú erdők gazdagítják domborzatát. A természet körülöleli a várost, és elmenekíti az embert. A parkok tele fiatal párokkal és gyerekekkel. Innen van hová menni, és van honnan visszatérni. A felhőket a tenger felől sodorja az északi szél.
***
Berlin a világ egyik legcsúnyább fővárosa. Lebombázták, elpusztították, a földdel tették egyenlővé. Arculatát vasútvonalak és gyártelepek barázdálják. Közöttük, a megmaradt és újjáépített múzeumok egyikében Kandinsky, Kokoschka, Munch, Moholy-Nagy képei sorakoznak, a színházi kiállítás külön fejezetekben mutatja be Reinhardt, Piscator és Brecht művészetét, a könyvesboltok kirakatából Goethe, Leibnitz, Hegel, Marx képmása néz a járókelőkre. Ez is Berlin.
***
A vonat indulása előtt húsz perccel tolat be a pályaudvarra. Hálókocsijegy visszafelé Magyarországról nem vásárolható. A miénket Nyugat-Berlinben vették. Ott lehet, igaz, csak fekvőkocsiba sikerült. De ilyen számú fekvőkocsi nincs a vonaton, helyette magyar másodosztályú ülőkocsit állítottak be. Teljes a kavarodás, mindenki fel-alá rohangál, útbaigazítást senki nem tud adni. Odébb egy másik fekvőkocsit kétszer adtak el; mellette egy üresen, utasok nélkül indul vissza. Az első osztályra menekülünk: ülőhely van, de a folyosón lélegzetet sem lehet venni az utasoktól. Az éjszaka útlevél-ellenőrzés, vámvizsgálat, jegykezelés miatt tízszer zavarnak, Prágában a kalauz távozásra vagy különdíj fizetésére szólít fel. Végül, némi vasutasi segédlettel, az üres magyar kusetben kapunk helyet. A benne uralkodó piszok látványa ugyan visszarettent bennünket, de aztán a fáradtság legyőzi a tiltakozást. Végigfekszünk a ragacsos ágyon, s a zakatolás hamarosan elcsendesít bennünket.
Álmodunk: úton vagyunk, hazafelé.
(Hajdú-bihari Napló, 1987)