Fajírtás és -mentés Magyarországon
A zsidó emlékek gyűjtésére, feldolgozására és elemzésére 1933-ban alapított Kortárs Történeti Intézet és Wiener Könyvtár – több, elsősorban zsidó alapítvány támogatásával – a magyar holocaust 50. évfordulója alkalmából kétnapos nemzetközi tudományos tanácskozást rendezett 1994. április 17-18-án Londonban, a Nemzetközi Diákotthon előadótermében.
A szervezők a History Today, a The Times oktatási melléklete, a Jewish Chronicle és egyéb csatornák igénybe vételével a történelem iránt érdeklődő nagyközönség, középiskolai történelemtanárok, valamint a zsidó közösség köreiben hirdették meg a konferenciát, amelynek első napján csaknem száz, a másodikon mintegy hatvan túlnyomóan zsidó származású – jelentős arányban Magyarországról menekült – érdeklődő vett részt. A közreműködők a holocaust történetének jeles idősebb, túlélő kutatói, illetve a fiatalabb történészgeneráció Amerikából, Izraelből, Magyarországról és Nagy-Britanniából meghívott előadói voltak. A levezető elnöki tisztségeket a londoni zsidó közösség tekintélyes személyiségei töltötték be. Az eseményre meghívást kaptak Magyarország és Románia londoni nagykövetségei, amelyek kulturális attaséikkal képviseltették magukat.
A tanácskozás a kegyeletadás gesztusán túl a zsidó ellenállás és a szövetséges hatalmak magatartásának vizsgálatát állította középpontjába. A 13 előadás elemezte Magyarország két világháború közötti történetét, a magyar zsidóság helyzetét, a holocaustot kiváltó okokat, a nácik zsidópolitikáját, a deportálások során tanúsított magyar hozzáállást, a menekülés lehetőségeit, a zsidó ellenállás nemzetközi összefüggésekbe ágyazott eredményeit és a szövetséges hatalmak, mindenekelőtt az USA és Nagy Britannia reagálását a népirtásra. A 25 perces előadásokat a közönség gyakran vitába torkolló kérdései és hozzászólásai követték.
A tragikus téma miatt a sorsukban érintett hozzászólók gyakran magyarellenes indulattal megfogalmazott véleményei – különösen az első napon – érzelmileg túlfűtötté tették a tanácskozás légkörét, és veszélyeztetették annak szaktudományos jellegét. A levezető elnökök, mindenekelőtt a konferenciát szervező, a fiatalabb történésznemzedéket és árnyaltabb látásmódot képviselő David Cesarani igazgató diplomáciai érzékére volt szükség ahhoz, hogy a tanácskozás amplitúdója a kezdeti kilengéseket követően a további párbeszédet lehetővé tevő nyugvópontra jusson. A második nap az egyetemesebb témaválasztás miatt már egyértelműen a – jóllehet egymással is vitatkozó, ám a szakmaiságot előtérbe állító – történészi megközelítések és a fokozottabb tárgyszerűség jegyében telt el.
A tanácskozás Magyarország és a magyarok szerepét taglaló előadói közül is többen személyesen érintettek voltak a holocaustban. A korszak és az események legkeményebb, kérlelhetetlen kritikusaként Randolph Braham New York-i professzor többször is hozzászólt a vitához. Kifejtette, hogy a holocaust a világtörténelem egyedülálló fejezete, amelyhez fogható népirtásra sem azelőtt, sem azóta nem került sor. A zsidóellenes törvények és intézkedések meghozatalában kárhoztatta és menthetetlennek tartotta Horthy Miklós kormányzó szerepét, aki szerinte – jóllehet erre nincs tárgyi bizonyítéka – hozzájárult néhány százezer zsidó Németországba szállításához. A deportálás megdöbbentő gyorsaságú lefolyása aláhúzza a magyarok felelősségét: lelkesen segédkeztek a németeknek, nem szegültek szembe az embertelen intézkedésekkel. Nagy veszélynek tartja a ma Magyarországon egyre inkább fölerősödő és kormányzati szinten is megjelenő történelemtisztító törekvést, amely kizárólag a németekre hárítja a felelősséget, egyenlőségjelet tesz a zsidóság és a magyar honvédség pusztulása közé, és a megmentettek számának hangsúlyozásával igyekszik a zsidók veszteségeit mérsékelni. Ezzel – név nélkül, de a pozíció megjelölésével – a magyar külügyminiszternek a budapesti holocaustkonferencián elmondott felszólalására utalt.
