Carla Bley: The Lost Chords Find Paolo Fresu
Az ember első hallásra nem hisz a fülének. Minimalista zene két idős muzsikus enervált próbálkozásában. A második hallásra aztán felsejlik, a harmadikra megmutatkozik a lényeg: a lírai, szomorkás, letisztult vonalvezetésű narratíva. Carla Bley (zongora), Steve Swallow (basszusgitár), Andy Sheppard (szaxofon) és Billy Drummond (dob), azaz az Eltűnt Harmóniák megtalálták Paolo Fresu olasz trombitást, hogy a maguk csendes, visszafogott, elegáns modorában a kaotikus kor asztalára tegyék ezt a transzcendensen szép zenét. Carla Bley persze nem volna az, aki, ha nem legyintené meg a hallgatót a humor és az irónia vesszőivel, de most beéri a CD nagyobbik részét kitevő szvit címével (Banana Quintet, amely persze hat részből áll) és a borító szellemes kísérőszövegével. A kvartettből kvintetté bővített formáció létrejöttének mozgatórugója Sheppard kontrolláltan szabad szaxofonjátékának és Fresu nyílt, vibrátó nélküli trombitahangjának a társítása volt. A kvintett felállás (mint annyi más hagyományos megoldás) rég kikerült Bley érdeklődésének homlokteréből, ezért izgalmas kihívásnak mutatkozott számára. A 33 percnyi, egységes, meditatív hangvételű Banana Quintet egyszerre gyökerezik a jazzhagyományokban és – elsősorban a rendhagyó szerkesztésmód és Bley disszonáns akkordjai révén – mutat új irányokba (a Four például a Beatles She’s Heavy című számánának basszusmenetébe torkollik.) Fresu és Sheppard remekül kiegészítik, ha kell, ellenpontozzák egymást, és hasonló stiláris egyneműség mutatkozik világos logikával építkező, erőteljes szólóikban. Kiváló hangszeres teljesítményük tölti meg élettel a lemezt teljessé tevő Liver of Life, Death of Superman és Ad Infinitum című darabokat is.
* * * * *
(Gramofon, 2008/2)