Iskola a sziget közepén
Angol iskolában volt szerencsém járni ezen a nyáron. Természetesen nem önszántamból került erre sor, mert ha az érdeklődőt a jó sorsa a szigetországba veti, egyéb dolga is fontosabb annál, mint hogy egy vidéki kisváros általános iskolájában töltse az idejét.
Én mégis örülök, hogy eleget tettem az invitálásnak, mert olyasfajta élményben volt részem, amire kevés magyar oktatási intézmény kínál alkalmat.
Az iskolába Maggie hívott meg, aki Steve (a barátom) élettársa, filozófia szakot végzett az egyetemen, de csak itt kapott állást az iskolában. A csakot idézőjelbe kellene tulajdonképpen tennem mert nem az iskolát minősíti, pusztán arra utal, hogy Maggie végzettsége meghaladja az itteni kihasználtságát, de Maggie elhivatottságára és erkölcsi tartására utal, hogy ő ezt a munkát is ugyanolyan lelkiismeretességgel és odaadással végzi, mint ha egy londoni kutatóintézetben elemezné korunk fő gondolati áramlatait Ennyit Maggie-ről.
Az iskola a város külső részén található, modern épület. A modern szó ebben az esetben persze semmit nem fejez ki, mert hiszen nálunk a Hajdúváz-technoiógia a modern (vagy már nem?), Angliában pedig a vörös tégla, amely technológia legalább hétszáz éves. Az épület alaprajza azonban valószínűleg formabontó, amennyiben nem téglalap alakú osztálytermeket, hanem szabálytalan, hat-nyolcszögletű, belül szintkülönbségekkel tagolt, egymásba nyíló ajtókkal összekapcsolt tanulóegységeket foglal magába.
Maguk az „osztályok” is megérnek egy külön mesét. Zsúfolva vannak polcokkal, bábukkal, babákkal, játékokkal, „szemléltető eszközökkel”. Padok sehol, a gyerekek kerek asztalok körül ülnek, hatan-nyolcan. Lazaság, spontaneitás, munkára orientáltság látszatát kelti a berendezés és az elrendezés. Mindenki csinál valamit, valószínűleg a praktikum jegyében, az önállóságra neveltetve.
Maggie azt mondja magáról, hogy félénk, s ennek következtében a gyerekek is félénkek. Az bizonyos, hogy nem tépik ki egymás fülét, nem ordibálják túl a másikat, s nem hivatkoznak arra, hogy az apukájuk pénzügyi előadó.
El vannak foglalva a maguk dolgával.
Az egyik kislány a rajzait válogatja. Most megy a „második” iskolába (secondary school), s az első négy osztályban produkált munkái közül kettőt be kell küldenie jelentkezés gyanánt Ö választja ki, ő dönti el, hogy melyiket tartja arra érdemesnek. Tizenegy évesen. Odahozza megmutatni kedvenc iskolai fehér patkányát. Minden tartózkodásomat legyűrve magamhoz veszem az amúgy barátságos kis jószágot, s megsimogatom. Maggie mondja másnap, hogy ezzel tettük a legnagyobb hatást a gyerekekre.
Aztán megmutatjuk a térképen Magyarországot, elénekelünk egy magyar dalt (Debrecenbe kéne menni – ?), és magyar pénzeket osztogatunk. Érdekes módon ez a programpont a legnépszerűbb, pedig ha tudnák, hogy a forintnak nincs angol megfelelője! Esemény vagyunk az osztály – egyszóval a terem – életében.
A szünetben a tanáriba vonulunk, ahol frissen főzött angol kávéval és süteményekkel kínálnak meg a tanárkollégák. Megjelenik az igazgató is, akiben semmilyen megrázkódtatást nem okoz hívatlan jelenlétünk. A frissítő után még egy másik csoportnak is be kell mutatnunk produkciónkat – az álmélkodás, a siker itt sem marad el. Némi nehézséget az okoz csupán, hogy – igaz, régi – angol diplomámmal egy kukkot sem értek a gyerekek kérdéseiből. Persze, félénkek ők is.
A röpke látogatás ezzel véget is ér. Csak amikor az ajtón kívül kerülünk, akkor jövök rá, hogy valójában semmit nem tudtunk meg az iskola eredményeiről. Nem hallottunk számokat arról, hogy tanulmányi, sport-, vöröskeresztes, magaviseleti, jólöltözöttségi, kvalifikáltszülői versenyeken hogyan végeznek az iskola tanulói. Nem szóltak arról sem, hogy a tanárok közül ki milyen kitüntetésekkel, illetve rokonokkal rendelkezik. Ebben a tekintetben teljesen tudatlanul hagyjuk el a vörös téglás épületet.
Csak később gondolkodom el azon, hogy lányunk, aki otthon a város egyik kvalifikált iskolájában most fejezte be a második osztályt, miért merült ki annyira a tanév végére, miért nem tud elaludni este, miért ugrik ki reggel az ágyból, mint egy nyúl, s miért nem megy addig játszani, amíg másnapi feladatát el nem végezte. Eszembe jutnak a jó beosztású szülők is, akik a figyelem megannyi jelével, drága ajándékokkal halmozzák el a tanító néniket – nyilván puszta szeretetből. És eszembe jut a barátságos nevelő, aki az igazgató névnapjának köszöntésére kórust szervezett az osztály jó fülű gyerekeiből.
Hogy el ne felejtsem: ez egy kísérleti iskola volt Angliában.
(Hajdú-bihari Napló, 1988)