Ugyancsak rendkívül erélyesen utasította el – módszertanilag törvénytelennek bélyegezve – a nácizmus faji alapon történő népirtása és a kommunizmus politikai alapú üldözései közti párhuzamot az izraeli Yehuda Don professzor. Dr. Asher Cohen egyetértett azzal, hogy a deportálás Magyarországon példátlan sebességgel zajlott le, de megállapította, hogy az a magyarok számára is túlságosan gyors volt, hogysem szervezett ellenállás alakulhatott volna ki. A londoni Stephen J. Roth kizártnak tartotta ugyan, hogy Horthy le akarta volna gyilkoltatni a zsidókat, ám felelősnek minősítette a történtekért. A magyarok bűnének véli, hogy államfői szinten a mai napig nem kértek bocsánatot a zsidóságtól a holocaustért. Mint később kiderült, a népszuverenitást megtestesítő új, demokratikus parlament egyik legelső, 1990-es nyilatkozatát nem tekinti ilyennek.
Az eltérő szempontokat érvényesítő kutatók a tragédia előzményeinek boncolásakor egyetértettek abban, hogy a zsidóság sorsa a nagyhatalmi érdekek függvénye lett a világháborúban. Hitler túszként és eszközként használta őket, a végső döntést a szövetséges hatalmakra bízva. Ők azonban – jóllehet 1942 nyarán-őszén már tudomásuk volt róla – nem voltak hajlandók elkülönítve foglalkozni a zsidóság szisztematikus kiirtásával, azt a világháborús események részének tekintették. Ez ugyanúgy vonatkozik az amerikai, mint a brit kormányra. A zsidóság így nemzetközi csapdába került, és nem számíthatott senki másra, csak magára, illetve az otthont adó hazára – esetünkben Magyarországra.
Amint azt nyitó előadásában az izraeli Yehuda Bauer professzor megfogalmazta, mai fiatalabb és ortodox izraeli gondolkodók, publicisták körében egyre maróbb önvádként vetődik fel a zsidóság saját szerepének, önmentésének kérdése a holocaust előtt és alatt. Kétségtelen, hogy egyes, kis hatósugarú és elszigetelt gócokon kívül a magyar zsidóság nem tanúsított jelentékeny ellenállást a deportálások során. Mint az újonnan előkerülő dokumentumok is bizonyítják, ennek nem lehetett az információ-hiány az oka, hiszen a gettósítás, a munkatáborok és az öldöklések híre folyamatosan érkezett Európa különböző részeiből a zsidóság vezetőihez. Tény, hogy ezek az információk nem érték el a zsidó lakosság szélesebb rétegeit – ebben az értelemben felvethető a vezetők felelőssége –, ám akikhez eljutottak, azok sem voltak hajlandók hitelt adni nekik.
E hitetlenségnek és jóhiszeműségnek valós alapot szolgáltatott az, hogy a két világháború közötti Magyarország nemzetközi összehasonlításban szinte oázisnak számított a zsidóság számára, ahová a háború alatt menekíteni akarták a többi zsidót, s nem ahonnan menekülniük kellett volna. A zsidótörvények ugyan korlátozták emberi jogaikat és mozgási lehetőségüket, ám ezek gyakorlati végrehajtása korántsem volt szigorú, és a zsidó lakosság létezését egészen 1944 tavaszáig nem fenyegette konkrét veszély. A zsidóság vezetői a háború alatt beérkező hírekből, hazájuk és közösségük helyzetének elemzéséből arra a történelem által ugyan később megcáfolt, de logikus következtetésre jutottak, hogy a Németországgal szövetséges Magyarországon nem következhet be az, ami Európa más országaiban élő sorstársaikkal megtörtént. Hű állampolgárokként bíztak országukban és annak vezetőjében, Horthy kormányzóban. Nem véletlen, hogy a magyar cionista mozgalom a legszűkebb körű volt Európában. Az asszimiláció száz éve, a lojális hit, a vezetők sajnálatos széthúzása és a tény, hogy nem volt hová menniük, vezetett aztán a magyar zsidóság nácik által kezdeményezett és vezényelt rajtaütésszerű pusztulásához.
