Naturandus
Még csak reggel fél kilenc van, de már olyan erősen tűz a nap, hogy a sátorban meg lehet fulladni a hőségtől. Háromkor ért véget az utolsó program itt, ezen az ausztriai zenei fesztiválon, én fél négykor bújtam hálózsákba, s alig ötórai alvás után menekülnöm kell a szabad levegőre. Alig látok, dörzsölgetem szemeimet, aztán fogom a törülközőt, és indulok zuhanyozni, hogy legalább magamhoz térjek.
Az alkalmi kempinget a kisváros tűzoltóegyletének gyakorlóterén alakították ki. WC gyanánt egy mozgó alkalmatosság szolgál, víz pedig az ideiglenes csőrendszerre szerelt csapokból csordogál. A zuhanyrózsákat a csövek két végére állították, s valami tarka ponyvával félig-meddig el is kerítették. Bandukolok a bal oldali felé, s már előre borzongok a hideg víz várható hatásától. Belépek a ponyva mögé – aztán hirtelen azt sem tudom, hogy mit csináljak. Meztelen lány áll a vízsugár alatt, a szappanhabot öblíti le barnán fénylő bőréről.
Egyből felébredek, s fontolgatni kezdem a teendőket. Ha most innen kihátrálok, nevetség tárgya leszek. A túlsó zuhany felé pillantok: ott meg egy fiú és három lány zuhanyozik ruhátlanul. Nincs sok választásom, hát veszem a lapot, illetve a fürdőruhát, s magam is úgy állok a vízsugár alá. ahogyan a világra jöttem. A lány közben befejezte a tisztálkodást, elzárja a csapot, kimegy a ponyva elé, és törölgetni kezdi magáról a vizet. Legalább harmincán ücsörögnek, jönnek-mennek a közelében, de ő úgy tesz, mintha otthon volna a fürdőszobában. Mások lépnek a helyére, fiúk, lányok, s a világ legtermészetesebb módján szabadulnak meg ruháiktól, és állnak a csap alá.
Nem jártam még nudista strandon, valahogy eddig nem éreztem hozzá különösebb indíttatást, bár nem vonom kétségbe az abban örömet lelők jogait sem. Itt azonban más a helyzet, ez egy amúgy szabályos kemping, ahol elvileg a megszokott viselkedés normái volnának érvényesek. Ha a tisztálkodási lehetőségek a megszokottak volnának. De nem azok. Itt, a szabad ég alatt eleve lehetetlen a nemek teljes elkülönülése – ha pedig úgyis belátni a másik zuhanyozóba, akkor valóban fölösleges a rejtőzködés. Úgy kezdődött, hogy valamely épeszű zuhanyozó felismerte a helyzet és megszokás között feszülő ellentétet, és levonta a megfelelő következtetést: a nadrágját. Innen kezdve már logikusan következtek a fejlemények, az össznépi, meztelen fürdőzés.
Be kellett látnom, hogy nem tudok hatékony érveket felhozni a kialakuló naturális gyakorlat ellen. Ingben, gatyában nem lehet rendesen tisztálkodni, s ha már így alakult a dolog, inkább a tisztaságot választom, mint a nadrágot. Zuhog rám a jeges víz, s én szappanozom az egyébként rejtett részeimet is. Aztán – mert ennyire hamar nem tudom levetkőzni minden megrögzöttségemet –, ismét belebújok a nadrágba. Vannak, akik ugyanezt teszik, de akadnak, akik továbbra is ruha nélkül maradnak, úgy járkálnak, csevegnek, heverésznek a táborban. Érdekes, hogy semmilyen szexuális, erotikus tartalma nincs viselkedésüknek. Idegenek vagyunk egymásnak, mindenkinek van valamije, s ez természetes. Más kérdés, hogy melyik férfi meddig bír elfogulatlanul, mint absztrakt jelenséget szemlélni egy gömbölyded női formát. De hát persze ez a hely nem a szemlélődésé. Ha nem akarom, hogy engem bámuljanak, akkor én sem bámulhatok senkit. Olyan értelemben. Legfeljebb kölcsönkérhetem a szappanját, egy udvarias mosoly kíséretében. Mert hiszen mosakodunk, mindannyian.
Másnap reggel már feszélyezettség nélkül lépek a zuhany alá, a harmadik nap pedig úgy veszem le a nadrágomat, mintha ez volna a világ legtermészetesebb dolga. Mert itt az is. Csak ekkor jut eszembe, hogy mi történik azokkal, akiknek ez nehezükre esik. Mi van a szégyenlősökkel, akik valamilyen oknál fogva nem akarják megmutatni magukat? Hiszen, mint ahogy nekünk a meztelenséghez, nekik ugyanúgy joguk van a szemérmességhez. Ők hol tisztálkodnak vajon?
Elhessegetem magamtól a gondolatot. Hiszen a többség s a körülmények úgyis eldöntötték a választ. Akik körülöttem vannak, magától értetődően viselkednék és tisztálkodnak. Szemérmesekkel nem találkoztam.
Persze lehet, hogy azért, mert ők nem jöttek zuhanyozni.
(Hajdú-bihari Napló, 1984)