A lombkorona árnyékában
”Kulturális hídfőállás építése közben” beszélgettünk három esztendeje Turi Gáborral, Debrecen alpolgármesterével. Az építkezés kontúrjai – a tárgyi és szellemi fejlesztések – időközben látványosan kirajzolódtak. A Magyar Kultúra Napján szokásos, a kultúra debreceni állapotát mérlegelő beszámolójában január 22-én az alpolgármester annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a tavalyi és az idei esztendő kiemelkedő jelentőségű évekként vonulhatnak be a város kultúrtörténeti annaleseibe.
- A Kölcsey Központ átadása előtti napokban vagyunk; első kérdésünk nyilván az, hogy a konferenciaturizmus mellett milyen kulturális hozadéka lehet a létesítménynek az itt élők számára? Létrejöhet a debreceni művészetek palotája?
– A puritán szellemiségű Debrecenben inkább a művészetek otthona kifejezést használnám. Ez az épület más funkciót tölt majd be, mint az elődje – nem hagyományos művelődési ház lesz. Szakmai konferenciák és társasági események mellett elsősorban a magas kultúra produktumai kaphatnak benne helyet. A legjobb hazai akusztikusok által ”bemért” hangversenyterem és a többi helyiség hiánypótló zenei, táncos és más pódiumrendezvényekre alkalmas. Újabb fejlesztésként várhatóan augusztusban nyitjuk meg a Kölcseyhez kapcsolódó képzőművészeti központot, ahol három szinten egyszerre több állandó, illetve nagyszabású időszaki kiállítás látható majd.
- A fesztiválközpont átalakítása után a város közvetlen irányítása alá került a rendezvényszervező kht. (mely a Főnix csarnok mellett a Kölcsey-központot is működteti), tavaly pedig létrejött a számos szervezeti egységet magába foglaló Debreceni Művelődési Központ. Mi az előnye az erősen centralizált intézményrendszernek?
– Az egységes szervezet koordinált, hatékony programtervezést tesz lehetővé, és gazdaságosabban működtethető. Mindemellett nem tartom kizártnak, hogy a jövőben egyes tematikus rendezvénysorozatokat privatizáljunk, azaz professzionális ügynökségekre bízzunk. Másfelől folytatjuk a közművelődés decentralizálásában elkezdett lépéseinket, a homokkerti városrész után Józsa következik új közösségi házzal és könyvtárral.
- 2003 januárjában, alpolgármesteri szűzbeszédében nagy fontosságot tulajdonított a kifejezés szabadságán alapuló, közösségteremtő kreativitásnak és a születőben lévő, vagy kísérleti művészi formáknak. Hogyan kaphatnak itt teret az intézményeken kívüli, teremtő civilek?
– Az Újkerti (és részben a Belvárosi) Közösségi Házban több öntevékeny csoport talált otthonra, székházat kapott a Debreceni Népi Együttes és a Valcer Táncstúdió. Módszeresen lépegetünk előre, de még mindig sok civil csoport küzd teremgondokkal. Középtávú terveink közt szerepel, hogy a lassan elnéptelenedő Fazekas általános iskolát közművelődési célokra hasznosítjuk, de szükség volna olyan épületre is, amit a kreatív fiatalok ”belakhatnának” és a saját ízlésük szerint működtetnének. Metaforikusan: a nagy beruházások révén olyan kulturális ”életfa” nőtt ki itt a földből, amelynek terebélyes a lombkoronája, de vékony a törzse, és erősítésre szorul tápláló gyökérzete. Az életerő mindig alulról érkezik.
- ”Felülről” viszont új vezetők érkeztek. Január elsejétől ők állnak a város három nagy művészeti intézménye élén, s azok alaposan át is strukturálódnak. Mit vár, mi várható a változásoktól?
– A főváros elszívó hatása miatt a vidék nehezen tud ”kitermelni” és megtartani nagy formátumú művészeti vezetőket. Végre elmondhatom, hogy olyan kvalitású személyiségek kerültek a színház, a zenekar és a hivatásos kórus élére, akik bizonyíthatják: Budapesten kívül is lehet élet az alkotóművészek számára. Fizikai és szellemi jelenlétük olyan teljesítményeket eredményezhet, amelyek kikerülhetetlenné teszik Debrecent az ország kulturális életében. Hatásuk megsokszorozódhat, ösztönözően hathat más művészeti ágak fellendülésére is. Az új struktúráról annyit: az összehangolt munka reményeink szerint felerősíti az értékek egymást erősítő érvényesülését.
- Tervei között szerepelt a megfáradt nagyrendezvények megreformálása. Népszerűbbé váltak az irodalmi napok, meglepően sikeresnek bizonyult az új költészeti fesztivál, karakteresebbé lett a dzsessznapok, megnyugtató a kórusverseny jövője, és ”izmosodik” a rockfesztivál. Ám nem tapasztalni változást a virágkarneválokon, s továbbra sincs önálló arcéle az ”idény”fesztiváloknak – az őszit immár csak kulturális napokként hirdetik...
– A folyamatos megújulás jegyében keressük a karnevál felfrissítésének módjait is. Ennek érdekében közös EU-pályázatot nyújtottunk be a holland Eelde és az angol Spalding városokkal, ahol szintén erős a virágkultusz. Emellett helyi közösségek – iskolák, munkakollektívák, öntevékeny körök – részvételét is szorgalmazzuk. A másik két rendezvénysorozat pénzkérdés; akkora a takaró, amilyenre méretezzük. Éppen most tárgyaltam a kulturális minisztérium illetékeseivel arról, hogy fejlődő infrastuktúránkkal számolva több külföldi programot közvetítsenek az ország keleti részébe. Hogy Debrecen nagyobb arányban részesüljön mindabból, ami eddig elsősorban a fővárosiaknak jutott. A fesztiválok a kultúra megjelenítésének látványos formái, de szeretnénk elérni, hogy a minőségi kínálat az egész évre kiterjedjen.
- Ritkán adódik meg egy városvezetőnek Magyarországon, hogy ilyen léptékű kulturális fejlesztés részese lehet. Most már hátradőlhet a lombkorona árnyékában?
– Örömre igen, lazításra egyelőre nincs mód, hiszen az új intézményeket be kell üzemelni, és előttünk áll a színház felépítése. A debreceniek közérzetének alakulásában és a városról kialakult kép formálásában meghatározó szerepe van a kultúrának. Rajtunk – például az itt tanuló egyetemistákon, az itt élő értelmiségen és az itt munkálkodó művészeken – áll, hogy élve a korszerű lehetőségekkel, XXI. századi, magas színvonalú produkciók alkotói és befogadói lehessünk.
Tóth Dénes
(Debrecen hetilap, 2005)