A zsidóságnak állított nemzetközi csapda azonban, ha szoros volt is, nem zárt tökéletesen. A konferencia előadói egységesen úgy ítélték meg, hogy a magyarországi zsidóság tömeges pusztulása elkerülhetetlen bekövetkezett – a teljes körű menekülés nemzetközi, szervezeti és anyagi feltételei hiányoztak –, ám lehetőség, ha kisebb mértékben is, adódott az ellenállásra és a mentésre. Így sikerült 1-2000 zsidót Svájcba, 5-7000-et Romániába menekíteni, és több százezren jutottak azilumhoz önfeláldozó magyarok segítségével. A konferencia résztvevői e téma érintésekor – Randolph Braham, Stephen J. Roth és Fóti Pál javaslatára – kegyelettel adóztak a zsidókat nagy számban mentő magyarok, köztük Nagybaconi Vilmos, Sztéló Gábor és id. Antall József emléke előtt. Az a kérdés, hogy a zsidó közösség előrelátása, nagyobb szervezettsége révén alkalom nyílt volna-e tömegesebb méretű mentésre és menekülésre, a "mi lett volna, ha" történelmietlen felvetések sorába tartozik, ám az újabb adatok, dokumentumok napvilágra kerülésével valószínűleg még sokáig kenyeret ad a témával foglalkozó kutatóknak.
A londoni holocaust-konferenciára meghívott két magyar tudós eltérő megközelítésű előadása nagy szakmai ellenállást, a közönség részéről pedig denunciáló megnyilvánulásokat váltott ki. Bán András tényszerű, ugyanakkor a kutatási eredmények egzaktságát illetően szakmai kételyeknek hangot adó dolgozata még csak azzal ütött el az addigi előadásoktól, hogy témáját a magyar a történelem szemszögéből vizsgálta, de Schmidt Mária "Magyar válaszok a náci politikára" című elemzése már heves elutasításba ütközött. A történésznő a magyar kollaboránsok szerepét nem vitatva, felelősségüket elismerve, a holocausttal szemben tanúsított általános magyar magatartást a későbbi AVO-s kommunista diktatúra alatti viselkedéssel összevetve, a szembenállás és a nagyobb mértékű segítségnyújtás hiányának okát a totális rendszerek megfélemlítő, elnyomó jellegében jelölte meg. Ez a koordinátarendszer és okfejtés merev elutasítással találkozott a holocaustnak az antiszemitizmus a priori felfogását képviselők részéről, és az események, mozgatórugók sokoldalúbb elemzésének fontosságára hívta fel a figyelmet – a fogadtatásból ítélve inkább a jövőre vonatkozó reménnyel.
A konferencián utalás történt a romániai holocaustra, de ellentétben Horthy Miklós egyértelműen negatív megítélésével, Antonescuval kapcsolatban nem a 270 ezer kelet-romániai zsidó elpusztításának, hanem a többiek megmentésének ténye kapott nagyobb hangsúlyt. A kétnapos holocaust-konferencián ugyanakkor egyáltalán nem esett szó a cigányságról, s csak érintőegesen a kommunista párt és a Szovjetunió szerepéről.
A tanácskozás egészében véve elérte a rendezők célját: számba vette a magyarországi népirtás okait, eseményeit és nemzetközi összefüggéseit, új adalékokkal és szempontokkal járult hozzá a magyar és az európai történelem újabb kori fejezetéről alkotott ismeretekhez. Az előadások és a viták világosan jelezték, hogy a zsidóságot ért tragikus események gyógyíthatatlan sebeket ejtettek a túlélők lelkén. Nem kétséges, nagyobb távlat szükségeltetik e világtörténelmi trauma okainak, eseményeinek pontos megrajzolásához és objektív értékeléséhez, amiben meghatározó szerep hárulhat majd a korszakkal foglalkozó történészek új nemzedékére.
(2014)